Hej,
Insåg i efterhand att jag nog placerat inlägget i fel del av forumet. Ber om ursäkt och är tacksam om någon kan rätta till det!
Vi håller på att renovera köket i en lägenhet byggd 1944 och har stött på lite funderingar.
En av väggarna har ett flertal defekter i ytskiktet där man i botten ser ett gräsliknande material. Min gissning är att detta är träull med överliggande puts baserat på sökningar men är osäker. Tänker då att väggen består av yttervägg i betong, därefter träull och därefter puts?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
- Vad tror ni det är för material?
- Tips på hur man bäst lagar defekterna?
På samma vägg bakom tidigare kakelplattor finns det ett cirka 50 cm högt parti som är utfyllt med något grövre material. Problemet är att detta sticker ut i nederkant från resten av väggen (se bild) och i nederkant finns även flera hål. Har bilat bort kakelplattorna och börjat försöka jämna till väggen men det lossnar lite större bitar ibland och bakom finns samma material som ovan. Jag tänker mig att man sannolikt kan bila bort och fylla med ny puts (gipsputs eller kanske renoveringsbruk?). Vad tror ni?
- Hur tar man bäst bort utstickande bruk/puts?
- Ska man ens ta bort det eller är det bättre att täcka med nytt lager puts eller kanske gipsskivor?
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Väggen hade befintligt kök monterat mot sig och vi ska sätta upp det nya köket mot samma vägg som sannolikt ska målas men eventuellt tapetseras.