Hej,
Har ett hus byggt i början på 1900-talet med en utbyggnad gjord på 60-talet. Har precis rivit ut gipsväggarna och isolering i en gamla ”gillestugan” i källaren gjord på 60-talet och är i färd med att ta ner reglerna som gipsen suttit på för att sen putsa och måla med silikatfärg.

Några frågor som jag hoppas på lite smarta svar:

1. Det är lättbetongblock i grunden vad jag kan se. Brukets ju inte heltäckande i skarvar utan finns lite hål överallt. Behöver detta åtgärdas med någon form av murbruk innan eller görs det med putsen? Se bilder:

2. Plattan som är gjuten på marken är inte gjuten hela vägen ut, utan där har ju träreglarna stått. Bör jag fylla igen den skåran längs med väggarna? Med vad isf? Betong också? Se bild.

• Renoveringsprojekt, omålade tegelväggar, exponerade trästommar, fönster, gammal element, betonggolv, byggstege, delar av isolering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gamla, slitna tegelstenar och murbruk med sot och spindelväv på en vägg eller tak.
    Skapa konto
  • Betongvägg med puts, synlig skada, trä och spackelkanter. Byggarbete eller renovering pågår möjligen.
    Skapa konto
  • Närbild på en skadad vägg och golv med en elkontakt och kabel. Slitna material och synlig skada.
    Skapa konto
P
P Plex- skrev:
Hej,
Har ett hus byggt i början på 1900-talet med en utbyggnad gjord på 60-talet. Har precis rivit ut gipsväggarna och isolering i en gamla ”gillestugan” i källaren gjord på 60-talet och är i färd med att ta ner reglerna som gipsen suttit på för att sen putsa och måla med silikatfärg.

Några frågor som jag hoppas på lite smarta svar:

1. Det är lättbetongblock i grunden vad jag kan se. Brukets ju inte heltäckande i skarvar utan finns lite hål överallt. Behöver detta åtgärdas med någon form av murbruk innan eller görs det med putsen? Se bilder:

2. Plattan som är gjuten på marken är inte gjuten hela vägen ut, utan där har ju träreglarna stått. Bör jag fylla igen den skåran längs med väggarna? Med vad isf? Betong också? Se bild.
Är du säker på att det är lättbetong?
Ser ut o vara betonghålsten..
Du kan ta en kniv eller en skruvmejsel o testa om stenen är hård eller mjuk, lättbetong kan du karva i med en kniv..

I vilket fall så bör man fylla i alla håligheter innan man putsar, detta kan göras med vanligt putsbruk B eller vad du tänkt o använda..

Jag skulle jämnat av golvet först med betonglagningsbruk, för annars kommer du att ha ett helsikke med all putsbruk som kommer att ramla ned i håligheterna. Det blir lättare o jobba och hålla rent med ett jämt golv..

Redigerat av moderator:
  • Gilla
trojlee
  • Laddar…
Rejäl skrev:
Är du säker på att det är lättbetong?
Ser ut o vara betonghålsten..
Du kan ta en kniv eller en skruvmejsel o testa om stenen är hård eller mjuk, lättbetong kan du karva i med en kniv..

I vilket fall så bör man fylla i alla håligheter innan man putsar, detta kan göras med vanligt putsbruk B eller vad du tänkt o använda..

Jag skulle jämnat av golvet först med betonglagningsbruk, för annars komme du att ha ett helsikke med all putsbruk som kommer att ramla ned i håligheterna. Det blir lättare o jobba och hålla rent med ett jämt golv..
Tack för svar! Mycket möjligt att det är betonghålsten!

Du skriver ”jämnat av golvet”, för tydlighet menar du då fylla igen kanten runt om?

P
P Plex- skrev:
Du skriver ”jämnat av golvet”, för tydlighet menar du då fylla igen kanten runt om?
Ja

Redigerat av moderator:
Vanligtvis brukar ju plattan gå hela vägen ut till väggarna för stabilitet och hålla vatten utanför muren. Jag hade försökt spänna någon typ av plast över utrymmet längs väggarna för att avgöra om fukt tränger på innan övergjutning, för idag ventileras eventuell fukt bort på ett effektivt sätt. Men du kanske redan nu vet om den tidigare isoleringen och reglarna var fuktiga eller inte.

Ser ut som om någon gjutit på ett extra golv efter väggarn var byggda, gjutit in isolering?

• Gilla
MagHam
  • Laddar…
P
C Carl Johansson skrev:
Vanligtvis brukar ju plattan gå hela vägen ut till väggarna för stabilitet och hålla vatten utanför muren. Jag hade försökt spänna någon typ av plast över utrymmet längs väggarna för att avgöra om fukt tränger på innan övergjutning, för idag ventileras eventuell fukt bort på ett effektivt sätt. Men du kanske redan nu vet om den tidigare isoleringen och reglarna var fuktiga eller inte.
Om det skulle vara som du befarar så borde träreglarna vara ruttna och blöta då dessa går ned i gapet mellan betongplattan och väggen…

C Carl Johansson skrev:
På en specifik plats var två träreglar lite ruttna men det kommer ovanifrån då ett stuprör går ner på utsidan och haft dålig avrinning. I övrigt var det torrt och fint!

Gjut igen med finbetong eller expanderbetong, betonglagningsbruk kommer bli orimligt dyrt.
Hål kan du laga med A-bruk innan du putsar. Finja och Weber har bra instruktioner hur man putsar betonghålsten

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.