6 926 läst ·
26 svar
7k läst
26 svar
Rabatt på den rörliga räntan
Jäkla SHB.
Nu ser jag att jag ligger på samma nivå som typ SBAB på mitt rörliga lån. Jag hade en rabbat så att jag kom en bra bit under den "standardnivån". Frågan är hur de har suddat ut den skillnaden. Måste kolla upp det här. Det kan ha varit när jag ringde och sa till att de kunde plock bort topplånet efter kök, badrum renoveringen vilket ioförsig var bra att de gick med på men om de plocka bort rabbaten också så är väl totalen lika med noll.
Nu ser jag att jag ligger på samma nivå som typ SBAB på mitt rörliga lån. Jag hade en rabbat så att jag kom en bra bit under den "standardnivån". Frågan är hur de har suddat ut den skillnaden. Måste kolla upp det här. Det kan ha varit när jag ringde och sa till att de kunde plock bort topplånet efter kök, badrum renoveringen vilket ioförsig var bra att de gick med på men om de plocka bort rabbaten också så är väl totalen lika med noll.
Lånade 1.8 miljoner sommaren -05
Fick 0.6% på bundna räntor, och 0.3% på rörligt.
1.000.000:- på 12 år för 3,75%
500.000:- på 5 år för 2,99%
300.000:- rörligt med dagsräntan minus 0.3%
Detta var vi mycket nöjda med, men krävde en hel del förhandling.
Sen är jag lite konservativ och gillar papperskvitton, att betala en pappersfaktura på banken kostar ju en 30-40 kronor, men detta fick jag göra gratis, blev ju ett tjogotal stora fakturor och lyft.
Satsa på en bra bankkvinna/man och bygg ett förtroende, var ärlig och trevlig så funkar det säkert.
Fick 0.6% på bundna räntor, och 0.3% på rörligt.
1.000.000:- på 12 år för 3,75%
500.000:- på 5 år för 2,99%
300.000:- rörligt med dagsräntan minus 0.3%
Detta var vi mycket nöjda med, men krävde en hel del förhandling.
Sen är jag lite konservativ och gillar papperskvitton, att betala en pappersfaktura på banken kostar ju en 30-40 kronor, men detta fick jag göra gratis, blev ju ett tjogotal stora fakturor och lyft.
Satsa på en bra bankkvinna/man och bygg ett förtroende, var ärlig och trevlig så funkar det säkert.
Rabatten sätts väl i förhållande till stibor-räntan (som hänger ihop med riksbankens ränta), åtminstone är vår det. D.v.s. om stibor är 3,2%, bankens officiella ränta är 3,9% och man får en ränta på 3,6% så är det egentligen inte en rabatt på 0,3 på bankens ränta utan påslaget på stibor är 0,4 istället för 0,7 (alla siffror är tagna direkt ur luften). Så rabatten ligger kvar tills vidare och försvinner inte. Men om marginalen mellan bankens officiella ränta och stibor minskar så kommer rabatten mot den officiella räntan att sjunka (och omvänt). Därmed riskerar inte heller banken att gå back.hempularen skrev:
Det kan vara värt att se över sina lån just eftersom dessa marginaler krymt de senaste åren. Vi tog våra lån sommaren 2005 och fick då 0,3 (har jag för mig) under den officiella räntan, i vintras hade bankernas marginaler sjunkit så pass att vi t.o.m. låg över den officiella räntan någon månad. Jag ringde banken och påpekade att jag tyckte vår ränta var lite hög så sänkte dom den direkt.
Vill bara tillägga till debatten att det spelar stor roll på vilket kontor och vilken handläggare man har. Har en del bekanta inom bankväsendet som sitter och ruttnar på sina "skitjobb" och känner 0 gentemot banken. De orkar inte sitta och tjafsa och ser ingen utmaning i att ränteförhandla med kunder, dvs de lägger sig på rygg direkt till en bra ränta. Rätt kontor, rätt handläggare och rätt tidpunkt kan ge pengar över i plånboken.
