Jag har tilläggsisolerat ett par väggar på villan och lade fibercementskivor ytterst och nu vill vissa i hushållet ha dessa putsade och samtidigt snygga till garaget med ny puts...
Jag har varit runt till ett par firmor, och även pratat med lokala "muraren" och jag får olika svar av alla... 😅
Det lättare torde vara garaget, det är tidigare putsad betonghålsten och gjort någon gång slutet av 70-talet. Muraren och jag är överens om att det verkar vara vanligt putsbruk och inte kalkbruk på väggarna på garaget.
Således tänkte jag mig att grunda med Grundningsbruk A och sen köra på med putsbruk B eftersom garaget är skapligt "stabilt" och det är nu ganska rena väggar då allt gammalt puts lossnat ganska lätt.
Beijer bygg specialisten och lokala muraren tycker att jag bara ska köra på med Putsbruk B KC direkt på garageväggarna och inte behöver grunda... Hornbach och lokala experten på XL Bygg säger som jag tycker A+B...
Så för garaget, är det bara B KC, eller grundning A + putsbruk B?
Villan med fibercemetskivor blir ju lite knepigare och här har jag inte mindre än tre bud:
1) grundning A + putsbruk C
2) grundning KC + putsbruk B KC
3) putsbruk B fiberförstärkt
Förslag 2 och 3 är jag ju inte jättesugen på eftersom det blir otroligt mycket dyrare... Dock kan man ju tänka sig att alternativ 3 kan bli bättre i längden då fibercementskivorna inte är helt "stabila, utan kan röra sig lite ut/in...
Vore det bättre att bara betala mer och köra fiberförstärkt puts B på fibercementskivorna...?
Samtliga putsningar med putsnät förstås (fibercement skulle vara med glasfibernät)!
Jag har varit runt till ett par firmor, och även pratat med lokala "muraren" och jag får olika svar av alla... 😅
Det lättare torde vara garaget, det är tidigare putsad betonghålsten och gjort någon gång slutet av 70-talet. Muraren och jag är överens om att det verkar vara vanligt putsbruk och inte kalkbruk på väggarna på garaget.
Således tänkte jag mig att grunda med Grundningsbruk A och sen köra på med putsbruk B eftersom garaget är skapligt "stabilt" och det är nu ganska rena väggar då allt gammalt puts lossnat ganska lätt.
Beijer bygg specialisten och lokala muraren tycker att jag bara ska köra på med Putsbruk B KC direkt på garageväggarna och inte behöver grunda... Hornbach och lokala experten på XL Bygg säger som jag tycker A+B...
Så för garaget, är det bara B KC, eller grundning A + putsbruk B?
Villan med fibercemetskivor blir ju lite knepigare och här har jag inte mindre än tre bud:
1) grundning A + putsbruk C
2) grundning KC + putsbruk B KC
3) putsbruk B fiberförstärkt
Förslag 2 och 3 är jag ju inte jättesugen på eftersom det blir otroligt mycket dyrare... Dock kan man ju tänka sig att alternativ 3 kan bli bättre i längden då fibercementskivorna inte är helt "stabila, utan kan röra sig lite ut/in...
Vore det bättre att bara betala mer och köra fiberförstärkt puts B på fibercementskivorna...?
Samtliga putsningar med putsnät förstås (fibercement skulle vara med glasfibernät)!
Det blev fiberfärstärkt putsbruk B med glasfiberväv... Får se om något år om det sitter kvar...
Vattnade först och lade på ca. 4-5 mm och skruvade i glasfiberväven i det våta bruket och putsade sen efter det brunnit ytt 6-8 mm.
Vattnade först och lade på ca. 4-5 mm och skruvade i glasfiberväven i det våta bruket och putsade sen efter det brunnit ytt 6-8 mm.
Nu är det ju klart, men kan bjuda på efter-bilder i alla fall... 😊
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Snyggt!
Sitter putsen kvar så här ett år senare?
Sitter putsen kvar så här ett år senare?
Klicka här för att svara