Jag fick 6/8 rätt, vilket är bättre än 29 andra personer (15%) som har gjort quizet "Är väggen bärande?"

Jag fick 8/8 rätt, vilket är bättre än 148 andra personer (76%) som har gjort quizet "Är väggen bärande?"

Jag fick 6/8 rätt, vilket är bättre än 29 andra personer (14%) som har gjort quizet "Är väggen bärande?"

Jag fick 8/8 rätt, vilket är bättre än 225 andra personer (79%) som har gjort quizet "Är väggen bärande?"

Jag fick 8/8 rätt, vilket är bättre än 228 andra personer (79%) som har gjort quizet "Är väggen bärande?"

S
Jag fick 8/8 rätt, vilket är bättre än 237 andra personer (79%) som har gjort quizet "Är väggen bärande?"

P
Redaktionen Redaktionen skrev:
Quiz: Är väggen bärande? [länk]

I den här tråden berättar vi vad vi fick för resultat och diskuterar frågorna i största allmänhet.
Fråga ett är inte svaren korrekta..
Alla ytterväggar är inte alltid bärande. En gavelvägg kan vara icke bärande som i den illustrerade bilden där det är fackverkstakstolar närmst, då är det bara långsidans väggar som är bärande…

• Illustration av fackverkstakstol med mätningar och vinklar, används för att visa icke bärande gavelvägg i byggprojekt.
  • Gilla
Utsliten och utdömd och 4 till
  • Laddar…
Rejäl skrev:
då är det bara långsidans väggar som är bärande…
Ja förklara gärna för mig fåkunnig amatör, hur kan gavelytterväggar egentligen vara bärande?

Ja vilken teoretiskt diskussion. Man får väl bestämma sig för om hörnan tillhör gavelväggen eller långsidans vägg. Om hörnan tillhör långsidan så vilar första och sista takstolen på ytterväggen och om hörnan tillhör gaveln så vilar den på gaveln......:)

• Haha
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
P
ricebridge ricebridge skrev:
Ja förklara gärna för mig fåkunnig amatör, hur kan gavelytterväggar egentligen vara bärande?
Om du tittar på takstolen jag bifogade ovan så ser du att endast B1 och B2 krävs för att bära upp taket..

K
Jag fick 7/8 rätt, vilket är bättre än 152 andra personer (45%) som har gjort quizet "Är väggen bärande?"

Jag fick 8/8 rätt, vilket är bättre än 312 andra personer (81%) som har gjort quizet "Är väggen bärande?"

Jag fick 8/8 rätt, vilket är bättre än 315 andra personer (81%) som har gjort quizet "Är väggen bärande?"
ok, jag måste vara expert 😅

pdov
Jag fick 8/8 rätt, vilket är bättre än 347 andra personer (82%) som har gjort quizet "Är väggen bärande?"

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.