Hej, jag behöver piggas upp i den här långdragna kylan och funderar på att inhandla en putshyvel. Har förstås surfat runt, men tänker att jag ändå behöver fråga er hyvelfetischister... Jag har ett gäng putshyvlar, 2-3 använder jag regelbundet. En mindre äldre modell Stanley som är iordninggjord, två i trä en fabriksstillverkad och en hemgjord. Den som fungerar bäst är en äldre trähyvel, med den får jag mycket tunna fina spån men den behöver brynas rätt ofta upplever jag, kanske efter ca en timmes någorlunda kontinuerlig hyvling.
Det känns som om det saknas en putshyvel i metall(tyngd) i lite större modell eller iaf inte en liten variant. Självklart ska den (förhoppningsvis) vara bättre än den trähyvel jag har!
Hur långt tror ni jag behöver sträcka mig för att få detta? Större stanley eller motsvarande annat märke? Veritas? Lie Nielsen? Handgjorda?
Det känns som om det saknas en putshyvel i metall(tyngd) i lite större modell eller iaf inte en liten variant. Självklart ska den (förhoppningsvis) vara bättre än den trähyvel jag har!
Hur långt tror ni jag behöver sträcka mig för att få detta? Större stanley eller motsvarande annat märke? Veritas? Lie Nielsen? Handgjorda?
Större Stanley hjälper dig inte. Möjligen äldre Stanley. En bra sammanställning på putshyvelskillnader finns här: http://www.woodcentral.com/bparticles/haspc.pdfDr_Jerkyll skrev:Hej, jag behöver piggas upp i den här långdragna kylan och funderar på att inhandla en putshyvel. Har förstås surfat runt, men tänker att jag ändå behöver fråga er hyvelfetischister... Jag har ett gäng putshyvlar, 2-3 använder jag regelbundet. En mindre äldre modell Stanley som är iordninggjord, två i trä en fabriksstillverkad och en hemgjord. Den som fungerar bäst är en äldre trähyvel, med den får jag mycket tunna fina spån men den behöver brynas rätt ofta upplever jag, kanske efter ca en timmes någorlunda kontinuerlig hyvling.
Som du ser är det infills som tar högsta poängen. Inte oväntant har Bengtn också en infill som sin nya avatar. Du få dock vara beredd på att betala en hel del.
Själv har jag funnit att jag gillar Veritas bättre än Lie Nilsson (dels för att de vidareutvecklar istället för att bara göra otroligt bra, men kanske bara ren slump, de känns rätt i handen för mig. Titta på skruvdragardiskussioner skall du se att det är samma där, olika personer gillar olika modeller). Min Veritas putshyvel är mycket märkbart bättre än min Stanley putshyvel. Tyngd, stabilitet och inte minst anliggningsyta för froggen påverkar.
--- Mats ---
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
Kan bara skjuta in att jag precis börjat hyvla med min Clifton 4 1/2. Ta med det märket i beräkningarna också. En fantastisk hyvel, fast du letar efter en mindre modell förstås.
Det beror så klart på vad du ska ha den till. Hyvlar du mest furu, Björk eller annat ganska snällt eller använder du ofta svårare virke som flambjörk eller tropiska träslag?
Har du maskinhyvlat material eller ska du hyvla sågat?
Ska du hyvla stora skivor eller mindre bitar?
Jag brukar utgå från maskinhyvlat som jag först hyvlar av med en rubank nr7 eller nr8 för att få den perfekt rät och jämn. När jag då ger mig på den med putshyvlen behövs inte många tag för en perfekt yta.
Ofta tycker jag bättre om att använda en mindre putshyvel än en större för att det lättare att komma åt små områden som kan behöva lite extra uppmärksamhet. Å andra sidan använder jag nog min nr 3 och min nr4 1/2 lika ofta. En nr 4 är dock en bra allround storlek och vilken man väljer är mycket en fråga om känsla och smak. Själv föredrar jag lie Nielsen och gamla stanley men clifton och veritas är också bra kvalitet.
/B
Har du maskinhyvlat material eller ska du hyvla sågat?
Ska du hyvla stora skivor eller mindre bitar?
