GoC GoC skrev:
Jag är också en med gammal källare från 1946
Aldrig om dränerat och har inga planer på det.
Kakel och klinker för 49kr/m2 fixar problemet och samtidigt blir det snyggt och hållbart.
Bättre att lägga pengarna, som en dränering kostar, på en värmepump som sänker uppvärmningskostnader radikalt i ett gammalt oisolerat hus.
Jo, idén var nog att detta skulle bli (relativt sett) ett lågbudgetprojekt som jag till största del gör själv. Har iaf beställt avfuktaren från Woods nu. Den lataste lösningen för betonggolvet är kanske att bara måla det? Eftersom jag har en väldig massa golvbrunnar är det fall överallt. Eller om jag ändå vill sätta igen de flesta kanske jag skulle gjuta det jämnt istället? Någon golvvärme känns inte aktuellt så det vore bara för att kunna lägga klinker i så fall. Eller finns det andra golv som kan vara aktuella?

Väggarna är en blandning av rå betong på vissa och puts (avfallande) på andra. En massa sladdar och rör i taket. Behöver belysning också, finns väldigt lite just nu.

Mycket att klura på är det iaf.

G Galten skrev:
Jo, idén var nog att detta skulle bli (relativt sett) ett lågbudgetprojekt som jag till största del gör själv. Har iaf beställt avfuktaren från Woods nu. Den lataste lösningen för betonggolvet är kanske att bara måla det? Eftersom jag har en väldig massa golvbrunnar är det fall överallt. Eller om jag ändå vill sätta igen de flesta kanske jag skulle gjuta det jämnt istället? Någon golvvärme känns inte aktuellt så det vore bara för att kunna lägga klinker i så fall. Eller finns det andra golv som kan vara aktuella?

Väggarna är en blandning av rå betong på vissa och puts (avfallande) på andra. En massa sladdar och rör i taket. Behöver belysning också, finns väldigt lite just nu.

Mycket att klura på är det iaf.
Är ju bara att sätta nån billig klinker rätt på det befintliga betonggolvet.
Jag har bara högtryckstvättar och skrapat loss lite lös puts innan jag satt golv och väggar
Exempel på färdig tvättstuga på knappa 30m2
Pågående projekt och sista hur det ser ut i kommande projekt i garaget, dvs hur hela källaren såg ut förut.

Renoverad tvättstuga med klinkergolv, tvättmaskin, torkställning och svarta skåp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Orenoverad källare under förvandling med delvis lagd svartvit klinker på väggarna, byggmaterial på golvet och ett litet fönster.
Skapa konto
Orenoverad källare med betongväggar, rörledningar och en garageport.
Skapa konto

• Gilla
Fadai och 3 till
  • Laddar…
tycker också du ska testa andra åtgärder innan du dränerar. när vi köpte var källaren fuktig och flagande med plastgolv. Fukt, dränera! sa besiktningsmannen och alla andra så vi la 80 000 på det. Det hade ösregnat flera veckor men 30 cm ned var marken helt torr. Här har aldrig runnit nåt vatten konstaterade entreprenören. Visst fick vi 2-4 grader varmare i källaren men det som löste problemet var klinker, silikatfärg några elelement och en avfuktare. Det är öppet upp också eftersom entren var i källaren så varm luft kom ned, kyldes av och skapade fukt.

• Gilla
Galten
  • Laddar…
Tack för all inspiration!

Nu känns det solklart att jag skall ha klinkers i källaren, lättskött och prydligt! Däremot är jag inte helt såld på att kakla väggarna, även om det säkert är extremt lättskött. Att putsa väggarna känns sådär med tanke på hur den putsade delen av källaren ser ut just nu. Det lär ju rasa ner igen om något år. Finns det något annat alternativ för väggarna?

Vad gäller golvet så är det delvis målat med färg som flagnar. Antar att färgen måste slipas bort innan jag lägger klinkers?

Jag var f.ö. i kontakt med Woods angående avfuktaren jag köpte på Elgiganten. Den är så ny att Woods inte hunnit uppdatera sin hemsida.

G Galten skrev:
Tack för all inspiration!

Nu känns det solklart att jag skall ha klinkers i källaren, lättskött och prydligt! Däremot är jag inte helt såld på att kakla väggarna, även om det säkert är extremt lättskött. Att putsa väggarna känns sådär med tanke på hur den putsade delen av källaren ser ut just nu. Det lär ju rasa ner igen om något år. Finns det något annat alternativ för väggarna?

Vad gäller golvet så är det delvis målat med färg som flagnar. Antar att färgen måste slipas bort innan jag lägger klinkers?

Jag var f.ö. i kontakt med Woods angående avfuktaren jag köpte på Elgiganten. Den är så ny att Woods inte hunnit uppdatera sin hemsida.
Spola golvet med en högtryckstvätt med stenmunstycke. Det tar bort allt som sitter löst. Duger gott till dessa prosjekt. Samma på väggarna och mitt kakel har ännu i trillat ner efter närmare tio år. Väggarna hade en del putssläpp som jag bara slabbade i med lite putsbruk, behöver inte vara så noga. Om inte annat så kan du kakla halva väggen, upp till 1,2m och måla resten. Blir snyggt och mindre jobb.

