Hej!

Jag är ny på det här med att fixa saker själv och mycket frågor blir det. Hoppas att jag hamnat i rätt forumdel och att ni kan ha överseende med en noob.

Det är så att stött jag på lite patrull med materialet i mitt tak och vissa av väggarna när jag ska fästa saker.

Vad jag läst mig till så ska det alltså röra sig om lättbetong när det är grått, hyfsat grovkornigt och väldigt poröst material. Stämmer det? Gör man tak i lättbetong? Bor på första våningen så har några våningar med lägenheter över mig ifall det spelar roll rent byggmässigt.

Har försökt sättas upp ett fäste till en gardinvajer i mitt tak men stötte på problem redan när jag började då det bara rasade ur betong ur hålen pga det är så poröst och hålen växte i diameter än borrens storlek. Tog också tvärstopp i ett av borrhålen efter en bit och vågade inte köra på hårdare.

Kan det vara sten inblandat i betongen? En bekant sade det, och visst tusan tycker jag att det ser ut som nån stenbit i hålet som blivit. Kan man borra sten?

Nåväl, jag löste det med en kortare plugg/skruv i ena hålet och lite större diameter i de andra hålen och det satt till synes bra till en början. Sen släppte det bara. Inte skruv/plugg utan bitar av taket rasade ur. Nu hänger fästet i 1 av 3 skruv...

Hur ska jag fixa det här? Har möjlighet att sätta upp fästet litet åt sidan istället och "börja om", antar att det är djupare hål som behövs för att taket inte ska rasa igen?

Har ni någon rekommendation på hur jag ska gå tillväga? Hur borrar jag utan att hålet vidgar sig t.ex? Hur djupa hål kan behövas? Hur djupt kan man borra utan risk för att träffa viktiga saker i huset, finns det någon standard?

Skickar med bild på hur det ser ut.

Sen har jag även lite strul med ett väggfäste som inte sitter riktigt. Det är en yttervägg mot utsida i tegel, slår man på väggen så låter det något ihåligt men hyfsat stabilt. Borrar man i det så är det gråaktigt, kornigt och poröst. Dock så är det ett hålrum ungefär 10-15cm in i väggen, det drar från borrhålen så någon typ av ventilationsutrymme? Rör det sig om lättbetong eller något annat material?

Provade att sätta upp fästet med lättbetongpluggar jag köpte på Beijer. Men de översta har glidit ut ungefär halvvägs i alla fall. Den nedersta sitter bra.

Fästet sitter i alla fall uppe och har gjort någon vecka så det är nog inhen fara för att det trillar, men ser inte snyggt ut.

Kan man köra expanderplugg i lättbetong? Tänkte eftersom det finns ett hålrum bakom kanske det funkar. Har även kollat på Fill&Fix, är det något att ha?

Mycket frågor och hoppas ni kan hjälpa mig med några åtminstone.

Trevlig helg!

Mvh
Noob1

• Närbild på ett fäste i ett tak med skadad, porös betong med synliga pluggar och ett problematiskt borrhål.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Lizzardo
Testa att använda plugg från Hilti.
I 9 av 10 fall blir man förvånad över hur de kan fästa där ingen annan plugg gör det....

tommib
För att bena upp det lite...

Först och främst, välkommen till forumet!

Ja, man gör tak, eller egentligen mellanbjälklag, i lättbetong. Då är det lättbetongbalk med armering. Man gör även ytterväggar i lättbetong. På din beskrivning, grovkornigt och lättborrat, så låter det definitivt som lättbetong. Det ser även ut som att det skulle kunna vara lättbetong innerst i din bild. Det yttre lagret som är lite ljusare är puts, den duger sällan till att fästa något i.

Är det frågan om lättbetong så är det inga stenar i. Däremot är det armeringsjärn om det är mellanbjälklag, enl ovan. Troligen har du träffat ett sådant.

Jag hade inte försökt fästa gardinstångsfästen (eller egentligen något annat tungt) i ett lättbetongtak. Det går, men eftersom belastningen blir axiell på skruven så är det risk att du drar ut både skruv och plugg oavsett hur bra grejer du använder.

För lättbetong och tyngre infästning skulle jag rekommendera Tox Ytox eller Fischer GB. De hamras in och håller för rätt tunga laster när de sitter i väggarna. Borra med träborr (billigaste möjliga, de slits) så får du prydligare och mer exakta hål. Använd inte slag.

Det du träffat på inne i ytterväggen är sannolikt luftspalten. Den finns mellan lättbetongen och teglet för att det inte ska tränga in fukt genom väggen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.