Just min shoulderplane är inte en Veritas, den är en bridge city tools HP7. På den lyfter jag handtaget, flyttar stålet och sänker handtaget igen (vilket jag nästan aldrig gör, överlappet är så litet att man har svårt att ens känna det med fingret, men det finns och ibland justerar jag).bengtn skrev:Mats, kan du ge lite närmare förklaring till justerskruvarna på din Shoulder plane. Som jag förstår det hjälper de till att positionera hyveljärnet höger-vänster på ett repeterbart sätt, eller hur?
Jag flyttar ofta bladet i min LN Large shoulder plane från i linje med höger kant till i linje med vänster kant beroende på vilket hörn jag hyvlar. Funkar det att göra så på din LV utan att ändra på skruvarna?
/B
Hade det varit en veritas, som min skew block plane, så är det som du skriver. Då hade svaret snarare varit att jag flyttar det i sidled med skruvarna, än att jag kan flytta det trots skruvarna. Det vill säga lossa den skruv ditåt jag vill flytta det, spänn den skruv från där jag vill flytta det. Själva spänna skruven åstadkommer flytten.
--- Mats ---
Ok, då är jag med. Jag har ställskruvar i min NX60 och i min Skew Rabbet och det är verkligen en bra grej men är dock lite fundersam över nyttan i en shoulder plane.Mats Bengtsson skrev:Just min shoulderplane är inte en Veritas, den är en bridge city tools HP7. På den lyfter jag handtaget, flyttar stålet och sänker handtaget igen (vilket jag nästan aldrig gör, överlappet är så litet att man har svårt att ens känna det med fingret, men det finns och ibland justerar jag).
Hade det varit en veritas, som min skew block plane, så är det som du skriver. Då hade svaret snarare varit att jag flyttar det i sidled med skruvarna, än att jag kan flytta det trots skruvarna. Det vill säga lossa den skruv ditåt jag vill flytta det, spänn den skruv från där jag vill flytta det. Själva spänna skruven åstadkommer flytten.
--- Mats ---
Jag har också en HP7a -suverän hyvel med som du säger litet överlapp. Jag brukar trycka över bladet med stocken på en liten vinkelhake för att få det att ligga jämt med hyvelns sida.
/B
Så du tog steget upp i pris till NX60an, gissar den är riktigt fin. Skew rabbet, som sagt innan, den har jag funderat på en längre tid, men har inte bestämt mig för om jag verkligen kommer att ha nytta av den. Har du den till många saker?bengtn skrev:Ok, då är jag med. Jag har ställskruvar i min NX60 och i min Skew Rabbet och det är verkligen en bra grej men är dock lite fundersam över nyttan i en shoulder plane.
Jag har också en HP7a -suverän hyvel med som du säger litet överlapp. Jag brukar trycka över bladet med stocken på en liten vinkelhake för att få det att ligga jämt med hyvelns sida.
/B
--- Mats ---
Jag använder den främst till två saker:Mats Bengtsson skrev:
- Hyvla en fals med eller tvärs fiberriktningen. Det är både tystare, trevligare och i många fall snabbare än på fräsbordet. Det är också lätt att jämna till maskinfrästa falsar så de får samma djup överallt. När jag handsinkar tex en låda brukar jag hyvla en liten liten fals på kortsidornas ändar för att hjälpa till att hålla den på plats när jag märker på fram och bakstycke. När man ställt in sidanhåll och djupstopp går det fort att hyvla falser med samma storlek på många bitar. Man kan ju ta ganska tjocka spånor med den.
- Hyvla kanter på bitar som är så tunna att det blir vingligt med en bänkhyvel.
/B
Det sista är samma som jag har skew block plane till. Men risken för utslag bör vara mindre om man använder ett skew rebate plane (högre vinkel)?bengtn skrev:Jag använder den främst till två saker:
- Hyvla en fals med eller tvärs fiberriktningen. Det är både tystare, trevligare och i många fall snabbare än på fräsbordet. Det är också lätt att jämna till maskinfrästa falsar så de får samma djup överallt. När jag handsinkar tex en låda brukar jag hyvla en liten liten fals på kortsidornas ändar för att hjälpa till att hålla den på plats när jag märker på fram och bakstycke. När man ställt in sidanhåll och djupstopp går det fort att hyvla falser med samma storlek på många bitar. Man kan ju ta ganska tjocka spånor med den.
