Jag fick 10/10 rätt, vilket är bättre än 0 andra personer (0%) som har gjort quizet "Koll på konstruktion"

Både bäst och sämst hittills...

Jag fick 9/10 rätt, vilket är bättre än 0 andra personer (0%) som har gjort quizet "Koll på konstruktion"

Är det verkligen korrekt att ersätta ett hanbjälke med en stålstång?
Hanbjälken ska väl normalt sett ta upp tryckkrafter och inte dragkrafter?

• Gilla
Utsliten och utdömd
  • Laddar…
S
Jag fick 10/10 rätt, vilket är bättre än 3 andra personer (37%) som har gjort quizet "Koll på konstruktion"

Jag fick 10/10 rätt, vilket är bättre än 6 andra personer (42%) som har gjort quizet "Koll på konstruktion"

Jag fick 10/10 rätt, vilket är bättre än 13 andra personer (54%) som har gjort quizet "Koll på konstruktion"

13th Marine 13th Marine skrev:
Är det verkligen korrekt att ersätta ett hanbjälke med en stålstång?
Hanbjälken ska väl normalt sett ta upp tryckkrafter och inte dragkrafter?
Nej, hanbjälken tar i första hand upp den dragraft som blir av att överarmarnas upplag pressas utåt när dom belastas.

Jag fick 10/10 rätt, vilket är bättre än 23 andra personer (58%) som har gjort quizet "Koll på konstruktion"

Jag fick 9/10 rätt, vilket är bättre än 6 andra personer (15%) som har gjort quizet "Koll på konstruktion"

useless useless skrev:
Nej, hanbjälken tar i första hand upp den dragraft som blir av att överarmarnas upplag pressas utåt när dom belastas.
Det tar väl underramen?
Som jag har förstått det tar hanbjälken tar istället hand om överramarnas nedböjning:

Schematisk illustration av en takkonstruktion med krafter markerade. Röda pilar visar horisontalkrafter, blå pilar visar understödskrafter, från Träguiden.

Figur 4.19 Statisk modell av ramverkstakstol. Statisk modell av en traditionell ramverkstakstol belastad med egenvikt och snö. Vertikala upplagsreaktioner R1 tas upp av ytterväggar. Underramen verkar som en dragbalk som överför dragkrafter mellan väggarna. Hanbjälken kommer att fungera som en tryckbalk som stabiliserar överramen och minskar momentet i överramen.
snott från:
https://www.traguiden.se/konstrukti...5-avvaxlingar/4.5.1principer-for-avvaxlingar/

• Gilla
Utsliten och utdömd
  • Laddar…
Jag fick 9/10 rätt, vilket är bättre än 17 andra personer (27%) som har gjort quizet "Koll på konstruktion"

Jag fick alla rätt, vilket är bättre än alla andra personer (100%) som har gjort quizet "Koll på konstruktion"

Farstatjej90
Jag fick 10/10 rätt, vilket är bättre än 83 andra personer (63%) som har gjort quizet "Koll på konstruktion"

Ha! Så lätt 😎 (gissade inget)

Jag fick 9/10 rätt, vilket är bättre än 45 andra personer (28%) som har gjort quizet "Koll på konstruktion"

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.