Hej!

Har längs södersidan på huset en sedan mint 20 år helt negligerad rabatt. Har rensat bort allting, ink 2,5m högt lite träd som växte kloss intill väggen. Väggen består av platta på mark, putsad leca några varv och sen ståene siporexblock.

Nu vill jag ta bort rabatten och ha något som dels är bra för huset (tänker vattenavrinning bort rån huset verkar bra?) dels är lättskött, dels är snabbt och billigt at ordna.

Funderar på att gräva upp 20cm av matjorden, lägga markduk, fylla upp med någon sorts kross, singel, makadam eller annat liknande och sen hålla bort ogräset med ättika ett par gånger per säsong. Betongplattor med fall utåt hade väl varit bättre men också mycket mer jobb vilket jag vill undvika i detta fall.

Är det en vettig tanke? Eller finns det andra bättre sätt?

Det låter som en vettig tanke. Makadam är snyggt, enda nackdelen är att det är svårt att hålla kanten mellan gräs och grus snygg och rak, man får gå och kantklippa ibland, alternativt lägga kantsten.

Troligen är det makadam för dräneringen en bit under rabattjorden. Om möjligt så gräv bort matjorden ner dit.

Jag har haft ganska dåligt resultat att döda ogräs med ättika. Eftersom det är grus brukar det gå lättare att bara rycka de ogräs som tittar upp, rötterna sitter knappt fast. Alternativt köra glyfosat/roundup.

mg765 skrev:
Det låter som en vettig tanke. Makadam är snyggt, enda nackdelen är att det är svårt att hålla kanten mellan gräs och grus snygg och rak, man får gå och kantklippa ibland, alternativt lägga kantsten.

Troligen är det makadam för dräneringen en bit under rabattjorden. Om möjligt så gräv bort matjorden ner dit.

Jag har haft ganska dåligt resultat att döda ogräs med ättika. Eftersom det är grus brukar det gå lättare att bara rycka de ogräs som tittar upp, rötterna sitter knappt fast. Alternativt köra glyfosat/roundup.
Tack för ditt svar! Är det för att få vattnet att rinna igenom snabbare och inte stanna i jorden vid husväggen som du rekommendera att gräva hela vägen ner?

har faktiskt rätt bra resultat med ättika på övrig gårdsplan etc, men roundup får bli alternativet om det inte duger. Att kanten mot gräset inte är perfekt kan jag absolut leva med (det är en industribyggnad, inget bostadshus).

• Gilla
Cuppo91
  • Laddar…
Ett tjockt lager makadam el singel är det inte mkt som växer i. Särskilt inte om all matjord ner till dräneringslagret grävs bort.

Roundup över en dräneringsledning låter inte särskilt miljövänligt...

vi gjorde det runt huset då rabatten skadat putsfasaden på några ställen. Nästa sommarprojekt
(det är extraputs på mexitegelfasad så det är itne en ko på isen)

Grävde ut matjorden ner till makadamen, som ligger ca 30-50cm ovanpå 3 m svallsand (gammal havsbotten)
På med markduk, i med ny makadam eller bärlager och ovanpå 10 cm diabaskross.
Inramat av kantstenar mot gräsmatta.
Det gör att inget växer underifrån men efter några säsonger kommer det ha letat in sig flygjord och organiskt material i diabaskrossen som kommer ge möjlighet till ogräs, men det är en barnlek att rensa för hand i krossen (dra upp)

Lite fall utåt så gott det gick, tyvärr stiger gräsmattan en bit bort men eftersom matjordslagret är bara ca 50-100cm och den där svallsanden är överallt annars (1,5 km från havet) och nere i marken är det minst sagt väldränerat.

Märks dock där svallsanden är tunnare eller går i fåror mot underliggande moränlera, det blir underjordiska floder där träden hittar rötter varför man ser hur större träd gärna formar långa rader...

• Gilla
Oldboy
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.