I kåken från -39 renoverar jag källaren och precis som många andra på forumet har jag fläckvis saltutfällning. Dessutom har putsen släppt på vissa ställen.
Väggen har också en längsgående spricka (precis i marknivån...) som jag vill "spackla igen".

Vad putsar jag innerväggen med? Hur fyller jag igen sprickan (ca 0,5 cm * 1 meter)

Väggen är murad lättbetong.

Vad putsar jag grunden med på utsidan? Putsen börjar flaga...
/Lars

Hur är dräneringen kring källaren? Om det inte är omdränerat sen huset byggdes är det säkert täppt i dräneringsrören. Då kommer du att fortsätta få saltutfällningar och putssläpp tills dräneringen är åtgärdad.

Hmmm...du har naturligtvis rätt..men kåken är omdränerad för mellan 20-25 år sedan...kanske borde jag hitta någon som kan blåsa rent i dräneringsrören...
Vem gör sånt?

/Lars

Finns det riktiga rensbrunnar så är en högtryckstvätt med slangrensningsmunstycke inte så dumt. Slamsugningsfirmor gör sånt som jobb .

Ett väldigt lättarbetat material för putsning är gipsbruk (gypsum) har du en gång provat kommer du aldrig tänka dig att använda något annat.

Gipsputs är bra, men inte på en fuktig källarvägg skulle jag tro.

Gipsputs fungerar även om väggen blir fuktig någon gång, men här tyder tecknen på att det både böver dräneras om och förstärka fuktskyddet på källarväggen (platon, isodrän eller liknande)
Gräv up! ;)
Putsar utvändigt gör du med låkalkaliska bruk (baserade på vitcement eller anläggnings cement) t.ex serpo 105 vitgrund, serpo 130 ytongputs B, serpo 131 ytongputs C

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.