F
B Beyond skrev:
Hur menar du?
När vv cykeln är klar skiftar ventilen så det sjungar ut 50-60 c till radiatorerna så det knäpper massor av.metallen som rör sig.
 
B
Ja precis. Men i vår golvvärme då. Och verkar ju skicka på över 60-70 grader så funderar på om det är så bra för golvet?
 
B
B Beyond skrev:
Ja precis. Men i vår golvvärme då. Och verkar ju skicka på över 60-70 grader så funderar på om det är så bra för golvet?
Det är bara någon eller några liter som gör ut ingen direkt fara för golvet. Men stör man sig på knäppandet i rören så monterar man en knäpptank och slipper oljudet/oron.

https://www.byggshop.se/bygg/varme-...m_source=prisjakt&utm_medium=pa&utm_campaign=
 
B
Vad bör avluften ligga på ungefär en dag som denna när det är 4-5 grader och regn? Trodde den skulle vara massa minus och att det var därför man isolerat så noga. Dock jobbar inte pannan så hårt, producerar bara värme till golvet. Avfrostar cirka en gång i timmen.

Höjer jag fläkten från 60 till 70 % blir avluften ännu varmare.
 
  • Display på värmepump med temperaturer och inställningar, visar -5.1°C avluft, 60% fläkt och flera olika mätpunkter med temperaturer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
B Beyond skrev:
Vad bör avluften ligga på ungefär en dag som denna när det är 4-5 grader och regn? Trodde den skulle vara massa minus och att det var därför man isolerat så noga. Dock jobbar inte pannan så hårt, producerar bara värme till golvet. Avfrostar cirka en gång i timmen.

Höjer jag fläkten från 60 till 70 % blir avluften ännu varmare.
Kompressorn är varvtalsstyrd och kommer därför bara jobba så hårt som krävs för att hålla tanken vid rätt temperatur, min stannar vid 55c.

När det inte är kallt ute behövs det lägre framledningstemperatur och tanken kyls därför inte av särskilt fort, alltså behöver kompressorn inte gå max. Går den inte max blir avluften varmare eftersom den inte producerar max värme.
 
HiddenDingo HiddenDingo skrev:
Kompressorn är varvtalsstyrd och kommer därför bara jobba så hårt som krävs för att hålla tanken vid rätt temperatur, min stannar vid 55c.

När det inte är kallt ute behövs det lägre framledningstemperatur och tanken kyls därför inte av särskilt fort, alltså behöver kompressorn inte gå max. Går den inte max blir avluften varmare eftersom den inte producerar max värme.
En nyfiken fråga: stannar kompressorn över huvud taget någon gång? Eller går den kontinuerlig bara på sitt lägsta varvtal när inte mer värme behövs/har nått börvärdet i tanken?

Blir det inte massa start och stopp på kompressorn när det är lite värmare ute? Typ som en on-off kompressorn i traditionella FLVP. Trodde hela meningen med en varvtalstyrd kompressor var att den skulle aldrig stanna utan bara gå ner i varvtal men jag har nog missförstått.
 
Redigerat:
B
Här går min kompressor ganska hårt men ändå sjunker inte avluften. Kan man kolla något? Man vill ju ha så låg avluftstemperstur så man får ut så mycket energi som möjligt om jag förstår det rätt.
 
  • Display av kompressorens driftvärden med olika temperaturer och tryck, inklusive en stor numerisk mätare och knappen "Växla".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Håller värmepumpen inställd framledning? Är temperaturen på varmvattnet som den ska? Är frånluftsfläkten rätt inställd för korrekt ventilation i huset? Då är det inget problem. Värmepumpen kommer bara göra det den behöver. När det blir kallare ute och värmebehovet ökar kommer den hämta mer värme från frånluften och avluften kommer bli kallare.

Edit: jag har inte satt mig in i flödesschemat med givarna så kan inte säga om allt ser perfekt ut där. Men att att avluften per automatik skulle vara flera minusgrader för att man har en värmepump med mer effekt stämmer inte.
 
Arvida Arvida skrev:
Tack för svaret. Ja, du har en poäng i jämförelsen sommar och vinter. Helt rätt👍
Ingen skillnad på tomgångsförbrukning. Fläkten går alltid. Kompressorn går efter behov, sommar som vinter. CP stänger man oftast av under den varma tiden av året, så ingen skillnad mellan äldre och nya FLVP.
 
  • Gilla
Arvida
  • Laddar…
FYI: jag har precis fått information om att Qvantum har redan en beta version för timprisstyrning. Det går fint att kontakta dem med uppgifter om pumpens serienummer samt elprisområde och de lägger in er som testpiloter. Man måste godkänna detta sedan på LCD skärmen och med möjlighet att sätta på och stänga av timprisstyrningen där enligt önskemål.
 
  • Gilla
Mull129 och 2 till
  • Laddar…
Timprisstyrningen är aktiverad på min pump nu:
Man kan välja mellan ECO, Balanserat och Komfort läge där.
 
  • Display på en pump med alternativ för Smartpris och Balanserat läge, visande status "Väntar på energipriser" med AV och PÅ knappar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
JudgeSweden
  • Laddar…
Bra! Hoppas de får till integrering med solceller till sommaren, lite oklart hur det ska gå till för att fungera bra men att kunna ladda upp tanken med solel är perfekt för oss. Ladda på dagen och ha dusch till kvällen.
 
  • Gilla
Adam S.
  • Laddar…
Adam S. Adam S. skrev:
Timprisstyrningen är aktiverad på min pump nu:
Man kan välja mellan ECO, Balanserat och Komfort läge där.
Finns det någon (1) tidsplan för när den släpps till alla samt (2) någon beskrivning för skillnaderna mellan eco/balans/komfort?
 
"Planerad release under första kvartalet 2025." enligt Qvantums hemsida. Du kan läsa mer om detta samt annat viktigt på deras FAQ sida här: https://www.qvantum.com/sv/faq/#ilkenkurvaskajag

Någon beskrivning hittade jag inte om just Eco, Balanserat och Komfort men man kan ju anta att algoritmen i Eco kommer att sätta mer vikt på timpriserna än att försöka hålla förinställd temperatur och tvärtom i Komfort läge. Balanserat läge är då en blandning av dessa.
 
Precis fått min QE6 installerad och driftsatt, tycker dock det är väldigt begränsat med inställningar man kan se och justera i displayen och appen. Är det något man själv kan göra eller måste man ta det genom installatören? Min gissning är att ventilationen är satt lite väl lågt, 40% står det, hur vet man hur många l/s det är osv? Installationsmanualen nämner inga såna detaljer, så jag gissar det är information som bara installatören har tillgång till.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.