Hur tycker du att man ska förhandla fram en varande räntenivå då Yamma? "Rabatt" är ju ett behändigt sätt att få en lägre räntenivå än bankens utgångsläge och att få den lägre nivån att flyta med i ränteändringar. Visst skulle man kunna ta en sittning med banken var tredje månad och förhandla igen men det skulle inte jag orka.
@furan - Stort grattis till mycket bra räntor. Förstår att ni känner er nöjda med den förhandlingen.
@furan - Stort grattis till mycket bra räntor. Förstår att ni känner er nöjda med den förhandlingen.
I praktiken blir det ju en rabatt i alla fall så där håller jag med dig OlaF men eftersom olika banker har olika utgångslägen så blir rabattdiskussionen helt irrelevant så länge man inte pratar samma bank hela tiden. Normal ränta som man kommit överens om är oftast tidsbegränsad (vi pratar ju naturligtvis rörlig ränta) och detta kan vara lite olika i olika banker men "rabatten" i förhållande till bankens prislista kan gälla i något år kanske som standard men knappast längre än fem år.OlaF skrev:Hur tycker du att man ska förhandla fram en varande räntenivå då Yamma? "Rabatt" är ju ett behändigt sätt att få en lägre räntenivå än bankens utgångsläge och att få den lägre nivån att flyta med i ränteändringar. Visst skulle man kunna ta en sittning med banken var tredje månad och förhandla igen men det skulle inte jag orka.
Även om man fått en bra "rabattnivå" så gör man klokt i att åtminstone en gång per år lyssna av i bekantskapskretsen var den aktuella marknadsräntan ligger då bankernas upplåningsränta kan variera kraftigt med tiden och därmed också din och min möjlighet att förhandla oss till en bra ränta.
Generellt är det ju naturligtvis bra att den s.k. "rabattnivå" som man får gäller så länge som möjligt. Om ens årliga undersökning visar att man har bra ränta så behöver man inte göra något och om det finns utrymme för sänkningar så är det bara att ringa banken. Kom ihåg dock att förlänga tiden hur länge den rabatten gäller! Man kanske har ett halvår kvar på sin femårsperiod och om ingen påtalar detta så är den nya framförhandlade räntan gällande i ett halvår och sedan skall det förhandlas om igen men kanske helt andra upplåningsräntor för banken och därmed sämre läge för dig och mig.
Jag har varit med om exempel där någon fokuserar på sin rabatt och har en rabatt motsvarande kanske 1,5% hos en bank och sedan blir erbjuden en rabatt på 0,5% hos en annan men den faktiska räntan trots detta är lägre hos den bank som ger 0,5% rabatt.
Plånboken bestämmer, vad kostar lånet egentligen och inte den ev. rabattnivå som man får.
Yamma
det viktiga är att se vilken marginal banken tar på referensräntan samt vilka avgifter banken tar ut. När jag förhandlade med banken fick jag dem att stå för alla kostnader inklusive teckningsavgifter och uppgörandet av köpebrev. de prutade en del på sin marginal ett år senare fick jag veta att banken längre ner på gatan skulle ge lägre marginal. Jag gick till min bank och berättade det och fick marginalen sänkt...
Jag utgåt alltid från nivån som SBAB och dess följe ligger på när jag pratar rabatter och började förhandla när jag köpte mitt hus. Att storbankerna sen ligger högre och har mer rabatter ovisentligt. Det är ju som sagt var den slutliga pengarna man får betala som gäller
Idag så ligger inte storbankerna högre än SBAB, snarare tvärtom, så det är inte så intressant att utgå från SBABs nivå längre.puu skrev:
19 april
vi har fått 3.65 % på bottenlånet 2.5milj. =1.25% rabatt
4 % på topplånet 250 000 kr = 2.9% rabatt
Inget är bundet utan vi kör rörligt hela vägen. Krävdes endel förhandling.
SEB lovar oss att rabatten följer med i 5 år. Skriver på skuldebreven idag!
vi har fått 3.65 % på bottenlånet 2.5milj. =1.25% rabatt
4 % på topplånet 250 000 kr = 2.9% rabatt
Inget är bundet utan vi kör rörligt hela vägen. Krävdes endel förhandling.
SEB lovar oss att rabatten följer med i 5 år. Skriver på skuldebreven idag!
Klicka här för att svara