Ska bygga nytt hus och garage. Garaget är ett enkelgarage på 44 kvm. Tanken är att göra det till ett varmgarage med cirka 10-15 graders värme. Jag tror inte att jag kommer ha bilen där inne så ofta, mest vid vintertid, meka, däckbyte osv. Uppvärmning tänker jag genom element eller luftvärmepump.

Nu till lite frågeställningar:
- ska jag satsa på isolerad eller oisolerad platta?
- skulle helst vilja ha in vatten och en diskho, men hur löser jag det utan golvbrunn och oljeavskiljare?
- vattenutkastare på utsidan av fasaden, inga problem att lösa?
- är en dräneringsränna vid porten en bra lösning?
- övriga tips vid garagebygge?

Isolerad platta annars suger den ut all värme snabbt.

Har du ingen golvbrunn tror jag inte du behöver oljeavskiljare, för ett handfat behöver du ju ingen golvbrunn.

Nej

Endast om du har lutning mot garaget, men vettigt att leda bort regnvattnet.

Bygg större.

• Gilla
holmberg87 och 1 till
  • Laddar…
Isolera den. Det är värt det. Och sen tycker jag du ska sätta in en brunn. Kolla med din kommun. Jag behövde ingen oljeavskiljare.

Och behöver du det så har purus en serie som heter big, en gjutjärnsbrunn där du monterar oljeuppsamlare. Kostar runt 2000 har jag för mig. För du kommer garanterat nån gång ställa in en snöig bil som tinar och då är det bra med brunn.

E
Har du ekonomin så isolera garaget och släng in en lv-pump. Riktigt trevligt att kunna ha yta där man kan hålla på med lite projekt under mörka vinterdagar.

Fundera på vad du ska ha i garaget och hur mycket plats det tar. Räcker ytan? Plats för snickeri eller mek? Förrådsdel? Hur viktigt att ha plats för bilen?

Vi har själva ett garage på ca 65 kvm med förråd på 15 kvm längst in med separat ingång. Tidigare ägare som byggde och vi uppskattar det mycket. Som garage är det rätt stort och dessutom med 3,5 meter i takhöjd. Samtidigt kan jag lova att det ändå nästan alltid är fullt. Hyllor med verktyg, gräsklippare, snöslunga, cyklar (hängda på väggarna) och en hyvelbänk fyller upp snabbt... Just nu jobbar jag på att få upp fler hyllor högt (över 2,5 m) för att frigöra golvutrymme. Ska man få in bilen är det mycket grejer att köra ut och flytta om

Kontentan är att ett garage i princip inte kan vara för stort och det är lätt hänt att man börjar använda det till mer än man tänkt från början. Är det ont om markyta kan det vara idé att bygga högre istället.

Och självklart ska du isolera plattan. Hellre så och vänta med att isolera väggar och tak. Svårt att isolera plattan i efterhand....

• Gilla
Spett och slägga
  • Laddar…
44 m2 räcker gott och väl. Mitt eget är 47 och då får jag plats med 2 portar. I garagets ena del är ena takstolen avväxlad så att jag får in en 2 pelarlyft. Mkt roligare att fixa med bilen då. Uppvärmning så räcker ett konvektorelement med fläkt långt. Det tar lång tid att tjäna in en luftvärmepump. Isolerad platta är som sagt en självklarhet. Ett garage är ett garage och inget förråd. Här fixar man med bilen. Vardagsbilen mår bäst av att stå utomhus i en carport, annars så rostar den mkt lättare. Och vill du som jag ha en lyft i garaget så gör plattan minst 15 cm tjock.

• Gilla
Spett och slägga
  • Laddar…
Tack alla för svaren!

Sammanfattningsvis verkar ni rösta för isolerad platta. Ska se vad det innebär för extra kostnad.
Storleksmässigt blir det tyvärr inte större än 44 kvm, då det inte finns utrymme för detta.
Tog för givet att det är dyrt och krångligt med oljeavskiljare, men det kanske är värt att kolla upp.
När det gäller diskho, vad kopplar jag in mig på? Dagvattnet är väl inte särskilt populärt när man gör rent penslar m.m.

Du kopplar in dig på vanliga avloppet.

Behöver jag tillstånd från kommunen för att koppla in mig på avloppet?

Fråga kommunen?

//AA

• Gilla
shomakie
  • Laddar…
Gustav Olsson skrev:
Behöver jag tillstånd från kommunen för att koppla in mig på avloppet?
Reglerna varierar så det är faktist en bra ide att prata med just din kommun för det som är ok på ett ställer kan det bli tvärnobben på tvärs över komunsgränsen

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.