• Gilla
Galten
  • Laddar…
om du börjar med avfuktare och golv kanske du märker att väggarna blir torrare, om du inte har massor av inträngande markfukt, men då vet du ju det å andra sidan (dvs dränering) Om väggarna torkar upp kan det leda till att mer puts lossnar. Se vad som händer. Annars kanske du kan måla med silikatfärg på vad det nu än är idag. Lite färg är alltid trevligt och lukten blir bättre än med öppen betong

• Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
När det gäller golvbrunnarna så kanske man bör kolla om de överhuvudtaget är anslutna till avloppet ? Förr var det väl inte så kinkigt och dylika kanske bara gick till nån stenkista.

S Stefan1972 skrev:
När det gäller golvbrunnarna så kanske man bör kolla om de överhuvudtaget är anslutna till avloppet ? Förr var det väl inte så kinkigt och dylika kanske bara gick till nån stenkista.
De borde vara anslutna, när skyfallet kom 2014 så stod vattnet som fontäner ur golvbrunnarna!

En annan sak som kanske inte har med detta att göra: jag har en underlig lucka i golvet i källaren. Uppnar jag den så är det ett 50 cm djupt hål utan något i. Botten är täckt av sand. Vad i hela friden är det?

G Galten skrev:
De borde vara anslutna, när skyfallet kom 2014 så stod vattnet som fontäner ur golvbrunnarna!

En annan sak som kanske inte har med detta att göra: jag har en underlig lucka i golvet i källaren. Uppnar jag den så är det ett 50 cm djupt hål utan något i. Botten är täckt av sand. Vad i hela friden är det?
Jo men jag tänkte om vattnet ändå kom in via andra vägar om det nu regnade som det gjorde. Blir en gammal stenkista full så blir det väl samma sak antar jag?

• Gilla
emmanuel1988
  • Laddar…
L Lane skrev:
om du börjar med avfuktare och golv kanske du märker att väggarna blir torrare, om du inte har massor av inträngande markfukt, men då vet du ju det å andra sidan (dvs dränering) Om väggarna torkar upp kan det leda till att mer puts lossnar. Se vad som händer. Annars kanske du kan måla med silikatfärg på vad det nu än är idag. Lite färg är alltid trevligt och lukten blir bättre än med öppen betong
Inträngande markfukt är ju inte det samma som att dräneringen måste åtgärdas. Snarare att tätskiktet, asfalten, på källarväggen är slut. Dränering gör inte ett skit för markfukten, däremot om man har problem med inträngande vatten.
Det har blivit nån form av dräneringshysteri, alla sk besiktningsmän hävdar att så fort dräneringen, om det nu finns någon över huvud taget, är till åren kommen så är den utsliten och skall bytes.
Men en gammal dränering, av tegelrör, blir aldrig utsliten. Och vanligen inte det som är problemet. Utan som jag skrev i början är det tätskiktet som är slut. Men det går lika bra att täta på insidan hävdar jag.

S Stefan1972 skrev:
Jo men jag tänkte om vattnet ändå kom in via andra vägar om det nu regnade som det gjorde. Blir en gammal stenkista full så blir det väl samma sak antar jag?
Jag skall ändå ha hit en VVS-firma för att diskutera backventil, så då lär det uppdagas :)

G Galten skrev:

Du får väl företa en arkeologisk utgrävning i hålet, vem vet vad som döljer sig där.
Du har inga ritningar på huset? Om inte kan kommunen ha i sina arkiv. Brukar finnas info om hur man kan få en kopia på dessa på kommunens hemsida.

GoC GoC skrev:
Inträngande markfukt är ju inte det samma som att dräneringen måste åtgärdas. Snarare att tätskiktet, asfalten, på källarväggen är slut. Dränering gör inte ett skit för markfukten, däremot om man har problem med inträngande vatten.
Det har blivit nån form av dräneringshysteri, alla sk besiktningsmän hävdar att så fort dräneringen, om det nu finns någon över huvud taget, är till åren kommen så är den utsliten och skall bytes.
Men en gammal dränering, av tegelrör, blir aldrig utsliten. Och vanligen inte det som är problemet. Utan som jag skrev i början är det tätskiktet som är slut. Men det går lika bra att täta på insidan hävdar jag.
Hur tätar man på insidan, och finns det några andra risker med det?

G Galten skrev:
Hur tätar man på insidan, och finns det några andra risker med det?
Jag sätter upp kakel. Finns väl ingen risk med att en vägg av betonghålsten skulle vara lite fuktig under marknivå. Betongen förstörs ju inte av att vara fuktig.
Jag har även satt panel i en liten skrubb som skulle bli en bastu men fick funktionen av vinlager ett tag och nu förråd för mina slalomskidor. Där är väggarna inklädda med platonmattor och därefter spikreglar och panel.

• Gilla
Galten
  • Laddar…
Hålet kan vara ett sandfång, eller en rensbrunn för avloppet du har i källaren.

• Gilla
Galten
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.