- Hyvla kanter på bitar som är så tunna att det blir vingligt med en bänkhyvel.
/B
--- Mats ---
Det är nog ännu stadigare med en skew block än med skew rebate. Är det problem med utslag så är inte en skew plane rätt verktyg eftersom den minskar den effektiva vinkeln och alltså ökar risken för utslag. På lövträ alltså, på barrträ upplever jag det tvärtom, dvs att det oftare är bättre med en lägre vinkel.Mats Bengtsson skrev:
/B
Jo, stadig är den, och som du säger, skew i sig sänker vinkeln. Men jag trodde skew rebate hade högre stålvinkel än skew block, därav min tanke?bengtn skrev:Det är nog ännu stadigare med en skew block än med skew rebate. Är det problem med utslag så är inte en skew plane rätt verktyg eftersom den minskar den effektiva vinkeln och alltså ökar risken för utslag. På lövträ alltså, på barrträ upplever jag det tvärtom, dvs att det oftare är bättre med en lägre vinkel.
/B
Om vi generaliserar frågan tillbaka till putshyvelfunktionmen (45 grader stål på ett ungefär) skärande ut till hyvelns kant. Med någon typ av stöd inte varande fingern på den som hyvlar för att hålla den vertikal. Lämplig för 12-15 mm bred hyvling (ovankant på ram), och undantar de två ovan diskuterade hyvlarna, finns det något sådant? Förfärligt likt ett shoulderplane plus stöd, eller den hemska stanley 78?
--- Mats ---
Nja Veritas Skew har visserligen nominellt högre vinkel (45grader) än block (12 grader ) men lägg till den vinkel du bryner på järnet vilket gör att man ofta hamnar på ca 42-43 grader vilket är minimal skillnad.Mats Bengtsson skrev:Jo, stadig är den, och som du säger, skew i sig sänker vinkeln. Men jag trodde skew rebate hade högre stålvinkel än skew block, därav min tanke?
Om vi generaliserar frågan tillbaka till putshyvelfunktionmen (45 grader stål på ett ungefär) skärande ut till hyvelns kant. Med någon typ av stöd inte varande fingern på den som hyvlar för att hålla den vertikal. Lämplig för 12-15 mm bred hyvling (ovankant på ram), och undantar de två ovan diskuterade hyvlarna, finns det något sådant? Förfärligt likt ett shoulderplane plus stöd, eller den hemska stanley 78?
--- Mats ---
Men: i båda fallen är det lätt att höja eggvinkeln antingen genom bryna en högre vinkel på stöthyveln eller en back bevel på skew rebate. Lite pyssel blir det både med att öka vinkeln och att sedan återställa och dessutom extra pyssligt med ett snedslipat hyveljärn.
Jag antar att du behöver hyvla in i ett hörn och därför behöver att järnet går hela vägen ut. Den hyveltyp jag tror du är ute efter kallas "moving fillister." dit man också kan räkna Veritas skew rabbet
Stanley 78 är ett annat (odugligt) exempel. Record har en modell 778 med två fästen för anhållet som fungerar mycket bättre. Annars finns de som traditionella modeller i trä. Här är ett par exempel: Old street tool. Philly planes,
Jag tvivlar dock på att de är så mycket bättre än Veritas hyvel även om de är snygga.
Å andra sidan borde väl din block plane fungera utmärkt till dina ramar. Vasst hyveljärn och tunna spånor. Eventuellt prova med en microbevel på 45 grader (totalt 57 grader mot trät) och tunna spån vilket borde minska urrivningsproblemen. Om inte, prova med riktigt låg egg vinkel, gärna runt 25 grader (37grader mot trät) och se om det blir bättre.
/B
Hade aldrig tänkt på att Record 778 ser annorlunda ut. Hittade en jämförelse här:
http://woodworkingbyhand2.blogspot.com/2010/09/stanley-78-vs-record-778-our-impression.html
Hittade förut en del tips om hur man ställer in en Stanley 78. Har dock inte använt den så mycket sen dess så jag har inte testat alla tips:
http://www.woodworkforums.com/f152/few-stanley-78-tips-25657/
http://woodworkingbyhand2.blogspot.com/2010/09/stanley-78-vs-record-778-our-impression.html
Hittade förut en del tips om hur man ställer in en Stanley 78. Har dock inte använt den så mycket sen dess så jag har inte testat alla tips:
http://www.woodworkforums.com/f152/few-stanley-78-tips-25657/
Mycket stort tack för all info, som ihop med Greger77s info slutar med att jag fortsätter med det jag har. Och ja, jag måste in i ett hörn, det är därför jag behöver ett stål ut till kanten, men det är inget högt hörn, varför min shoulder inte får stöd nog.bengtn skrev:Nja Veritas Skew har visserligen nominellt högre vinkel (45grader) än block (12 grader ) men lägg till den vinkel du bryner på järnet vilket gör att man ofta hamnar på ca 42-43 grader vilket är minimal skillnad.
