Byggahus.se

Råd ang badrum med tillskjutande markfukt

2k läst  7 svar

1. J
    Medlem Nivå 1
    Jag har en oisolerad betongplatta med tillskjutande markfukt. Vi har fått problem med fukt under ett badrum i källarplan, där en uppreglad träkonstruktion varit i direktkontakt med den fuktiga betongen. I övriga delar av källarplanet är det en flytande konstruktion med åldersbeständig plast ovan betongen och sedan cellplast,golvspånskiva och ytskikt – inga problem.

Vi skall nu åtgärda detta (endast under badrummet) och tänkte hör efter synpunkter på olika alternativ på lösningar vi har fått. (Vi har inte tänkt bila upp plattan och isolera underifrån även om det säkert är den bästa lösningen.)

Alternativen

1. Plasfolie ovan betongplattan, sedan gjuta upp med EPS-cement, flytspackla, golvvärme(el), tätskikt och klinker.
    2. Plasfolie ovan betongplattan, cellplastskiva sedan gjuta upp med EPS-cement, flytspackla, golvvärme(el), tätskikt och klinker.
    3. Isodränskiva direkt på betongplattan och sedan gjuta upp med EPS-cement, flytspackla, golvvärme(el), tätskikt och klinker.
    Tacksam för synpunkter och råd...

2. J
    Medlem Nivå 11
    Jag bilade iofs ur plattan (vilket jag rekommenderar fast Du inte vill det, klart värt besväret;)) och göt sen EPS direkt på makadamen så tänker Du ändå använda EPS tror jag att det går att gjuta direkt på plattan utan plast.

Jag har för mej att andra trådar visat att frigolit har bättre isoleringsförmåga än EPS men vårt källarbadrum där vi använde EPS enbart är husets varmaste rum så min erfarenhet är att det räcker gott med EPS.

3. J
    Medlem Nivå 1
    Jan-Å: Anser du att det är fel att lägga plast mellan befintlig platta och EPS gjutning? Vi vill inte att fukten skall vandra upp eftersom vi tätskiktar hela golvet.

4. nino
    Renoverare · Nivå 18
    det bygger rätt mycket om du ska ha eps som isolering... har du takhöjd så är det väl ok
    ha plast under epsn eftersom den suger kapilärt
    annars lägger du elslingan direkt på plattan och spacklar in med fix, bara tätskikt i duschhörnet och vid golvväggvinkel om du har skivväggar

5. J
    Medlem Nivå 11
    Ska Du lägga värmegolv på en oisolerad platta som Du tänker isolera ovanpå kommer det att bygga rätt mycket oavsett vilken isolering Du väljer, men utifrån isoleringsförmåga så har nino rätt att EPS bygger mer än en del andra alternativ.
    Jag skulle som sagt inte lägga värmegolv i en källare utan att göra "rätt" dvs bila upp plattan och bygga upp golvet från början.

Plasten har jag ingen kunskap om så där kan jag inte råda, men har ingen anledning att tvivla på nino så det är säkert ok att göra så.

6. J
    Medlem Nivå 1
    Tack för svaren. Jag skall bygga upp golvet i badrummet minst 10 cm, då är det i samma höjd som övriga golv i källarplanet. Det är ett souterräng hus, inredd källarvåning med 70mm cellplast och sedan 22mm golvspån + ytskikt i övriga rum. Så i badrummet har jag 7-10 cm att fylla upp med innan jag lägger golvvärme och flytspacklar.

7. J
    Medlem Nivå 11
    Ok, är ytan plan skulle jag använda någon form av isolering i skivor, är den väldigt ojämn är det enklare med EPS.
    Respektive tillverkare borde veta om man ska lägga plast emellan plattan och isoleringen i så fall, 100 mm isolering är ju mindre än rekommenderat men räcker ändå en bit så det skulle jag nog nöja mej med i så fall.

8. H
    Medlem Nivå 5
    Hej!
    Gammal tråd... Men minns du hur tjockt ni gjöt med eps?

Bevaka ämnet och häng med när det uppdateras.
Bevaka