Halloj!

Nu måste jag fråga forumets samlade kompetens igen.

För lite drygt ett år sedan fick vi hjälp av en firma att bygga en liten stödmur i samband med att vår parkering gjordes i ordning. Muren gjöts i normal plywoodform och putsades sedan. Nu har denna puts börjat lossna, och jag är lite nyfiken på varför det sker.

Vi har givetvis kontaktat firman som lämnar 3 års garanti, och de ska komma hit och kika på detta (och ytterligare en grej som dock är mer självklar).

Kan ni på bilden nedan se direkt vad firman gjort för fel? Jag vill gärna ha lite på fötterna om det uppstår en diskussion huruvida de ska åtgärda skadorna eller inte, och om de tar på sig det (vilket jag tror de kommer göra) hur de ska göra annorlunda för att inte samma sak ska hända igen.

Kan de hävda att vi gjort något som orsakat putssläppet?

Mvh
Fred

Skadad puts på toppen av en stödmur där större och mindre bitar har lossnat och exponerat underlaget.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det har nog frusigt sönder. Ingen kröning på muren?

Frostsprängning?

Fukt (nederbörd) tränger in på den horisontella ytan och orsakar frostsprängningar.

Jo, frostsprängning känns som troligaste orsaken. Men varför har det skett? Ska man inte kunna putsa betong utan att fukten kommer in och spränger bort den när det fryser? Sockeln till vårt hus är ju putsad och den har inte sprängts loss.

Angående kröning, jag gissar att det är att man gör ytan konvex. Detta är inte gjort, men hela muren sluttar svagt ned mot den ende som syns på bilden.

Paxman skrev:
Sockeln till vårt hus är ju putsad och den har inte sprängts loss.
Sockeln på ert hus är vertikal och kanske t.o.m. målad/behandlad? Den ackumulerar nog inte lika stora mängder fukt som denna mur?

Men det är vanligt med frostsprängningar på vertikala ytor också. T.ex. puts/tegelfasader. Detta kan man undvika genom att måla/hydrofobera ytorna.

Så risken är att firman säger att eftersom vi inte målat ytan så tar de inte omputsning på garanti?

Paxman skrev:
Så risken är att firman säger att eftersom vi inte målat ytan så tar de inte omputsning på garanti?
Ja, risken finns väl att de hävdar att den inte vädersäkrats... Chansen finns ju även att de fixar detta utan gnäll. ☺

I min värld är detta ungefär som att anlita en snickare för att bygga ett räcke med överliggare i obehandlat trä, strunta i att olja/måla träet, sedan reklamera att överliggaren börjat mögla/ruttna.

Å andra sidan: har ni beställt en mur som står under bar himmel borde hantverkaren kanske har konstruerat den så att den blir "mer väderbeständig" kan man tycka? Alternativt informerat er om att sätta plåt på toppen, behandla den, etc.

Jag är dålig på juridiken och har ingen aning om vad ni avtalat med varandra?

Nu vet jag inte hur lång muren är, men handlar det bara om några meter är det inte så dyrt att åtgärda, oavsett om det blir du eller firman som åtgärdar.

Redigerat:
Jag är helt med dig i ditt resonemang eviljava, även om jag kanske tänker att puts borde stå emot elementen lite bättre än obehandlat trä. Jag minns faktiskt inte ifall firman informerade oss om att det var viktigt att måla putsen eller inte.

Till saken hör att de inte varit 100%-iga i sitt utförande i flera andra delar av jobbet, så jag ville mest få forumets syn på ifall putsen varit uppenbart felgjord. T ex ifall den är för tunn.

Hävdar firman att vi har del i att putsen släppt så kommer jag inte bråka med dem om det, utan antagligen åtgärda det själv.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.