Nyinköpt kompressor SOL6 från Biltema. Ur kartongen och i med kontakten sedan upp med tryckströmbrytaren. Gick några minuter innan den stannade. Sedan hörs ett pysande ljud på vänster kortsida tank.
Trycket sjunker alltså utan belastning.

Är det normalt?
 
Det borde finnas tre möjliga orsaker.
Antingen sitter inte regulatorn ordentligt.
Eller så är antingen avluftningsnippeln eller dräneringsskruven inte åtdragna som de ska. Kolla manualen.
 
  • Gilla
rolfino
  • Laddar…
Hej

Nej det är inget som är normalt vågar jag påstå.

Har du nära till butiken så reklamera den. Har du långt så prova att dra åt muttern försiktigt och se om läckaget upphör.
 
  • Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
Pjosk75 Pjosk75 skrev:
Hej

Nej det är inget som är normalt vågar jag påstå.

Har du nära till butiken så reklamera den. Har du långt så prova att dra åt muttern försiktigt och se om läckaget upphör.
Jag har nära till butiken. Men ska kolla muttern och dra åt om det behövs.
 
Bart Bart skrev:
Det borde finnas tre möjliga orsaker.
Antingen sitter inte regulatorn ordentligt.
Eller så är antingen avluftningsnippeln eller dräneringsskruven inte åtdragna som de ska. Kolla manualen.
Ska kolla manualen gång till.
 
Muttern på tankens kortsida är helt utelämnad i manualen, så troligen inget en vanlig användare ska röra. Den finns så klart med på bilden men har inget nummer som de andra komponenterna.
 
  • Gilla
rolfino
  • Laddar…
Kan det vara säkerhetsventilen som inte sluter tätt?
 
  • Gilla
rolfino
  • Laddar…
RoTe
Biltema ja så nåt barn i fabriken i Kina har väl inte tätat skruven/muttern eller vad det nu är.
 
  • Gilla
rolfino
  • Laddar…
S
Kort svar: nej den ska inte läcka.
Längre svar:
Biltemas kompressorer är av kass kvalitet, vilket priset skvallrar om. Vanligast är att de läcker vid tryckströmbrytaren, reglagen eller manometrarna.
Läcker de inte direkt när du fått den, så ge det lite tid. Vibrationerna kommer att göra så att det börjar pysa förr eller senare.
Det är bara att acceptera, funktionen påverkas inte nämnvärt. Förutom om du har planer på att fylla tanken och ta med den nånstans där det inte finns 230V tillgängligt.
 
  • Gilla
rolfino
  • Laddar…
Nej. Det är ett uppenbart fel. Pilla inte, utan byt ut den mot en ny. Typiskt Biltemagrejor i allmänhet. De flesta fungerar helt okej. Men då och då slinker måndagsexemplar igenom den eventuella kvalitetskontrollen. Likadant med Hornbash, Klas Olsson...
 
  • Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
Bart Bart skrev:
Kan det vara säkerhetsventilen som inte sluter tätt?
Kollat allt skruvbart som finns, startat enligt manualen. Men pyser fortfarande från vänster mutter på kortsida. Byte till annat märke som inte kostar skjortan? Någon?
 
Som sagt.
Biltema ligger nära. Åk dit och byt. Klart.
 
  • Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
Byter absolut men ska man byta modellen till nåt större? Ska ju mest pumpa däck båtfrndrar och kanske spika dyckert
 
Stor vs. liten kompressor...
en större är ju oftast bättre på de mesta men en liten skärskilt med liten tank är ju behändig att ta med sig till olika ställen redan en med 24l tank är inte så smidig att flytta

En med liten tank kommer oftas snabbare upp i tryck också, är bra när man ska bara fylla hjulet på skotkärran eller någåt liknande så behöver man inte stå å vänta på att man ska få tryck i systemet

Nakdelen är ju när man behöver stort luftflöde då startar ju den direkt och så är det lite var som den orkar ge som kommer ut bara
 
  • Gilla
rolfino
  • Laddar…
Jag har en sån du köpt och den är toppen till dyckert och fylla luft i cyklar mm. Helt tomma bildäck får den säkert jobba en stund med.
Största fördelen är att den är riktigt tyst. Så, nej. Jag skulle inte byta till större med de behoven.
 
  • Gilla
TechChad och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.