Någon glaskunnig här...?

Vi ska ha öppet mellan våningarna i hallen. Nu har jag fått för mig att 'räcket' på övervåningen bara ska bestå av en glasskiva och jag vill inte ha någon överliggare (glasskivan ska vara så 'osynlig' som möjligt). Öppningen är ca 2,5m bred, och inte heller vill jag ha någon stolpe mitt i allt.

Kan man ha en glasskiva som är 2,5 bred och 1,10 hög bara fästad i väggarna och golvet? Måste den isf vara jättetjock, väga massor och kosta multum? :-/ Och vad är det för glas man använder till räcken; laminerat, härdat eller annan?

det bästa är att fråga en glasmästare. Men min första tanke är att du får sikta in dig på antingen laminerat eller härdat glas, och det är blir minst 10-12 mm tjockt, om inte tjockare

J
Måste vara härdad och ganska tjock, kostar väl cirka 3000-4000 skulle jag gissa.

Tack för era gissningar. Nu har jag pratat med glasmästaren och rätt svar är att det måste vara laminerat. Kombinationen härdat/laminerat är onödigt enligt honom, och endast härdat är livsfarligt... :-/ Sedan står det mig fritt att välja om den ska vara 9 eller 13 mm tjock, och om jag vill bli 3400 kr eller 4600 kr fattigare *s*

Ska åka och kolla på glasen vid tillfälle. Kanske känns maffigare med den tjockare skivan. Och snyggt kommer det att bli :)

Det kommer att bli jättesnyggt! Kul att du bor i Norrbotten, kanske det är en glasmästare jag levererar till som du pratat med? ;-)
Det finns ett alternativ mittemellan också, en lamell på 11 mm (10,76). Ska glaskanten vara synlig så erkänner jag villigt att den tjockare lamellen är riktigt maffig, 9 mm (8,76) kan kännas lite ynkligt.
Har man någon form av överliggare är det mest 8,76 mm lamell vi levererar.

Hej Anj och tack för råd från en branschkunnig :-)

Kanske du också kan tala om för mig vad en 13mm tjock skiva kan tänkas väga på ett ungefär...?

Låter stilrent och snyggt... och halvt livsfarligt ;) Jag tänker på det du skrev om att glasskivan ska vara så osynlig som möjligt. Är det inte stor risk att man tjongar in i den med nåt om man missar/glömmer att den är där?

Jag hade i alla fall tagit 13 mm, både för säkerhets skull och för att jag tror det ser maffigare ut när skivan ska stå för sig själv.

Jag hade också valt den tjockare! Ett tips är att kolla runt lite! När jag byggde räcke skilde det inte mindre än 20 000 på billigaste och dyraste leverantör..

BiFuel skrev:
Låter stilrent och snyggt... och halvt livsfarligt ;) Jag tänker på det du skrev om att glasskivan ska vara så osynlig som möjligt. Är det inte stor risk att man tjongar in i den med nåt om man missar/glömmer att den är där?
Livsfarligt...?!? *s* Det är ju just därför den ska vara laminerad så den inte kan ramla ut. En härdad däremot kan ju splittras och rasa ner, och DÅ snackar vi livsfarligt... Skivan kommer att vara placerad i en del av huset där man inte just vistas på övervåningen, och det är alltså inte en passage utan tvärt om en 'återvändsgränd'. Man kommer därmed knappast att bära något i närheten och därmed inte heller 'tjonga in i den'.

Och jag längtar tills den är på plats :) (men tyvärr ligger det lite i framtiden...)

Jag tänkte mig även scenariot promenerar rakt in i den efter ett par lördagsgroggar ;)
Å andra sidan skulle man väl då falla ner en våning om den inte fanns där :D

Blir säkert kanonsnyggt hur som helst.

J.A skrev:
Hej Anj och tack för råd från en branschkunnig :-)

Kanske du också kan tala om för mig vad en 13mm tjock skiva kan tänkas väga på ett ungefär...?
Glas väger 2,5 kg per mm och kvadratmeter.

C
90 kilo då, med andra ord.

Tackitack! :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.