lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Ja inte i alla fall. I alla fall... (OBS Ordvits. ;))

I jordabalken så finns ju skrivningen:

"3 kap. Rättsförhållanden mellan grannar

2 § Tränger rot eller gren in på fastighet från område intill denna och medför detta olägenhet för fastighetens ägare, får denne taga bort roten eller grenen. Områdets ägare skall dock beredas tillfälle att själv utföra åtgärden, om denna kan befaras medföra skada av betydelse för honom." (Min kursivering)

Så du får inte stövla åstad med motorsågen i varje tänkbart fall hur som helst.
Precis. Jag har rätt att kapa grenar och rötter. Vem gör bedömningen om grannen kan komma lida skada av åtgärden?

F
Bart Bart skrev:
Vem gör bedömningen om grannen kan komma lida skada av åtgärden?
I slutändan domstolarna.

Alfredo Alfredo skrev:
I slutändan domstolarna.
Nja, de gör bedömningen om någon lidit skada i efterhand. Vem gör bedömningen före åtgärd?

Bart Bart skrev:
Nja, de gör bedömningen om någon lidit skada i efterhand. Vem gör bedömningen före åtgärd?
Den som avser att utföra åtgärden givetvis. Förstår nog inte riktigt vad du är ute efter. Lagstiftningen är väl ganska tydlig?

Jag fick 10/10 rätt, vilket är bättre än 3 455 andra personer (92%) som har gjort quizet "Quiz: Har du koll på grannarna?"

Har inga besvär med grannarna, och hade det egentligen inte i stan heller även om jag ogillade högljudda trädgårdsmaskiner kl 7 på morgonen ;) Men det är ju bra att känna till det mest grundläggande.

Alfredo Alfredo skrev:
Den som avser att utföra åtgärden givetvis. Förstår nog inte riktigt vad du är ute efter. Lagstiftningen är väl ganska tydlig?
Du skrev tidigare.
Alfredo Alfredo skrev:
Jag tolkade dig som att du menade att du alltid har rätt att "rätt att kapa grenar som hänger in över tomtgräns utan att ge grannen möjlighet att kapa dem själv", vilket inte stämmer.

Men du kanske inte menade så?
Om det är den som utför åtgärden som avgör om grannen kan lida skada, när är det inte ok att klippa grenar och rötter?

Bart Bart skrev:
när är det inte ok att klippa grenar och rötter?
Om åtgärden "kan befaras medföra skada av betydelse för" växtens ägare ska denne "beredas tillfälle att själv utföra åtgärden".

Men är inte detta en av forumets mest uttjatade fråga och dessutom helt OT för denna tråd?

Alfredo Alfredo skrev:
Om åtgärden "kan befaras medföra skada av betydelse för" växtens ägare ska denne "beredas tillfälle att själv utföra åtgärden".

Men är inte detta en av forumets mest uttjatade fråga och dessutom helt OT för denna tråd?
Det avgör ju den som ska utföra åtgärden.

Du bad mig utveckla. Du kan alltid be en admin ta bort våra inlägg.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Svaret om blurrning av granntomten är inte heller det klockrent. Olika delar av juridiken strider om huruvida det är ett intrång att ha en kamera riktad mot din tomt eller inte. Å ena sidan så är det mest troligt lagligt (inget ärende har varit upp i högsta instans än) om den som har kameran maskar/blurrar det som går utanför ens egen tomt. Å andra sidan så kan det vara ett intrång att grannen tror att den spelas in.

Så det beror helt enkelt på...

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Maria T
Alfredo Alfredo skrev:

Bart Bart skrev:
Det avgör ju den som ska utföra åtgärden.

Du bad mig utveckla. Du kan alltid be en admin ta bort våra inlägg.
Nej, så här står det i i 3 kap. 2 § jordabalken (1970:994):

2 § Tränger rot eller gren in på fastighet från område intill denna och medför detta olägenhet för fastighetens ägare, får denne taga bort roten eller grenen. Områdets ägare skall dock beredas tillfälle att själv utföra åtgärden, om denna kan befaras medföra skada av betydelse för honom.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.