Men: i båda fallen är det lätt att höja eggvinkeln antingen genom bryna en högre vinkel på stöthyveln eller en back bevel på skew rebate. Lite pyssel blir det både med att öka vinkeln och att sedan återställa och dessutom extra pyssligt med ett snedslipat hyveljärn.
Jag antar att du behöver hyvla in i ett hörn och därför behöver att järnet går hela vägen ut. Den hyveltyp jag tror du är ute efter kallas "moving fillister." dit man också kan räkna Veritas skew rabbet
Stanley 78 är ett annat (odugligt) exempel. Record har en modell 778 med två fästen för anhållet som fungerar mycket bättre. Annars finns de som traditionella modeller i trä. Här är ett par exempel: Old street tool. Philly planes,
Jag tvivlar dock på att de är så mycket bättre än Veritas hyvel även om de är snygga.
Å andra sidan borde väl din block plane fungera utmärkt till dina ramar. Vasst hyveljärn och tunna spånor. Eventuellt prova med en microbevel på 45 grader (totalt 57 grader mot trät) och tunna spån vilket borde minska urrivningsproblemen. Om inte, prova med riktigt låg egg vinkel, gärna runt 25 grader (37grader mot trät) och se om det blir bättre.
/B
Så jag tar min skew och provar att ändra vinkeln (men jag skaffar först ett extra blad, gillar inte att ändra vinkel fram och tillbaka). Sedan tar jag troligen två dagar när jag har gott om tid, och putsar färdigt min Stanley. Misslyckas jag med det igen fortsätter jag snegla på skew rebate plane, så får vi se var det slutar.
--- Mats ---
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
Med tanke på hur måna de äldre snickare jag kommit i kontakt med som alltid har med sig en No3 eller No4 och en No78 borde de inte vara så hopplösa. Givetvis kan skillnaden delvis ligga i att de inte primärt använder dem till finsnickeri, fast det verkar vara en del där också som gör det. Samt att den är så kopierad som den är, det verkar ju finnas en uppsjö bara i Sverige. Det som kan tala för lite tyngre snickerianvändning är väl handtaget som medger rätt brutala hyvlingar. De brukar väl kallas simshyvlar om jag inte minns fel?Mats Bengtsson skrev:
Ännu ett alternativ är denna med en "rabbet sole". 55 graders vinkel och ställbar spånöppning. Utbytbara profiler ger dig oanade möjligheter och din plånbok hickaMats Bengtsson skrev:Om vi generaliserar frågan tillbaka till putshyvelfunktionmen (45 grader stål på ett ungefär) skärande ut till hyvelns kant. Med någon typ av stöd inte varande fingern på den som hyvlar för att hålla den vertikal. Lämplig för 12-15 mm bred hyvling (ovankant på ram), och undantar de två ovan diskuterade hyvlarna, finns det något sådant? Förfärligt likt ett shoulderplane plus stöd, eller den hemska stanley 78?
--- Mats ---
/B
En bra motvikt till den senaste tidens alla inslag om verktyg byggda i trä.bengtn skrev:
Men när man kommit så långt att hyveln i grundutförande inte ens innehåller en sula eller ett stål, och priset för det som ingår ändå är milt sagt högt, då blir jag svettig. Kan inte annat än hålla med dig, denna uppfyller nog samtliga önskemål jag kom på att nämna, och fler därtill. Och den väcker verkligen en känsla av "woww" och "skulle verkligen vilja ha". Men den känslan motvägs mer än väl av kostnaden, den är över gränsen. Faktum är att den fick mig att bestämma mig för att ge mig på min 78a så snart jag har tid. Inser att hyvlar är farligare än Hammer/Felder maskiner. Man kan inte få in så många Hammers i ett garage, men hyvlar kan man alltid få in en till om man inte lyckas stå emot utgiften..
--- Mats ---