Jag vill få till en putsad yta inomhus, och undrar om någon har erfarenhet av produkter att använda. Om möjligt skulle det vara bäst med en produkt som går att använda obehandlad, men kan också tänka mig att måla. Det viktiga är att få till strukturen. Underlaget kommer troligtvis vara gipsskivor.
Det jag vill åt är så likt bilden nedan som möjligt. Det jag stött på hittills är Gypsum Naturgips från Weber, men det prov jag fick se var väldigt slätt, dvs inte så som jag vill ha det. Detta kanske dock handlar mer om applicering än produkt? Har aldrig putsat något så vet inte riktigt vilka parametrar som avgör här.
Det jag vill åt är så likt bilden nedan som möjligt. Det jag stött på hittills är Gypsum Naturgips från Weber, men det prov jag fick se var väldigt slätt, dvs inte så som jag vill ha det. Detta kanske dock handlar mer om applicering än produkt? Har aldrig putsat något så vet inte riktigt vilka parametrar som avgör här.
Ok, det ska jag kolla in, tack! Byggvaruhuset som ligger nära där huset ska byggas tipsade om denna produkt, om någon har erfarenhet av denna tar jag gärna emot åsikter där! Vi pratade bara i telefon så de har inte sett referensbilden.
https://www.finja.se/produkter/gjuta-mura-putsa-laga/gipsputs
https://www.finja.se/produkter/gjuta-mura-putsa-laga/gipsputs
Vi putsar våra ytterväggar från insidan med ca. 1cm Knauf MP75 och kommer få sådan yta. Gips som underlag låter väldigt klent (vi har Thermomur som vi armerar med speciell putsnät). För att göra jobbet krävs det en speciell putsmaskin som är väldigt svår att få tag på (och dyr att hyra). Resultat blir dock 100 ggr. bättre än gipsskivor 👍
Yes. På med primer först så är det inga problem. Man drar först 10mm kam och trycker in fibernätet. Drar över med en 600mm spackel för att släta ut allt. Sedan beroende på hur säker man är så drar man över ett lager eller två. När bruket börjar härda så river man av eller drar med mjuk spackel spade beroende på vilken Finnish man är ute efter.M Massito skrev:
Klicka här för att svara