Snailman
zodiak skriver att fönstren ska skummas, andra att man kan välja själv.

(har inte tänkt köpa zodiak profiler utan veka alphaline)

nåogn som drevat? och hur har det isåfall gått med fönstren?

http://zodiak.se/02_31_03_MONTERING.html

Plastfönster måste monteras med lågexpanderande (ej hög) skum då blir de styvare och fungerar bättre. Dreva inte med mineral ull.
Jag har även tänkt låta fönstren sticka ut ca 10 mm utanför utegipsen )pga fönsterbläckens djup vill om möjligt ej specialbeställa de jag tänkte köpa är 100 mm djupa, spikregel 28mm och panel 22mm sedan kommer foder utanför panelen också 22mm

C
Mina karmar från 80-talet är drevade. Fanns väl ens knappt skum då(?) De har med tiden rört på sig så att fönsterna blivit svåra att stänga (karmens vinklar är inte längre exakt 90°). Att skumma skulle säkert hjälpt till att undvika detta, men samtidigt tycker jag det känns lite sådär att använda skum som ersättning för en tillräckligt stabil infästning.

Snailman
okej, får väl lägga till frågan hur era fönster är fastsatta? en del är väl skruvade genom karmen och andra har väl plåtbeslag instuckna i plastprofilen.

C
Snailman skrev:
okej, får väl lägga till frågan hur era fönster är fastsatta? en del är väl skruvade genom karmen och andra har väl plåtbeslag instuckna i plastprofilen.
Rejäla (trä-)skruvar genom karmen och distansklossar imellan. Tre skruvar i sidostyckena och två i över- och understycke.

P.s. bör väl tillägga att det är stora treglasbågar 115x150 cm så fönstret väger ju en hel del.

Redigerat:
Snailman skrev:
Jag har bara små fönster, 11 x 6 ungefär i ett stall. 8 st likadana fönster, 2 på varje sida/gavel.
De sitter med "låsbleck", två på var sida och är skummade med vanligt fogskum.
Enkelt att montera, och funkar perfekt.

Tips för montering:
Sätt dit de yttre fodren. (Fordras naturligtvis att ytterpanelen är på plats)
Dra i två kraftiga skruvar i regeln under fönsteröppningen, och väg av så skallarna är i våg.
Ställ dit fönstret på skruvarna, mot de yttre fodren och skruva fast låsplåtarna.
Skumma. Klart och tätt :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.