2 717 läst ·
7 svar
3k läst
7 svar
Putsa vägg - förvirrande!
Har läst på en del om att putsa väggar, men jag har ändå en del frågor. Oavsett var jag läser så står det typ "Fråga din bygghandlare." om det är några svårare frågor. Eftersom bygghandlaren oftast är en 19-årig spoling som inte vet något så frågar jag här.
1) Om man har kalkbruk på väggarna så ska man vara försiktig när man väljer putsbruk. Men varför?
2) Hur vet man om det är "kalkbruk" på väggarna? Är det alltid det i gamla tegelhus?
3) På Bauhaus sa de att Putsbruk B var bättre än Putsbruk C eftersom det senare innehöll mer cement och därmed "åt upp" det gamla (kalk-)putsen. Problemet var ju bara att att Putsbruk B hade stora korn och därmed var hopplöst att använda för en amatör. Hadet Bauhaus rätt?
1) Om man har kalkbruk på väggarna så ska man vara försiktig när man väljer putsbruk. Men varför?
2) Hur vet man om det är "kalkbruk" på väggarna? Är det alltid det i gamla tegelhus?
3) På Bauhaus sa de att Putsbruk B var bättre än Putsbruk C eftersom det senare innehöll mer cement och därmed "åt upp" det gamla (kalk-)putsen. Problemet var ju bara att att Putsbruk B hade stora korn och därmed var hopplöst att använda för en amatör. Hadet Bauhaus rätt?
1) Man ska inte ha ett starkare skikt utanpå ett svagare. Det ska vara tvärtom i de fall man vill ha olika styrka på bruken. Svagast ytterst. Annars är risken att det släpper inne vid teglet.
2) Enklast tar man med sig en bit till ngn som förstår att se skillnaden.
Ofta hade man en blandning av kalk och cement i putsen förr. Man ville spara på den dyra cementen.
Det går att testa själv också - slå upp i ngn lärobok så ser du hur man gör.
3) Nej, det var nog 19-åringen du pratade med.
Bruk finns i klasser från A till E där A är starkast och E svagast. Alla bruksklasserna finns med olika kornstorlek.
Vanliga korn är 0-3 och 0-1 mm.
Du kan även blanda själv om du vill ha ngn mkt speciell kornstorlek.
Blanda själv är billigare om man ska ha mkt bruk.
2) Enklast tar man med sig en bit till ngn som förstår att se skillnaden.
Ofta hade man en blandning av kalk och cement i putsen förr. Man ville spara på den dyra cementen.
Det går att testa själv också - slå upp i ngn lärobok så ser du hur man gör.
3) Nej, det var nog 19-åringen du pratade med.
Bruk finns i klasser från A till E där A är starkast och E svagast. Alla bruksklasserna finns med olika kornstorlek.
Vanliga korn är 0-3 och 0-1 mm.
Du kan även blanda själv om du vill ha ngn mkt speciell kornstorlek.
Blanda själv är billigare om man ska ha mkt bruk.
Tack för svaren!
Om jag bor i en gammal tegelkåk från 1929 och ska lägga på puts, kan jag använda Putsbruk C (t ex Maxits Putsbruk C hand)? Eller måste jag ha svagare? Enligt Maxits broschyr tycks Putsbruk C vara det som gäller, men att man ska kontakta en bygghandlare om man är osäker.
Om jag bor i en gammal tegelkåk från 1929 och ska lägga på puts, kan jag använda Putsbruk C (t ex Maxits Putsbruk C hand)? Eller måste jag ha svagare? Enligt Maxits broschyr tycks Putsbruk C vara det som gäller, men att man ska kontakta en bygghandlare om man är osäker.
jag har 40 tals hus och kör c
Det enda sättet att vara helt säker på att man använder rätt, är att ta med sig en bit nerknackad puts och fråga någon som kan. Sväng sedan förbi där du ser murare arbeta t.ex. och se om du kan stöta ihop med någon som ser erfaren ut.
Sen kan man ju faktiskt ha tur med försäljare på varuhusen också, vissa är ju väldigt kunniga och före detta hantverkare.
Sen kan man ju faktiskt ha tur med försäljare på varuhusen också, vissa är ju väldigt kunniga och före detta hantverkare.
Klicka här för att svara