Hej, finns självklart många trådar kring detta men alla hus är ju olika så jag testar lyckan med då jag är lite osäker. Vi flyttade in här förra året och har funderat på att bli av med elementen på något vis....
Jag har suttit i paint och målat lite för att hoppas kunna få bättre råd. Tomma luckor är ingångar...

Vi har ett hus där större delen av det värms upp av en bergvärmepump och vattenburet golvvärme. De blåa strecken är vart golvvärmen finns.
I huset har vi även FXT, röda prickar är frånluft och gula är tilluft.
De gröna strecken är elelement. Hall och sovrum är tillbyggnader som man gjorde efter man satte in golvvärmen.
Bergvärmepumpen och FXT är typ 10 år gamla.

Vi har själva pratat om att sätta in en luftvärmepump i hallen som ska värma upp det sovrummet i slutet av hallen och garaget, är det den smartaste lösningen?
Hallen är typ 12 kvm, sovrummet 10 kvm och garaget är 20 kvm. Resten av huset är typ 95 kvm.

I och med det är första året vi bor här så vet vi inte vad förbrukningen kommer att bi, tidiga ägarna gjorde av med runt 20 000 kwh, om jag ska tro E.on kommer vi göra av med 13 500 kwh, själv tror jag det blir lite under. Kanske då är slöseri med att ens installera en luftvärmepump då... Vi hade bekväma 20 grader, förutom när vi eldar braskaminen såklart.

Om en luftvärmepump är det bästa, hur stor bör jag leta efter i så fall?

• Ritad planlösning av ett hus med markerade rum som sovrum, kök, vardagsrum med braskamin och garage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Aldrig en ny pump om det går att installera vattenburet till sovrum och garaget med radiatorer. Har ni platta på mark eller krypgrund?

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Aldrig en ny pump om det går att installera vattenburet till sovrum och garaget med radiatorer. Har ni platta på mark eller krypgrund?
Hur tar jag lättast reda på om jag kan utöka bergvärmepumpens funktion så att säga? Kan säga att badrummet är renoverat för typ 7 år sedan och då drog man in golvvärme till den så det har redan byggts på så att säga.

Vi har platta på mark till "huset" och krypgrund i tillbyggnaden, tror jag (uppreglad golvkonstruktion) har jag läst.

Allt går. Enklare med krypgrund för att dra rör. Kostar kanske ungefär lika mycket plus att ni slipper en värmepump som är onödigt dyr i drift jämfört med bergvärme, förutom att den kan ge AC på sommaren.

• Gilla
Frooss
  • Laddar…
Då jag själv ogillar att söka efter trådar utan slut tänkte jag lämna ett. Var i kontakt med säkert 10 olika installatörer, 2 kom ut och en lämnade offert. Tills slut installerade vi 4 nya element och drog rör och slutnotan blev ungefär 65 000 kr efter rut.

Testar i min egna tråd om de finns någon som kan svara/ge råd.

Efter installatören var klar så sa han att han höjt kurvan och sänkt shunten till golvvärmen, tänkte inte mer utan trodde det var allt som behövdes.

Funkat bra tills det blev minus 5. Jag har ändrat nu till en kurva som nu är anpassad för radiatorer istället för golvvärme som var innan och sänkt shunten än mer. Sänker sen kurvan succesivt för få ner värmen i huset.

Men är nervös för det är något mer som kan behöva ändras? Är det några andra inställningar som bör ses över?

Det här är strax innan kompressorn skulle gå igång..
Kontrollpanel för värmesystem med temperaturvisning, knappar och ikoner för inställningar och information.
Skapa konto

Digital display visar temperaturer för värme och kylsystem på svenska.
Skapa konto

Ska något på golvvärmen ändras?
Rör, mätare och ventiler i ett tekniskt utrymme, troligen del av ett VVS-system.
Skapa konto

Industriell pump, rör och kablar syns. Dammsamling indikerar äldre eller outnyttjad utrustning.
Skapa konto

Cirkulationspump till värmesystem, anslutna rör, dammigt, etikett "VORLAUF SUPPLY DEPART" på rör.
Skapa konto

Var gör denna del på bilden under?
Termostatventil på radiator, temperaturskala, vred, slitna kablar, smutsig, dammig, installation på vägg.
Skapa konto

Kan tillägga vi även vart i kontakt med dem då vi förra veckan fick en första felkod och larm då pumpen la av... Var lite kickstarten till all nojja...
Kontrollpanel med larm, lågtryckslarm, knappar, informationsikon och strömbrytare, spegelbild av fotograf.
Skapa konto

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.