Hej!

För ungefär 6 månader sedan skulle jag laga ett par sprickor i min källare (radhus 50-tal, torr källare! 55% på sommar utan åtgärd).

Jag valde finjas "Laga vägg" och satte igång med projektet. Bruket var väldigt lättarbetat och jag bestämde mig för att dra ett lager på hela väggen för det skulle se lika ut.

Till en början märke jag en äggliknade doft från bruket när jag blandade (2 olika påsar). Tänkte inte mer på det utan drog på ett lager i hela rummet. 6 månader senare är det fortfarande ägglukt och vi kallar det äggrummet. Lukten stiger sakta men säkert upp i huset och är inte direkt ett trevligt välkomnade när man kommer hem från jobbet.

Efter kontakt med Finja, säger det att viss doft kan förekomma när bruket härdar men det ska inte lukta efter 6 månader.

Nu känns det som jag måste ta tag i problemet eftersom det inte avtar.

Min spontana tanke är att putsa upp väggarna med något annat tunt ovanpå. Typ kanske någon form av tjockare vit kalkfärg? Vad säger panelen? Kan ni komma med något tips?

Ps väggarna är idag målade med vit silikatfärg men det är inte det som är källan till problemet.

Med vänlig hälsning
Christian
Skåne

• Källarvägg halvt täckt med nytt bruk, Finja säck och blandningsutrustning syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
H
Christian Andersson Christian Andersson skrev:
Hej!

För ungefär 6 månader sedan skulle jag laga ett par sprickor i min källare (radhus 50-tal, torr källare! 55% på sommar utan åtgärd).

Jag valde finjas "Laga vägg" och satte igång med projektet. Bruket var väldigt lättarbetat och jag bestämde mig för att dra ett lager på hela väggen för det skulle se lika ut.

Till en början märke jag en äggliknade doft från bruket när jag blandade (2 olika påsar). Tänkte inte mer på det utan drog på ett lager i hela rummet. 6 månader senare är det fortfarande ägglukt och vi kallar det äggrummet. Lukten stiger sakta men säkert upp i huset och är inte direkt ett trevligt välkomnade när man kommer hem från jobbet.

Efter kontakt med Finja, säger det att viss doft kan förekomma när bruket härdar men det ska inte lukta efter 6 månader.

Nu känns det som jag måste ta tag i problemet eftersom det inte avtar.

Min spontana tanke är att putsa upp väggarna med något annat tunt ovanpå. Typ kanske någon form av tjockare vit kalkfärg? Vad säger panelen? Kan ni komma med något tips?

Ps väggarna är idag målade med vit silikatfärg men det är inte det som är källan till problemet.

Med vänlig hälsning
Christian
Skåne
Hej! Vad hände försvann lukten till slut? Upplever samma sak på ny putsad vägg. /H-G

Ja det försvann helt, men tog 6 månader :)

Idag helt borta, allt är frid och fröjd

• Gilla
Hanna C
  • Laddar…
Ja det försvann helt, men tog 6 månader :)

Idag helt borta, allt är frid och fröjd
Eller ja kanske mer än 6 månader men det gick över :)

• Gilla
Hanna C
  • Laddar…
H
Eller ja kanske mer än 6 månader men det gick över :)
Åh vad bra, då håller vi tummarna att det försvinner! 😊

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.