2 355 läst ·
6 svar
2k läst
6 svar
Putsa källarinnervägg
I kåken från -39 renoverar jag källaren och precis som många andra på forumet har jag fläckvis saltutfällning. Dessutom har putsen släppt på vissa ställen.
Väggen har också en längsgående spricka (precis i marknivån...) som jag vill "spackla igen".
Vad putsar jag innerväggen med? Hur fyller jag igen sprickan (ca 0,5 cm * 1 meter)
Väggen är murad lättbetong.
Vad putsar jag grunden med på utsidan? Putsen börjar flaga...
/Lars
Väggen har också en längsgående spricka (precis i marknivån...) som jag vill "spackla igen".
Vad putsar jag innerväggen med? Hur fyller jag igen sprickan (ca 0,5 cm * 1 meter)
Väggen är murad lättbetong.
Vad putsar jag grunden med på utsidan? Putsen börjar flaga...
/Lars
Gipsputs är bra, men inte på en fuktig källarvägg skulle jag tro.
Medlem
· Västra Götaland
· 545 inlägg
Gipsputs fungerar även om väggen blir fuktig någon gång, men här tyder tecknen på att det både böver dräneras om och förstärka fuktskyddet på källarväggen (platon, isodrän eller liknande)
Gräv up!
Putsar utvändigt gör du med låkalkaliska bruk (baserade på vitcement eller anläggnings cement) t.ex serpo 105 vitgrund, serpo 130 ytongputs B, serpo 131 ytongputs C
Gräv up!
Putsar utvändigt gör du med låkalkaliska bruk (baserade på vitcement eller anläggnings cement) t.ex serpo 105 vitgrund, serpo 130 ytongputs B, serpo 131 ytongputs C
Klicka här för att svara