Vi ska glesa taket och regla ut ytterväggarna i ett hus från 1947. Väggarna ska reglas ut 45mm för att få plats med el och eventuellt pex-slang till radiatorslingan. 45mm isolering kommer monteras och även ångbroms. Sedan OSB och gips. Taket kommer glesas och riktas om inget alternativ finns.

Förutsättningar:
Plankvägg med lodräta plank, hyfsat raka väggar så behöver troligtvis inte rikta upp. Men det finns lokala toppar och dalar som vanligt på plankväggar.
Taket behöver riktas, skiljer säkerligen 5cm eller mer mellan högsta och lägsta punkt. Takbalkarna sitter CC 80cm.

Frågor:
  1. Hur bör jag regla ut väggarna? Då det finns lokala toppar och dalar så känns det dumt att skruva reglarna lodrätt in i väggen. Då misstänker jag att topparna och dalarna även följer med ut i gipset, även om det är minimalt. Jag ser två alternativ:
    • Alt1. Regel skruvas vågrätt i takbalkarna och i golvet, därefter skruvas lodräta reglar mellan tak och golv. På så sätts byggs en ny och rak vägg upp, lite som att bygga upp en ny innervägg.
    • Alt2. Reglar skruvas horisontellt cc 60 på hela väggen, på sätt baseras nya väggen enbart på topparna i plankväggen. Skruven sätts där varje topp är på plankväggen samt masonit eller liknande används för att shimsa om jag behöver skruva i en dal. Lodräta kortlingar skruvas cc 60 för att ge stöd för skivskarvar.
  2. Duger gles 22x70mm om takbalkarna sitter cc 80, eller behöver jag köra 28x70?
  3. Bör jag glesa taket först och sedan regla upp ytterväggarna? Om så är fallet, hur fäster jag den vågräta väggregeln upptill på bästa sätt? Ett alternativ jag kan se är att fästa den i plankväggen med eventuell shimsning om det behövs för att matcha den vågräta regeln nere vid golvet.
  4. Finns det något negativt med att skruva vågrät väggregel i golvet, t.ex. om vi i framtiden måste byta golv? Golvet som ligger idag är spontant furu som sitter direkt på golvbalkarna.
  5. Finns det alternativ till att glesa taket för att behålla takhöjd? T.ex. dubbla lager 6mm gips med förskjutna skarvar. Förstår att ojämnheter kommer synas, men jag har svårt att visualisera hur ojämnt det kommer bli och hur mycket som skulle synas.

Är huset från 1047 hade jag tilläggsisolerat mer t.ex. 2x70 och fått diffspärren 1/3 in från den varma sidan.

L Leif i Skåne skrev:
Är huset från 1047 hade jag tilläggsisolerat mer t.ex. 2x70 och fått diffspärren 1/3 in från den varma sidan.
Tack för input. Huset är isolerat utifrån ca 70mm. Så 45mm innifrån räcker för oss och borde inte bli problem med var ångbromsen sitter då.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.