1 568 läst ·
85 svar
2k läst
85 svar
Quiz: Har du koll på grannarna?
Jag fick 10/10 rätt, vilket är bättre än 3 072 andra personer (93%) som har gjort quizet "Quiz: Har du koll på grannarna?"🙄😀
Jag fick 6/10 rätt, vilket är bättre än 187 andra personer (5%) som har gjort quizet "Quiz: Har du koll på grannarna?"
Jag fick 10/10 rätt, vilket är bra i "Quiz: Har du koll på grannarna?"
Jag stör mig kanske lite på fråga 9.
Visst, det står ”av följande alternativ” men min grundinställning är ju att grannen sköter sin tomt.
Jag kanske tycker att en granne med stenbelagda ytor och 1700 m2 gräsmatta är störande…
Jag stör mig kanske lite på fråga 9.
Visst, det står ”av följande alternativ” men min grundinställning är ju att grannen sköter sin tomt.
Jag kanske tycker att en granne med stenbelagda ytor och 1700 m2 gräsmatta är störande…
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det blir ju lite konstigt med frågor med "Vad bör du göra". Då blir det ju en moral- och etikfråga.
Jag har för övrigt rätt att kapa grenar som hänger in över tomtgräns utan att ge grannen möjlighet att kapa dem själv.
Jag har för övrigt rätt att kapa grenar som hänger in över tomtgräns utan att ge grannen möjlighet att kapa dem själv.
Hus tomte
Verktygstokig
· Södra Stockholm
· 666 inlägg
Hus tomte
Verktygstokig
- Södra Stockholm
- 666 inlägg
Jag fick 8/10 rätt, vilket är bättre än 1 605 andra personer (44%) som har gjort quizet "Quiz: Har du koll på grannarna?"
Jag fick 9/10 rätt, vilket är bättre än 2 645 andra personer (72%) som har gjort quizet "Quiz: Har du koll på grannarna?"
Missade på "Överklagan".
Missade på "Överklagan".
Jag fick 10/10 rätt, vilket är bättre än 3 379 andra personer (92%) som har gjort quizet "Quiz: Har du koll på grannarna?"
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 116 inlägg
Jag fick 10/10 rätt, vilket är bättre än 3 390 andra personer (92%) som har gjort quizet "Quiz: Har du koll på grannarna?"
Det var ju trist att man har 10/10 på den här...
Jag vill inte kunna så mycket om grannjuridik, och eftersom jag inte själv har några problem med grannarna, så undrar jag varför jag läser de trådarna här till den grad att jag spikar just det här quizet...
Här behövs omtag med besked! Tillbaka till elforumet!
Det var ju trist att man har 10/10 på den här...
Jag vill inte kunna så mycket om grannjuridik, och eftersom jag inte själv har några problem med grannarna, så undrar jag varför jag läser de trådarna här till den grad att jag spikar just det här quizet...
Här behövs omtag med besked! Tillbaka till elforumet!
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 116 inlägg
Ja inte i alla fall. I alla fall... (OBS Ordvits.Bart skrev:
I jordabalken så finns ju skrivningen:
"3 kap. Rättsförhållanden mellan grannar
2 § Tränger rot eller gren in på fastighet från område intill denna och medför detta olägenhet för fastighetens ägare, får denne taga bort roten eller grenen. Områdets ägare skall dock beredas tillfälle att själv utföra åtgärden, om denna kan befaras medföra skada av betydelse för honom." (Min kursivering)
Så du får inte stövla åstad med motorsågen i varje tänkbart fall hur som helst.