Jag har knackat ner all puts på murstocken då den satt löst. Nu vill jag grovputsa murstocken för att sedan sätta skiffer på den. Vad ska jag använda mig av? Anledningen till att jag vill putsa väggen innan jag sätter skiffer är att den är väldigt ojämn, +/- flera cm. På Bauhaus föreslog dom gipsputs men det känns som att gipsbaserad puts kan komma att ha en värmeisolerande effekt och jag vill att skifferytan ska vara som ett värmeelement i rummet. Så - vad ska jag använda mig av? Ngn som vet?

Har aldrig hört att gipsputs skulle ha en isolerande effekt. Fördelen är ju att den är väldigt lättjobbad, kan läggas på i tjocka skikt och torkar snabbt. Jag skulle tveklöst gå på gipsputs.

Man kan också använda universalspacklet Maxit 4040 (220kr på Beijer). Det är också lättarbetat, bränner fort, kan läggas på tjockt och känns stadigare än gipsputs. Själv sprayade jag murstocken med primer för att vara på den säkra sidan. Blanda inte till för stor sats åt gången bara.

Ok, tack för svar. Jag kör på gipsputs- det verkar vara det de flesta rekomenderar.

/Christer

Hmm hos mig sa sotarn att jag inte fick beklä murstocken med vare sig skivor eller annat p.g.a att man ska kunna se om sprickbildning uppstår..

Har med knackat bort lite löst kalkbruk som jag kommer att jämna till med mur å putsbruk C för att sedan måla iof.

M
Jag skulle putsat med c-bruk, mest för att jag vet att elasticiteten är ok för ändamålet plus att det tjänar som fullgott undrlag för allehanda plattor. Elasticiteten i gipsbruk kan jag ingenting om...

Och på tal om Alphas inlägg: kolla med din sotare vad han anser. De har en förmåga att variera krav och bestämmelser helt osystematiskt sinsemellan :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.