Jag skulle vilja ta bort dessa gamla marmor-fönsterbänkar och istället limma in typ Ek eller vita fönsterbänkar rakt på smygen. Befintliga smygen är 8cm djup. Jag tänker mig limma på brädor som är 17cm. Rugga upp ytan på smygen - sedan limma och kanske två skruvar.
Men då är frågan om vad ni tror om eventuell kondensrisk på rutorna? Skapar jag ett problem som inte finns idag genom att jag dödar spalten som finns mellan elementet och fönstret idag? Hyfsat moderna fönster och vi bor i Skåne.
Men då är frågan om vad ni tror om eventuell kondensrisk på rutorna? Skapar jag ett problem som inte finns idag genom att jag dödar spalten som finns mellan elementet och fönstret idag? Hyfsat moderna fönster och vi bor i Skåne.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 198 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 198 inlägg
Det kommer ju att öka risken för kondens, men det är ju svårt att veta hur det blir i varje enskilt fall i förväg. Prova med att lägga en skiva över mellanrummet några dagar.
Det kan också bli kallare för växterna på vintern och varmare på sommaren, i och med att de kommer närmare rutan. En del växter är känsliga för kyla eller värme.
Det kan också bli kallare för växterna på vintern och varmare på sommaren, i och med att de kommer närmare rutan. En del växter är känsliga för kyla eller värme.
Hej, Radiatorerna sitter under fönster av en anledning. -"Att förhindra köldbryggan som fönster bidrar till avkylning av klimatskalet". Sätter du för hela luftspaltningen mot fönstret, så kommer det uppstå kondens från den nedkylda fönsterkarmen upp till fönsterglaset". Du bör isådant fall fräsa upp ett par spår som gör att värmen från radiatorn lättare kommer upp till fönstret.
Lycka till !
Lycka till !
Klicka här för att svara