Är det fortfarande ok att använda Ekk kabel vid ny instalation, eller måste man ha Exq kabel?
Har förstått att man går över till exq men att ekk forfarande säljs på tex Biltema

EXQ har halogenfri isolering som inte skapar otrevlig saltsyrerök när den brinner. Det finns mig veterligen inget krav på att man måste använda halogenfri kabel idag, men den är ju givetvis bra mycket bättre. Den är också några tiondels millimeter tunnare.

Sedan kom en ny brandklassning 2017. Törs inte säga om den innebar någon skärpning av den gamla modellen. Men all ny kabel ska följa den nya standarden, så även EKK.

Men man kan undra var Biltema har fått kabeln ifrån. Inte ens Amokabel tillverkar EKK längre... Så jag rekommenderar EXQ.

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
Mikael_L
F fender stratocaster skrev:
Är det fortfarande ok att använda Ekk kabel vid ny instalation, eller måste man ha Exq kabel?
Har förstått att man går över till exq men att ekk forfarande säljs på tex Biltema
Vad är anledningen till att du funderar på/vill använda EKK?
Priset?

Mikael_L
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Men man kan undra var Biltema har fått kabeln ifrån. Inte ens Amokabel tillverkar EKK längre... Så jag rekommenderar EXQ.
Jag kan faktiskt fortfarande köpa EKK (-light) och EKLK från Malmbergs.
Jag ska kanske kolla om det står något fabrikat på förpackningarna nästa gång jag är där (vilket inte iofs är så ofta nuförtiden).

Mikael_L
Såhär är EKK och EKLK som jag kan köpa på Malmbergs märkta.

Rulle med EKK-kabel från XBK-KABEL, märkning: Eca brandskydd. Produktetikett med certifieringsinformation och streckkod.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Rulle av EKLK-kabel 3G1.5 från Malmbergs, 50 meter lång, med brandskyddsklass Eca enligt etiketten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

EKK är alltså av något tyskt fabrikat, den andra är okänt, då den är rebrandad 'Malmbergs'.

Att lägga märke till är den dåliga brandskyddsklassen Eca, för mig är dessa nästan odugliga, inte många ställen som jag jobbar på där dessa är godkända.

Dca är den lämpliga kabeln för allmänt bruk, godkänd på de flesta ställen utom där hårdare krav ställs, t.ex utrymningsvägar (inte hela sanningen, men lagom förenklat).

• Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.