9 232 läst ·
59 svar
9k läst
59 svar
Råd/kommentarer kring utfört elarbete
Kan inte låta bli att tänka lite på hur tex du SueCia skulle utfört jobbet. Mycket högljudda sluggertoner och gnäll i diverse trådar, kanske praktiken inte skulle blivit så mycket bättre än TS exempel. Kan du ge lite tips och beskriva hur det kunde gått bättre till?
Nu är det ju rejält klumpigt och fult utfört men kanske inte så värst långt från vad en samtida medelelektriker skulle se som ok tyvärr.
Nu är det ju rejält klumpigt och fult utfört men kanske inte så värst långt från vad en samtida medelelektriker skulle se som ok tyvärr.
Jag kan inte hålla med dig där. Det ser för bedrövligt ut, jag skulle vilja påstå att ingen "normal" elektriker tycker det är ok. Inte om du är van att arbeta hemma hos folk iaf.GK100 skrev:
Något som stör är t. ex. användandet av olika klammer bredvid varandra. Visserligen kanske en del skulle använda TC (inte jag) tror jag faktiskt inte någon skulle använda klips med skruv. Själv brukar jag använda list om det är fler än 2 kablar. Att ta en IP44 brytare på det stället är också ovanligt korkat, dessutom onödigt dyrt.
Som sagt, jag tror inte ens en av tio elektriker skulle utföra ett sånt fult arbete.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 520 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 520 inlägg
Herregud, varför denna attityd? Har jag upprört dig genom att klaga på din installation eller? Jag är inte rädd för att kritisera ett dåligt arbete, och inte heller sen med att hylla ett bra sådant. Ofta på forum lyfter folk fram sånt de är missnöjda med och då finns det att klaga på. Egentligen borde jag inte ens bemöda mig med att förklara vad som skulle kunna vara bättre utfört men din syn på hur en elinstallation ska se ut verkar vara så verklighetsfrånvänd att jag måste.GK100 skrev:Kan inte låta bli att tänka lite på hur tex du SueCia skulle utfört jobbet. Mycket högljudda sluggertoner och gnäll i diverse trådar, kanske praktiken inte skulle blivit så mycket bättre än TS exempel. Kan du ge lite tips och beskriva hur det kunde gått bättre till?
1: de 2 kablarna längs taklisten hade jag bytt ut mot en 5ledare till uttaget och sen så många som behövs därifrån.
2: Uttaget hade jag med stämjärn sänkt ner till väggnivå
3: Kopplingsdosan hade jag om möjligt satt inne i skåpet, annars hade jag bytt den mot en mindre dosa. (det går med tanke på att 2 av kablarna i installationen är onödiga och med dem borta så är platsbrist inget problem ens i en standardkulodosa.
4: hade tagit bort kabeln närmast köksskåpet, dragit en ny 5 ledare från dosan ner till brytaren (i skåpet om möjligt).
5: Kabeln närmast köksskåpet hade jag istället dragit in i brytaren direkt och utnyttjat Xplintarna för att vidarekoppla de trådar som ska igenom brytaren.
6: Jag hade monterat en IP20brytare som faktiskt får plats mellan foder o köksskåp.
7: Jag hade använt TKK istället för hönshusklammer och skruvklammer....
Detta är så självklara punkter att jag inte ens fattar hur du resonerade när du skrev ditt inlägg.
Det är alltid bra med lite exempel på hur olika individer tänker sig en lösning SueCia det är bara så jag tänkte när jag skrev. Nu har du gett din som en av alla tänkbara lösningar här och den verkar ju åtminstone för mig som bättre än vad TS fått. Så det var bra att du bemödade dig med det, mycket bättre än att bara hacka som ofta sker utan att ge alternativ och vägar framåt.
Och jag är övertygad om att tex både du och Müssli mfl som brukar skriva här och som jobbar med installationer inte är helt representativa som medelelektriker utan med större intresse och krav på er själva.
Och jag är övertygad om att tex både du och Müssli mfl som brukar skriva här och som jobbar med installationer inte är helt representativa som medelelektriker utan med större intresse och krav på er själva.
Det låter ju smickrande att man skulle ligga något "högre" än medel men i mitt fall tror jag inte det stämmer. När jag var anställd var vi ca: 60 montörer och jag lovar att det hade blivit ett minst sagt allvarligt snack från arbetsledaren om han hade sett någon av oss prestera det som visas här. Nu är jag egen men på orten hjälper vi "småskuttare" varandra rätt ofta och ingen av dem kanske 10-talet firmor jag har hjälp hade jobbat på det sättet, det är jag helt övertygad om.GK100 skrev:
Herregud, jag skulle ju istället lagt upp bilder på köket innan jag anlitade den här elektrikern så att jag hade blivit varse om alla smidiga alternativ.
Det är en svensk elektriker men problemet är nog främst bristande problemlösningsförmåga och känsla för estetik. Han är egen men skulle nog behöva nån typ av projektledning
Han löser ju att dra ledning från A till B men i våra diskussioner har han inte ens nämnt några alternativ som ex. att dölja ledningar och kopplingsdosa inne i skåpet. Det hade ju varit mycket mer diskret och hade vi vetat att det skulle användas ex tre olika klamrar hade vi så klart opponerat oss innan. Man lär sig längs med vägen.
Lamputtaget var tydligen inte klart så det ska åtgärdas. Det går till ett lysrör som döljs av en "taklist" i bilden. Sladden går alltså inte tillbaka in i skåpet utan till lysröret.
Efter samtal så har vi kommit överens om justeringar som vi är nöjda med på papper, och nästa helg får vi se hur resultatet blev.
En grej som han ska vänta med är strömbrytaren, vi kom överens om att vi fixar en lämplig själva. Vi behöver en dubbel eller smidig lösning för två enkla. Har kollat runt en del men har inte hittat någon som är tillräckligt smal. Har ni några förslag på placering och val av brytare? Hur tror ni det skulle se ut om brytaren placerades på sidan av skåpet tex?
Det är en svensk elektriker men problemet är nog främst bristande problemlösningsförmåga och känsla för estetik. Han är egen men skulle nog behöva nån typ av projektledning
Lamputtaget var tydligen inte klart så det ska åtgärdas. Det går till ett lysrör som döljs av en "taklist" i bilden. Sladden går alltså inte tillbaka in i skåpet utan till lysröret.
Efter samtal så har vi kommit överens om justeringar som vi är nöjda med på papper, och nästa helg får vi se hur resultatet blev.
En grej som han ska vänta med är strömbrytaren, vi kom överens om att vi fixar en lämplig själva. Vi behöver en dubbel eller smidig lösning för två enkla. Har kollat runt en del men har inte hittat någon som är tillräckligt smal. Har ni några förslag på placering och val av brytare? Hur tror ni det skulle se ut om brytaren placerades på sidan av skåpet tex?
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 520 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 520 inlägg
Eljo trend utanpåliggande tycker jag ser ut att få plats där.
Schysst av dig att ge honom en chans att rätta till, men ingen elektriker borde någonsin lämna efter sig ett så dåligt utfört jobb.
Schysst av dig att ge honom en chans att rätta till, men ingen elektriker borde någonsin lämna efter sig ett så dåligt utfört jobb.