Jag brukar utgå från maskinhyvlat som jag först hyvlar av med en rubank nr7 eller nr8 för att få den perfekt rät och jämn. När jag då ger mig på den med putshyvlen behövs inte många tag för en perfekt yta.
Ofta tycker jag bättre om att använda en mindre putshyvel än en större för att det lättare att komma åt små områden som kan behöva lite extra uppmärksamhet. Å andra sidan använder jag nog min nr 3 och min nr4 1/2 lika ofta. En nr 4 är dock en bra allround storlek och vilken man väljer är mycket en fråga om känsla och smak. Själv föredrar jag lie Nielsen och gamla stanley men clifton och veritas är också bra kvalitet.
/B
Jag är medveten om att bataljer i stil med Veritas vs. Lie-Nielsen redan har utkämpats i många former men är ändå nyfiken på att höra Mattiasp samt Mats Bengtssons resonemang för de två olika märkena när det gäller No. 4. Vad talar för brons jämfört med stål?
Din stöthyvel börjar kanske känna sig ensam?phl skrev:
Fördelen med Veritas är en bra stabil och justerbar frog. Fördelen med Nielsen är en utbytbar vinkel på frogen. Observera att Nielsen inte gör brons av 4 1/2, bara 4an. Alla verkar överens om att trä ger bättre resultat, så möjligen är brons bättre, men troligare är att det är tyngre och snyggare så länge man kan undvika fingeravtryck (dock är 4 1/2 tyngre än 4a i brons.
--- Mats ---
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
Jo, min 4 1/2 är lite längre än en 4, och påtagligt bredare. Den är också riktigt tung, sulan är väldigt tjock. De är väl gjorda för att plana horisontella ytor, t.ex. bord eller liknande, men ändå vara hanterbara (jämfört med 5
r, 6
r osv.) Sen går de förstås att använda till mycket annat, men nån vertikal yta skulle jag undvika att hyvla med den p.g.a. tyngden.
Beror sig lite på vad det är för arbetsmoment. Är det ren putsning av en redan plan yta är en putshyvel bäst. Men om det handlar om att hopfogade bitar inte till hundra procent får en slät övergång, och där en stöthyvel inte är lämplig, kan det ju också vara något med längre tå du behöver (Veritas bevel up jack som exempel). Utmärkt för att jämna ut. Och med bevel up kan man byta stål till ett med högre vinkel utan att byta hyvel, så med en enda hyvel får man både en jack och en putshyvel (fast en sämre putshyvel än en med spånskiljare, dock både låg och hög vinkel på putshyveln).phl skrev:
Nackdelen med hyvlar är att man är tillbaka där man var när enda verktyget där hemma var en cirkelsåg. Till varje jobb inser man att det finns ett annat verktyg som vore lämpligare, ända tills man har ett par att välja på.
Jag trodde jag hade de hyvlar jag behöver (och det är troligen sant). Men så såg jag Bengts inlägg om 3an, och var inne på Lie Nielsens sida och tittade på den och 2an. Ett gott exemepl på hyvlar som jag inte behöver, då jag redan har stöthyvlar och putshyvlar. Men om man har gott om plats ovanifrån skulle både en 2a och en 3a kunna vara en bättre lösning i situationer där mina existerade är en tillräckligt bra lösning. Så vad du än väljer nu riskerar du att du gör ett till val om en tid...
--- Mats ----
Det var intressant och diger läsning Mats, tack.
Är nog inte beredd att gå på infill, jädrans så dyra de är. Jag är mer pragmatiskt lagd tror jag. Har sett att det finns kit att köpa för egna byggen, det kanske vore kul någon annan gång men inte just nu.
Jo det beror förstås på vad jag ska ha den till. Mestadels sluthyvlar jag redan riktat/planat virke, vilket verkar stämma överens med min pragmatiska sida. Använder nästan uteslutande vanliga mjuka svenska träslag även om det förekommer någon del ek, en masurbit ibland och jag har en hel del amerikansk "curly maple" väntandes på rätt projekt. I övrigt vill jag som sagt ha något med tyngd, inte för liten, jag har inga svårigheter att hantera tyngd och tror dessutom att man gör samma misstag som ovana konstnärer gör, målar med för liten pensel.
