Hej.
Vi har ett hus som är väldigt väderutsatt direkt ut mot havet och putsen under balkongen börjar släppa, så jag måste göra något åt det.
Jag har aldrig putsat i mitt liv, men jag antar att jag måste knacka lös den puts som är dålig, eventuellt rostbehandla synlig metall och sedan "spackla" på ny puts?
Vad är det jag behöver tänka på? Tjocklek? Speciell putsbruk?

• Balkong med rostfritt räcke och tegelvägg, rosor under, släppt puts synlig på undersidan, solig dag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Petesson
D d-sajn skrev:
Hej.
Vi har ett hus som är väldigt väderutsatt direkt ut mot havet och putsen under balkongen börjar släppa, så jag måste göra något åt det.
Jag har aldrig putsat i mitt liv, men jag antar att jag måste knacka lös den puts som är dålig, eventuellt rostbehandla synlig metall och sedan "spackla" på ny puts?
Vad är det jag behöver tänka på? Tjocklek? Speciell putsbruk?
Ser så dåligt på din bild, men troligtvis är det betong där rostig armering spränger sönder betongen..

Petesson Petesson skrev:
Ser så dåligt på din bild, men troligtvis är det betong där rostig armering spränger sönder betongen..
Tänkte om man tittar till höger på fotot, så ser man att det släppt ett tunt lagerputs och under så verkar det vara ett plattjärn av något slag. Är det bara att putsa över det?

Armerad betong i utsatta miljöer har begränsad livstid. Under de första decennierna skyddar den basiska miljön i betongen armeringen från att rosta, men genom karbobatisering försvinner sakta skyddet. Vi bilade bort hela balkongens betongplatta och fick en ny gjuten för några år sedan, konstruktionen var från femtiotalet. Om du försöker lappa och laga så kommer det snart trilla ner bitar av bruk igen, och kakor av lös betong där armeringen är grundlig och rostar först.

Jag hoppas att ni har resurser och smak att låta det gamla räcket sitta, balkongen är verkligen ett smycke för huset! Värt att kolla upp om huset omfattas av förvanskningsförbudet innan ni börjar greja, kan blir dyrt om utseendet ändras i processen och ni tvingas återställa.

Det finns någon form av bevarelsemärkning på huset, så allt måste återställas som det alltid varit. Vilket jag tycker ändå skall göras :) ,så räcket blir självklart kvar.
Dock så finns det inte i planerna på att i år att bila ner balkongen och sen gjuta om, vi kommer bara spendera en vecka nu i sommar i huset.
Så om man skulle vilja göra "good enough" tills vidare och sen om något år göra det stora arbetet, hur skall man göra då?

Jag är verkligen ingen expert utan snarare någon som fått balkongen omgjuten, men jag skulle överväga att inte göra något alls tills dess att det kan göras ordentligt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.