10 118 läst ·
12 svar
10k läst
12 svar
Putsfasad ... ?
Har precis varit och skrivit på vårt köpkontrakt på huset nu. Då kom man självklart till frågan, puts eller träpanel. Puts ser snyggare ut och är underhållsfritt en lång tid, dock är det lite ömtåligt om dom putsar på cellplast.
Priser vi har fått, även kollat med externa murare
1000:-/kvm och då räknar man INTE bort fönster.
Vår fasadyta blir ca 280kvm på en 212kvm kåk. Det låter mycket med 280.000 för att få puts. Fasaden vi får räkna bort är 50.000:- efter tillägg för plåtarbeten som behövs om det skall putsas (fönstren).
Bor i Sthlm, men det verkar omöjligt att komma ner lägre än 1000:-/kvm .. 230.000:- extra för att få putsfasad är lite väl mycket för oss, men självklart skulle man vilja ha det, fast inte för så dyra pengar.
Priser vi har fått, även kollat med externa murare
1000:-/kvm och då räknar man INTE bort fönster.
Vår fasadyta blir ca 280kvm på en 212kvm kåk. Det låter mycket med 280.000 för att få puts. Fasaden vi får räkna bort är 50.000:- efter tillägg för plåtarbeten som behövs om det skall putsas (fönstren).
Bor i Sthlm, men det verkar omöjligt att komma ner lägre än 1000:-/kvm .. 230.000:- extra för att få putsfasad är lite väl mycket för oss, men självklart skulle man vilja ha det, fast inte för så dyra pengar.
Hej,
För en norrlänning så låter det lite konstigt att du tycker att puts ser snyggare ut, okej att det kanske är mindre underhåll.
Här uppe klär vi in alla 50 tals putsade timmerhus med fin stående träpanel med ribb, på med falu röd.
Huset får liv igen, Halleluleja !!!
Vilket hus har ni köpt, det finns ju så många snygga varianter på träfasader.
MVH
JohanM
För en norrlänning så låter det lite konstigt att du tycker att puts ser snyggare ut, okej att det kanske är mindre underhåll.
Här uppe klär vi in alla 50 tals putsade timmerhus med fin stående träpanel med ribb, på med falu röd.
Huset får liv igen, Halleluleja !!!
Vilket hus har ni köpt, det finns ju så många snygga varianter på träfasader.
MVH
JohanM
Jo det är ju som sagt en smaksak. Men när det kommer till målning så är det ju lite mer jobb med en träfasad, var 7:e år och måla är ju inget som lockar kanske.
Lockläckt panel (list varianten) är det annars som gäller.
Det är ett Trivselhus på 212 kvm
Lockläckt panel (list varianten) är det annars som gäller.
Det är ett Trivselhus på 212 kvm
Det roliga med att måla är att se resultatet efteråt !
Ja, ja man kanske inte alltid jublar när man målar, och det är konstigt vad fort det har gått 7 år.
Men om du räknar så här:
Som jag förstod så skulle det kosta dig 200000kr mer med putsad fasad.
Hur många gånger behöver du måla om huset, hur många timmar tar det, dra av färgkostnaden och dela med 200000kr.
Jag gissar att du har en riktigt bra timlön, som inte behöver skattas.
Tänk på det när du målar, kanske du kan köpa en resa till något varmare land ( Vi har nu -22 i Skellefteå) varje målningsår, för din timlön.
MVH
JohanM
Ja, ja man kanske inte alltid jublar när man målar, och det är konstigt vad fort det har gått 7 år.
Men om du räknar så här:
Som jag förstod så skulle det kosta dig 200000kr mer med putsad fasad.
Hur många gånger behöver du måla om huset, hur många timmar tar det, dra av färgkostnaden och dela med 200000kr.
Jag gissar att du har en riktigt bra timlön, som inte behöver skattas.
Tänk på det när du målar, kanske du kan köpa en resa till något varmare land ( Vi har nu -22 i Skellefteå) varje målningsår, för din timlön.
MVH
JohanM
Måla var 7-de år? Jag undrar om dom nya miljövänliga utefärger tål den miljö, som dom är såååå vänliga mot, i så lång tid!!! Då är det faktisk den norrlänska systemmet med faluröd att föredra - bygger ingen tjök sikt av färg och billig att tillverka. Bodde själv i alkydoljemålat hus och till slut blev trött på att gå med pensel varje sommar för det fanns alltid något att bättra på.
Akta er för olika "plastiska" tillsatser i färgen när ni målar på puts! Dom försämrar fuktvandringen utåt som ska hellst vara obehindrat! Dom goda råd ang. putsfärgen läste jag på danska sidor - dom vet vad dom snackar om. Själv tycker jag att putsat är snygt och praktisk (flyttade för att bo i en putsat tegelhus)
gaia
Akta er för olika "plastiska" tillsatser i färgen när ni målar på puts! Dom försämrar fuktvandringen utåt som ska hellst vara obehindrat! Dom goda råd ang. putsfärgen läste jag på danska sidor - dom vet vad dom snackar om. Själv tycker jag att putsat är snygt och praktisk (flyttade för att bo i en putsat tegelhus)
gaia
1000 kr/kvm är ett helt ok pris. Att man inte räknar av fönstren är för att det tar lite tid med smygar/täckning mm, även om det inte går något putsbruk där.
Det är en väldigt låg materialkostnad vid putsning av fasad... det mesta är arbete.
Det är en väldigt låg materialkostnad vid putsning av fasad... det mesta är arbete.
På kuporna i vårt hus har vi beställt från leverantören MASTERFACADE.
Det är en skiva som kan putsas direkt på eller målas med putsfärg.
Den är av betongblandning, tung och hårt som betong.
Vi ska putsa eller måla själva till sommar ;D
Du kan se hur de ser ut på vår hemsida.
Det är en skiva som kan putsas direkt på eller målas med putsfärg.
Den är av betongblandning, tung och hårt som betong.
Vi ska putsa eller måla själva till sommar ;D
Du kan se hur de ser ut på vår hemsida.
Klicka här för att svara