1 568 läst ·
85 svar
2k läst
85 svar
Quiz: Har du koll på grannarna?
Precis. Jag har rätt att kapa grenar och rötter. Vem gör bedömningen om grannen kan komma lida skada av åtgärden?lars_stefan_axelsson skrev:
Ja inte i alla fall. I alla fall... (OBS Ordvits.)
I jordabalken så finns ju skrivningen:
"3 kap. Rättsförhållanden mellan grannar
2 § Tränger rot eller gren in på fastighet från område intill denna och medför detta olägenhet för fastighetens ägare, får denne taga bort roten eller grenen. Områdets ägare skall dock beredas tillfälle att själv utföra åtgärden, om denna kan befaras medföra skada av betydelse för honom." (Min kursivering)
Så du får inte stövla åstad med motorsågen i varje tänkbart fall hur som helst.
Jag fick 10/10 rätt, vilket är bättre än 3 436 andra personer (92%) som har gjort quizet "Quiz: Har du koll på grannarna?"
Jag fick 10/10 rätt, vilket är bättre än 3 455 andra personer (92%) som har gjort quizet "Quiz: Har du koll på grannarna?"
Har inga besvär med grannarna, och hade det egentligen inte i stan heller även om jag ogillade högljudda trädgårdsmaskiner kl 7 på morgonen
Men det är ju bra att känna till det mest grundläggande.
Har inga besvär med grannarna, och hade det egentligen inte i stan heller även om jag ogillade högljudda trädgårdsmaskiner kl 7 på morgonen
Du skrev tidigare.Alfredo skrev:
Om det är den som utför åtgärden som avgör om grannen kan lida skada, när är det inte ok att klippa grenar och rötter?Alfredo skrev:
Renoverare
· Kalmar
· 3 051 inlägg
Jag fick 8/10 rätt, vilket är bättre än 1 660 andra personer (44%) som har gjort quizet "Quiz: Har du koll på grannarna?"
Det avgör ju den som ska utföra åtgärden.Alfredo skrev:
Du bad mig utveckla. Du kan alltid be en admin ta bort våra inlägg.
Jag fick 10/10 rätt, vilket är bättre än 3 490 andra personer (92%) som har gjort quizet "Quiz: Har du koll på grannarna?"
Svaret om blurrning av granntomten är inte heller det klockrent. Olika delar av juridiken strider om huruvida det är ett intrång att ha en kamera riktad mot din tomt eller inte. Å ena sidan så är det mest troligt lagligt (inget ärende har varit upp i högsta instans än) om den som har kameran maskar/blurrar det som går utanför ens egen tomt. Å andra sidan så kan det vara ett intrång att grannen tror att den spelas in.
Så det beror helt enkelt på...
Så det beror helt enkelt på...
Jag fick 9/10 rätt, vilket är bättre än 2 747 andra personer (72%) som har gjort quizet "Quiz: Har du koll på grannarna?"
Administrator
· Skåne
· 8 624 inlägg
Alfredo skrev:
Nej, så här står det i i 3 kap. 2 § jordabalken (1970:994):Bart skrev:
2 § Tränger rot eller gren in på fastighet från område intill denna och medför detta olägenhet för fastighetens ägare, får denne taga bort roten eller grenen. Områdets ägare skall dock beredas tillfälle att själv utföra åtgärden, om denna kan befaras medföra skada av betydelse för honom.
Medlem
· Vännäs " Umeå"
· 94 inlägg
Jag fick 9/10 rätt, vilket är bättre än 2 817 andra personer (72%) som har gjort quizet "Quiz: Har du koll på grannarna?"