731 läst ·
55 svar
731 läst
55 svar
Quiz: Vad kan du om såpa?
Jag fick 7/10 rätt, vilket är bättre än 863 andra personer (31%) som har gjort quizet "Vad kan du om såpa?"
Vad är fördelarna med såpa jämfört med andra rengöriingsmedel för olika ändamål?
Hört att såpa ska ha bevarande egenskaper för tryckimpregnerad trall.
Vad är fördelarna med såpa jämfört med andra rengöriingsmedel för olika ändamål?
Hört att såpa ska ha bevarande egenskaper för tryckimpregnerad trall.
Jag fick 7/10 rätt, vilket är bättre än 925 andra personer (31%) som har gjort quizet "Vad kan du om såpa?"några missar
Jag fick 6/10 rätt, vilket är bättre än 369 andra personer (12%) som har gjort quizet "Vad kan du om såpa?"
Jag fick 8/10 rätt, vilket är bättre än 1 825 andra personer (60%) som har gjort quizet "Vad kan du om såpa?"
Jag fick 9/10 rätt, vilket är bättre än 2 626 andra personer (85%) som har gjort quizet "Vad kan du om såpa?"
Medlem
· Vännäs " Umeå"
· 94 inlägg
Jag fick 8/10 rätt, vilket är bättre än 1 844 andra personer (59%) som har gjort quizet "Vad kan du om såpa?"
Jag fick 10/10 rätt, vilket är bättre än 3 002 andra personer (97%) som har gjort quizet "Vad kan du om såpa?"
Intressant att så många tror att man använder kopparsulfat för att göra grönsåpan grön, i själva verket skulle inte kopparsulfaten kunna vara kvar i sin form i den ganska kraftigt basiska miljön utan bli olika hydroxider.
---
Idag är det samma såpa i både gul och grönsåpa baserat på tallolja hos de flesta tillverkare - den gröna (egentligen blå då gult redan finns i såpan) har man tillsatt så vitt jag kunna letat fram en vattenlöslig färgämne som kallas 'Patent Blue V' som är mycket använt inom kosmetikaindustrin och med det också väldigt välbeprövat i avseende oönskade effekter som allergier.
Tydligen är det gulsåpa som gäller norra Sverige och grönsåpa i den södra - kanske har med hur högt upp det gick att odla hampa förr då hampaoljan gav grön ton på såpan när den kokades till såpa.
Intressant att så många tror att man använder kopparsulfat för att göra grönsåpan grön, i själva verket skulle inte kopparsulfaten kunna vara kvar i sin form i den ganska kraftigt basiska miljön utan bli olika hydroxider.
---
Idag är det samma såpa i både gul och grönsåpa baserat på tallolja hos de flesta tillverkare - den gröna (egentligen blå då gult redan finns i såpan) har man tillsatt så vitt jag kunna letat fram en vattenlöslig färgämne som kallas 'Patent Blue V' som är mycket använt inom kosmetikaindustrin och med det också väldigt välbeprövat i avseende oönskade effekter som allergier.
Tydligen är det gulsåpa som gäller norra Sverige och grönsåpa i den södra - kanske har med hur högt upp det gick att odla hampa förr då hampaoljan gav grön ton på såpan när den kokades till såpa.
Jag fick 9/10 rätt, vilket är bättre än 2 644 andra personer (85%) som har gjort quizet "Vad kan du om såpa?"
Klicka här för att svara