Hej!

En fixargubbe (80+) som kollat här säger att det absolut inte är asbest i följande golv. En här i forumet skrev att med 97% risk är asbest.

Hur tycker ni att jag ska gå vidare?

• En skrapa används för att ta bort ett lager av gammalt golv, där både brun och grå yta syns, med mål att identifiera om det finns asbest.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan också tillägga att jag snackade med en asbestsanerare och han sa att om det är asbest i det govet så är det så små mängder att jag inte behöver oroa mig men att jag kan våttorka alla ytor efteråt för säkerhets skull och vädra.

Känsn som att det är mycket snack i det här ämnet, alla säger olika och få verkar ha riktig koll.

BirgitS
Enda sättet att veta helt säkert om det är asbest är att skicka in en bit på analys.

Arbetsmiljöverket har bra sidor om hur privatpersoner bör skydda sig vid rivning av asbesthaltiga material.

• Gilla
Fäladen
  • Laddar…
Ser ut som en ganska vanlig plastmatta från 70-talet som ligger på ett spånskivegolv.
När är huset byggt ?
Asbestmattorna är från 50/60-talen.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
J Jan_G skrev:
Ser ut som en ganska vanlig plastmatta från 70-talet som ligger på ett spånskivegolv.
När är huset byggt ?
Asbestmattorna är från 50/60-talen.
Huset är byggt 68 men ägaren menar att plastmattan är lagd 83.

BirgitS BirgitS skrev:
Enda sättet att veta helt säkert om det är asbest är att skicka in en bit på analys.

Arbetsmiljöverket har bra sidor om hur privatpersoner bör skydda sig vid rivning av asbesthaltiga material.
Tack jag ska kolla det! För det stora problemet som många missar är ju OM det är asbest. Vad fan gör man då? Jag snackade ju men asbestsanerare som menade att plastmatta från 80-talet är det kanske asbest i men det är ofarligt (han jobbade på en stor firma). SÅ han sa du kan betala oss 10 papp eller så kan du riva den själv med en mask och vädra och sen bara våttorka rummet efter.

Då kan du vara 100 % lugn. Riv bort, slipa jämt och in med nytt ytskikt.

• Gilla
rikno och 2 till
  • Laddar…
J Jan_G skrev:
Då kan du vara 100 % lugn. Riv bort, slipa jämt och in med nytt ytskikt.
Det är ju det här man vill höra! Ja men som sagt förra ägaren är lite äldre men han menar 100% att det är från 1983 pga nån grej som hände det året.

BirgitS
Gäller bara att mattan är tillverkad på 80-talet och inte en matta som köptes flera år innan den las in.

Den där sortens matta var populär på 80-talet och det ser ut som en hyfsat modern PVC-matta. Så jag skulle inte oroat mig.
Men, som sagt var - Vill man vara helt säker så skickar man ett prov.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.