Breda lite tyngre 4 1/2 är nog vad jag söker. Då gäller det alltså att besluta vilken. Gäller din kommentarer #8 veritas vs Nielsen 4 1/2
r Bengt? Utbytbar vinkel på frogen? Trä ger bättre resultat?
Är nog inte beredd att gå på infill, jädrans så dyra de är. Jag är mer pragmatiskt lagd tror jag. Har sett att det finns kit att köpa för egna byggen, det kanske vore kul någon annan gång men inte just nu.
Jo det beror förstås på vad jag ska ha den till. Mestadels sluthyvlar jag redan riktat/planat virke, vilket verkar stämma överens med min pragmatiska sida. Använder nästan uteslutande vanliga mjuka svenska träslag även om det förekommer någon del ek, en masurbit ibland och jag har en hel del amerikansk "curly maple" väntandes på rätt projekt. I övrigt vill jag som sagt ha något med tyngd, inte för liten, jag har inga svårigheter att hantera tyngd och tror dessutom att man gör samma misstag som ovana konstnärer gör, målar med för liten pensel.
Breda lite tyngre 4 1/2 är nog vad jag söker. Då gäller det alltså att besluta vilken. Gäller din kommentarer #8 veritas vs Nielsen 4 1/2
DrJ: Det låter som om en 5 1/2 skulle passa ditt arbetssätt bra. Känns den för stor så välj en 4 1/2. Du kommer nog skaffa några fler så småningom 
Valet mellan fabrikat är mest en smaksak. Jag tycker bäst om Stanleymodeller eftersom jag kan justera spåntjockleken när jag hyvlar.
Jag tror inte du behöver högre vinkel på hyveljärnet utan standard 45 grader är bra. När du ger dej på din curly maple så bryn en liten back bevel på 15 grader.
/B
Valet mellan fabrikat är mest en smaksak. Jag tycker bäst om Stanleymodeller eftersom jag kan justera spåntjockleken när jag hyvlar.
Jag tror inte du behöver högre vinkel på hyveljärnet utan standard 45 grader är bra. När du ger dej på din curly maple så bryn en liten back bevel på 15 grader.
/B
Mitt resonemang var väl egentligen ganska enkelt. OP ville ha en putshyvel. Jag tänkte då osökt på en No 4 eller 4 ½. Den senare är lite bredare och kan därmed vara lite tyngre och svårare att använda. Samtidigt ville OP ha lite tyngd i hyveln, vilket stöder idén om att den bredare 4½ inte var önskvärd. Bronsmodellen är, förutom att den i mina ögon är vackrare, lite tyngre än motsvarande gjutjärnsmodell. Att bronshyveln är mindre känslig för korrosion är ett plus.phl skrev:
För övrigt blev jag själv sugen på en No. 2 i brons och den här eller den här, men jag får ingen ordning på vilken som har bäst bladjustering.
Aha, en till stackare som drabbades precis som jag på tanken om den lite mindre hyveln.mattiasp skrev:Mitt resonemang var väl egentligen ganska enkelt. OP ville ha en putshyvel. Jag tänkte då osökt på en No 4 eller 4 ½. Den senare är lite bredare och kan därmed vara lite tyngre och svårare att använda. Samtidigt ville OP ha lite tyngd i hyveln, vilket stöder idén om att den bredare 4½ inte var önskvärd. Bronsmodellen är, förutom att den i mina ögon är vackrare, lite tyngre än motsvarande gjutjärnsmodell. Att bronshyveln är mindre känslig för korrosion är ett plus.
För övrigt blev jag själv sugen på en No. 2 i brons och den här eller den här, men jag får ingen ordning på vilken som har bäst bladjustering.
Vad gäller edge hyvlarna har jag Veritas. Kan inte säga om de är bättre än Lie Nielsen, men jag kan säga att edge hyvel är ett fantastiskt köp om man jobbar med hopfogning och ibland ser den där glipan som nästan inte finns och som man vill bli av med. Du har skruvarna nertill som ser till att bladet sitter hundra procent där du satte det i sidled, och ett lätt sätt att släppa bladet med skruven, som ändå sitter ordentligt när du spännr det. Jag har läst på ett par ställen att Veritas har fler varv för samma längdförflyttning, så inställningen kan om det stämmer vara lite lättare på Veritas än Nielsen.
--- Mats ---