Hej,

Köpte för ett tag sedan ett redigt ruckel från 1947 som behöver massa kärlek och efter att ha lagat en läcka i taket är det nu dags att ta tag i skadan som uppstått invändigt. Ovanför är det ett oisolerat vindsutrymme och mot det är det isolerat med kutterspån.

Skada i takhörn med synliga träbjälkar och vattenskador, gammal papp och isolering syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tanken är att sätta renoveringsgips och därefter ett gipstak i stället för det pappspända som jag plockat ner.Frågan är dock hur jag lämpligast bör gå till väga med den skada som nu är uttorkad men syns på bild?

Tacksam för alla råd!

Redigerat:

Bästa svaret

Jag skulle ha bytt ut det skadade virket. Det tar inte så lång tid jämfört med resten av projektet och då kan du slänga på gipset med gott samvete sen :)

• Gilla
Ormriauga
  • Laddar…
Ser ju knappt ut som en skada..........borsta bort det vita så är det väl inget mer än det? Kan ju inte ha läckt in nåt speciellt länge där ?

• Gilla
SvanteC
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Ser ju knappt ut som en skada..........borsta bort det vita så är det väl inget mer än det? Kan ju inte ha läckt in nåt speciellt länge där ?
Det är oklart hur länge det varit så. Köpte ett "ödehus". Ägaren hade suttit på hem i drygt ett halvår och va/är snurrig så det gick inte att få ut någon info.

Har varit uppe på taket och ordnat till läckan i höstas så den är garanterat uttorkad nu. Det var tur att det va världens varmaste sommar i samband med köpet. Det är ju dock lite skador på råsponten så ett takbyte är ett kommande projekt.

Tog multiverktyget och kapade befintliga delar. Spikade dit nytt efter att ha tvättat med boracol.

• Ny träpanel installerad i hörn av rum efter borttagning av gamla delar och rengöring.
    Skapa konto
  • Renovering av innertak med ny spikad träpanel och behandlad med boracol, synlig gammal konstruktion.
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.