Byggahus.se

Quiz: Bosses FARLIGA elquiz

4k läst  61 svar

1. Redaktionen
    På konsumentens sida Nivå 8
    Vi bad vår elguru Bo Siltberg att göra ett FARLIGT elquiz, för alla att kunna klura på under påskledigheten. Bosse började nysta i det och valde att utgå från felaktiga elinstallationer som har visats i vårt forum. Här får du bakgrundsinformation till påskveckans elquiz.

Du kan läsa artikeln här: FARLIGT elquiz

• Laddar…
  2. S
    Medlem · Nivå 11
    16/18

Fast är svaret på sista frågan verkligen rätt?

"Fyra - felaktig dragavlastning + den blå är klämd + för många ledare i klämmor som är avsedda för en ledare + spänningsförande ledare (blå) är ansluten till plinten för skyddsjord i stickproppen."

1. felaktig dragavlastning
    2. den blå är klämd
    3. för många ledare i klämmor som är avsedda för en ledare
    4. spänningsförande ledare (blå) är ansluten till plinten för skyddsjord i stickproppen.

Men:
    5. Ledaren för skyddsjord som klippts i alla kablarna istälelt för att anslutas till stickproppen räknas inte?

3. H
    Medlem Nivå 7
    Är det eg fel att komplettera toppklämmor?

Jag förstår att man inte bara kan snurra av klämman, linda på en ny kabel och dra åt...
    Men Klippa av befintliga kablar, återanvända topplämman (efter avsyning) och tvinna ihop kablarna med de befintliga kablarna.

Elen som redan finns i mitt hus är draget av försäkringsbolagets anlitade elektriker 2001. De har på flera ställen dragit hop fåkardeliga kablar med enkardelig. Är det fel? Kan det vara anledningen till att en av de glappade så att min frysbox fick elavbrott?

4. tommib
    Självbyggare · Nivå 21
    15/18. Jag skyller på att jag hastade igenom det innan jobbet....

Fråga 15 (som jag hade rätt på) vill jag motivera med att den kombinationen av ledare på ingånssidan av JFB aldrig kan vara rätt. Möjligen kan man (med en pistol mot tinningen) använda anslutningsterminalen som en PEN-plint men då ska "den andra" ledaren vara gulgrön.

Jag vill också påstå att avsaknad av huvudbrytare inte måste vara ett fel, det beror på varifrån centralen matas (men ja, vi fick inte förutsätta saker utanför bild så tji får jag).

Bilden med stickproppen och dess tre anslutningskablar vill jag hävda har fler minst fem fel men det kanske faller på att det svarsalternativet kräver att kreatören har fler hjärnceller än så?

• Laddar…
  5. lopec
    Husägare · Nivå 5
    7/18
    Därför ringer jag en elektriker när saker ska göras! :)

(sen erbarmeligt små bilder, hade gärna sett dem lite större för att kunna se kopplingar etc bättre för oss ovana)

• Laddar…
  6. Fairlane
    Medlem · Nivå 10
    11 av 18. Det är jag nöjd med, då många av bilderna rör områden som jag undviker (elcentraler etc).

• Laddar…
  7. 13th Marine
    Renoverare · Nivå 17
    12/18
    Är rätt nöjd ändå, bo lyckas ju klura till det som vanligt (y):D

• Laddar…
  8. Bo.Siltberg
    Självbyggare · Nivå 25
    Om du klipper och "gör det från början" så blir det ju som nytt. Det jag tänkte på var just de fall man inte gjorde så.
    Men även vid nyinstallation ser jag det som ett fel att blanka EK och FK i dessa toppklämmor. Det är antagligen det du råkat ut för. Det är hur som helst läge att kontrollera när man ser sådant.

• Laddar…
  9. Bo.Siltberg
    Självbyggare · Nivå 25
    Jo det bygger just på antalet hjärnceller. Du kommer säkert hävda att de är fler än fem celler hos denna individ medan jag försökte antyda att det inte är så i mitt quiz, det är ju påsk...

>>> cells = 0.3
    >>> faults = 5
    >>> faults >= 5 and faults < cells
    False
    :)

• Laddar…
  10. S
    Medlem · Nivå 10
    Kul test men jag håller inte med om svaret på fråga fem.

I mina ögon är det mycket allvarligare fel att ha oklamrad lampsladd till ett vägguttag än att det saknas jord i ett jordat uttag. Risken för elchock på grund av detta ojordade uttag är relativt liten kontra risken för elchock/brand med oklamrad lampsladd.

11. tommib
    Självbyggare · Nivå 21
    Du får hävda hur många hjärceller du vill men då hävdar jag att inget alternativ är rätt eftersom antal fel =/= 4. Sådeså.

Trappbrytaren var en luring också, jag uppmärksammade inte att det var slang och inte kabel.

12. P
    Medlem Nivå 1
    Perilexuttaget på referensbilden är felkopplat. Nollan ska ligga på anslutningen uppe till vänster.

• Laddar…
  13. E
    Husägare Nivå 9
    7 Rätt, Anlitar alltid samma elektriker som gör kanonjobb hos mig. Skulle inte ens våga öppna en elcentral!

14. M
    Husägare · Nivå 6
    Fattar inte heller frågan med det idiotiskt konstruerade trefasuttaget. Kunde inte den där Per i Leksand (PeriLex) ha gjort nollpinnen trekantig så att man kunde se vad som är vad oavsett riktning? Jag gav upp att försöka montera ett sånt uttag i min gamla lägenhet (tror i och för sig det var för att det inte fick plats fysiskt i dosan) när jag bytte spis, fick bli att klippa kontakten och installera fast som den gamla (nolla fanns framdragen, till skillnad från i mitt nuvarande hus).

• Laddar…
  15. L
    Medlem · Nivå 10
    12/18 vilket jag tycker är helt ok med tanke på att jag inte är elektriker, men fuskar lite genom att endå ha läst ellära A och B

• Laddar…

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: