1 284 läst ·
11 svar
1k läst
11 svar
Räcker kompressorn?
Funkar denna mutterdragare:
https://www.proffsmagasinet.se/mask...rdragare/bahco-bpc815k6-mutterdragare-qm12812
Med denna kompressor:
https://www.verktygonline.se/verkty...-tank-6-l-max-arbetstryck-10-bar-oljefri.html
Räcker kompressorn till eller är den för klen?
Användningsområdet kommer främst vara däckbyten.
https://www.proffsmagasinet.se/mask...rdragare/bahco-bpc815k6-mutterdragare-qm12812
Med denna kompressor:
https://www.verktygonline.se/verkty...-tank-6-l-max-arbetstryck-10-bar-oljefri.html
Räcker kompressorn till eller är den för klen?
Användningsområdet kommer främst vara däckbyten.
Klen tror jag inte, men du kommer nog få sitta och vänta mellan varven för att få upp tryck. Den kommer nog gå igång rätt ofta.P Patrik Hazard skrev:
Patrik440
Laddtryckare
· V-götaland
· 1 497 inlägg
Patrik440
Laddtryckare
- V-götaland
- 1 497 inlägg
Billigare, klumpigare å mer flås.
https://www.jula.se/catalog/verktyg.../kompressorer/kompressorer/kompressor-013515/
https://www.jula.se/catalog/verktyg.../kompressorer/kompressorer/kompressor-013515/
Allvetare
· Västra götaland
· 10 423 inlägg
Det enkla svaret är nej.
Ok.Dan_Johansson skrev:
Men hur ska man egentligen tolka siffrorna?
Kompressorn ger 150l/m vid 6 bar och maskinen förbrukar 113 l/m. Rent logiskt så borde det ju funka prima tycker jag. 150 är ju mer än 113.
Vad är det jag inte förstår?
Kompressorn äger jag tyvärr redan (jag fick den, så det är väl inte så synd om mig) och jag vill hitta en vettig användning för den, men jag fattar inte hur man ska tolka datan.
När du har 6 bar kan den skicka ut 150L/m men trycket sjunker ju när du släpper ut luft, så vid tex 3 bar så har du ett annat flöde. Därför kommer motorn att gå igång för att öka trycket igen, men motorn jobbar nog inte lika snabbt som mutterdragaren förbrukar, därför tappar du stadigt tryck. Det leder till att du kommer få vänta, dra 2-3 muttrar, vänta.. osv osv.P Patrik Hazard skrev:Ok.
Men hur ska man egentligen tolka siffrorna?
Kompressorn ger 150l/m vid 6 bar och maskinen förbrukar 113 l/m. Rent logiskt så borde det ju funka prima tycker jag. 150 är ju mer än 113.
Vad är det jag inte förstår?
Kompressorn äger jag tyvärr redan (jag fick den, så det är väl inte så synd om mig) och jag vill hitta en vettig användning för den, men jag fattar inte hur man ska tolka datan.
Ok. Jag trodde att den kunde upprätthålla 150 l/m vid 6 bar, eller vice versa.S0MMER skrev:
När du har 6 bar kan den skicka ut 150L/m men trycket sjunker ju när du släpper ut luft, så vid tex 3 bar så har du ett annat flöde. Därför kommer motorn att gå igång för att öka trycket igen, men motorn jobbar nog inte lika snabbt som mutterdragaren förbrukar, därför tappar du stadigt tryck. Det leder till att du kommer få vänta, dra 2-3 muttrar, vänta.. osv osv.
Jag har en större kompressor och byter däck med mutterdragare, även jag får ibland vänta in lite tryck. Missförstå mig rätt.. du kan byta däck på bilen med den, men det kommer bli mycket lyssna på kompressor som jobbar upp tryck.P Patrik Hazard skrev:
Då tror jag att jag lägger pengarna på att utöka Makita-samlingen med en batterimutterdragare i stället.S0MMER skrev:
Finns det något sätt att veta vad en kompressor kan ge i konstant flöde vid ett givet tryck?
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 975 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 975 inlägg
Jag har en större kompressor och får liksom andra ibland vänta på att den laddar. Inget stort problem så den delen lär fungera. Det beror nog mest på ditt tålamod. Ska du byta däck på en bil två gånger om året eller på 10 bilar om dagen (u det en begränsad period).
Jag har två äldre bilar och där orkar ibland inte min dragare som ska ge ~450 Nm. Har en nyare släpvagn där det är lätt.
Jag har två äldre bilar och där orkar ibland inte min dragare som ska ge ~450 Nm. Har en nyare släpvagn där det är lätt.
Bra där! MakitaP Patrik Hazard skrev:
Grejen är att den aldrig har ett givet tryck, så fort det konstanta flödet börjar så sjunker trycket, efter en stund går motorn igång, antingen så jobbar den ikapp eller så orkar den inte att kompensera och då måste man vänta.
Jag har en 3-faskompressor och två lufttrycksdrivna mutterpickor. Jag använder ingen av dem när jag byter däck. Brukar istället lossa för hand, använda vanlig skruvdragare för att få av/på och dra åt till 110Nm med momentnyckeln på slutet. De gånger jag har verkligen behövt mutterpicka var när något har rostat fast och då duger det med batteridriven...funkar inte det är det värme som gäller.
Klicka här för att svara