Vi gör precis en tillbyggnad i trästomme som skall putsas till våren med spritputs som matchar befintlig byggnad, alltså tjockputs.

Hur konstrueras förslagsvis fasaden utanför 195-stommen?

Frigolitskivor, nät, glasfiberarmerat bruk, sedan kalkputs ovanpå

Är det ok? Ger ju även extra isolering

Sett väldigt många som gjort detta på sina hus med träfasad, då tilläggsisolerat samtidigt varav det läggs på en sisådär nästan 15-20 cm mot tidigare.

Känns som att det står sig ganska bra med tiden, om jobbet görs rätt. Ett hus bredvid ser fräscht ut efter 10 år, medan ett annat tappat ett par plattor/skivor.

Gäller dock att göra rätt för att inte fånga upp fukten där bakom.

P plan-g skrev:
Vi gör precis en tillbyggnad i trästomme som skall putsas till våren med spritputs som matchar befintlig byggnad, alltså tjockputs.

Hur konstrueras förslagsvis fasaden utanför 195-stommen?
Jag är i samma situation. På min nya tillbyggnads regelstomme har jag Glasroc Storm X vindskyddsskivor. På dessa tänkte jag lägga 50 mm putskiva stenull och sedan tjockputs med spritputs ytterst.

• Gilla
plan-g
  • Laddar…
Ni som gjort detta tidigare, på hela huset, har ni då demonterat all befintlig panel eller behållit denna? ALLA jag vet som "uppgraderat" sin fasad (och isolering) på detta sätt, har behållit det undertill.

snoooze snoooze skrev:
Jag är i samma situation. På min nya tillbyggnads regelstomme har jag Glasroc Storm X vindskyddsskivor. På dessa tänkte jag lägga 50 mm putskiva stenull och sedan tjockputs med spritputs ytterst.
Tack. Intressant. Ingen vindduk? Ingen luftspalt?

Redigerat:
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
N
snoooze snoooze skrev:
Jag gissar att sätter fast stenullskivorna med galvat putsnät.
Kör sen weber 340, efter det weber 342.
Och sen spritputs.

• Gilla
snoooze
  • Laddar…
Men vad sätter man för olika lager räknat från 195-stommmen och utåt? Vindduk? Weatherboard? FAsadskiva 50mm?

P plan-g skrev:
Tack. Intressant. Ingen vindduk? Ingen luftspalt?
Jag följer rekommendation från Finja med tätt stomskydd. Skivor, tejp och plåtar. Sen finns det godkända tjockputssystem från både Finja och Weber att välja mellan. Den äldre delen av huset har liggande träpanel från 1929 som putsades med vassmatta på 60-talet. Väggen och panelen under den 60-åriga tjockputsen ser oförskämt frisk ut.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.