Har fritidshus byggt 2023 som jag bor i nästan varje helg som förbrukar under 10.000Kwh per år (varav 2.000 elbilsladdning).
Frånluftvärmepump Nibe F730 (begränsad till 16amp), golvvärme och en elbilsladdare med lastbalanserare.

Idag sitter en 20amp huvudsäkring och kan jag se i historiken på Nibe Uplink att jag väldigt sällan kommer upp i eller över 16amp per fas. Fas 1 pendlar normalt mellan 2 och 6 under vintern för att ibland stutsa upp till 12 korta stunder.

Frågan är om jag vågar sänka huvudsäkringen till 16amp? Det jag oroar mig för är om nedan tilvälliga spikar på en sekund som nedan kommer få säkringen att gå?

exempel 1:
kl 11:12:06: 5,6amp
kl 11:12:07 21,6amp
kl 11:13:02 7,7amp

exempel 2:
liknande som ovan men några korta peakar till 16 innan

Graf som visar strömförbrukning över tid, med en peak över 22 amp vid kl 11:12. Annars låg förbrukning kring 5-6 amp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Graf som visar strömförbrukning i ampere över tid med flera toppar över 16 ampere, vilket orsakar oro för säkringens kapacitet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Innan du anmäler ett eventuellt byte så kan du alltid provköra din anläggning med 16A säkringar. Det är bara att skruva ut de gamla och sätta i 16A och se om det fungerar. Om det kommer att hålla i längden vet jag inte då jag inte är elektriker. Varför vill du byta? Är det pga av abb-kostnaden? Om så är fallet, vilken nätägare har du? Om det är Ellevio så är det ingen mening då de har samma abb- kostnad för 16, 20 och 25A numera.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
R roli skrev:
Innan du anmäler ett eventuellt byte så kan du alltid provköra din anläggning med 16A säkringar. Det är bara att skruva ut de gamla och sätta i 16A och se om det fungerar. Om det kommer att hålla i längden vet jag inte då jag inte är elektriker. Varför vill du byta? Är det pga av abb-kostnaden? Om så är fallet, vilken nätägare har du? Om det är Ellevio så är det ingen mening då de har samma abb- kostnad för 16, 20 och 25A numera.
tack för ditt svar. Vattenfall tar idag 2000kr mer per år för 20 jämfört med 16amp, därav mitt intresse att säkra ned.
Att byta själv till 16amp är ett alternativ, men i och med att jag inte är i huset på vardagar vill jag inte riskera att säkringen om någon redan nu kan se att säkringen inte kommer hålla på grund av peakarna

Om det verkligen bara är några sekunder så kommer det att fungera. men som sagt prova med 16 ett tag innan du gör det officielt. Kolla också hur "reformen" med effektavgift kommer att påverka din fasta avgift. Tanken är att den fasta avgiften skall sänkas, men istället får man betala en extra avgift per kW för den mest belastade timmen i månaden.

Det är möjligt att din besparing på att sänka huvudsäkringen blir mindre med effektavgiften. Det kostar ju en slant att få dit elektriker som gör nedsäkringen också (även om det är lätt att hempula det, så måste anmälan om det komma från en elfirma, om nätbolaget skall acceptera din ändring).

Säkringen kommer inte att lösa ut för de korta toppar du visar. Är de inte högre och mer frekventa än så då kan du säkra ned till 16 A. Men du bör kanske kolla grafen under matlagning för att se hur spisen inverkar.

Du kan också kolla vad du har på L2 som drar så mycket. Kanske går att fördela om grupperna lite mellan faserna.

Du gör helt rätt i att basera beslutet på mätningar. Att säkra ned för att "prova" är en riktigt dålig ide då det inte säger någonting utan kan orsaka tråkigheter en smällkall vinter. Säkringar är ett väldigt dåligt mätinstrument. 16 A smältsäkringar medger t.ex en kontinuerlig förbrukning på 20 A.

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Det kommer inte vara några problem alls, du kan köra 20A i en halvtimme utan att propparna kommer gå.

Jag har 3x16A och tittar jag på Tibbers övervakning (har elmätaren kopplad till dem) så överlastar jag alla faser regelbundet med några A i några minuter, typiskt i början av matlagning (spishäll och ugn är fördelade över tre faser) samtidigt som man kör nån annan maskin, drar igång dammsugaren eller något.

Men det är också tveksamt om du kommer spara några pengar på det i och med att abonnemangskostnaderna ändras när effektavgiften införs.

• Gilla
Jimpalimpa83
  • Laddar…
vattenfall har ännu inte gått ut med effektpriser officiellt men den testgrupp de provar konceptet på har (vad jag kan se) fått samma avgift per ampere som dagens - så ingen ”besparing” på den fasta avgiften

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.