Jag vet att det diskuterats puts på lecca/tegel/frigolit tidigare men jag undrar om någon vet om puts på frigolit håller eller inte. Anledningen är att nästan alla trähustillverkare har puts på frigolit som standard. Ska man ha puts på tegel eller lecca så sticker priset på huset iväg 100.000:- till. Eftersom vi ska bygga i ett område i Skåne där man måste ha puts så är träfasad inget alternativ.
Finns det nackdelar eller t o m fördelar med frigoliten?
Finns det idag något annat prismässigt likvärdigt alternativ till frigoliten?

Mycket tacksam för svar/Brelle

Frigolit är ett mjukt material.

Använd "Masterfacade" som är en mineral skiva som innehåller betong.
På den kan du putsa direkt och det håller som betong.

Du kan titta på bilderna på vårt hus.
Alla kupor har Masterfacade som vi ska sen putsa så att det ser ut som övriga huset som är egentligen i betong.

Ring Optiroc och be att få tala med teknisk hjälp så får du höra deras sanning... de har både firgolit/cellplast och mineralull.

Inget av svaren svarar på det ursprungliga inlägget.... Bygger man trähus så är det trä, puts på frigolit eller i bästa fall tegel som erbjuds.

Återigen - ring Optiroc. Du får svar där. Det dyrare, vanliga alternativet är mineralullskiva som armeras med stålnät. Kolla min web - vi putsade så, och det rekommenderade Optiroc. Frigolit säljer de men anser inte att det är lika bra.

Fasting65 skrev:
Återigen - ring Optiroc. Du får svar där. Det dyrare, vanliga alternativet är mineralullskiva som armeras med stålnät. Kolla min web - vi putsade så, och det rekommenderade Optiroc. Frigolit säljer de men anser inte att det är lika bra.
Det jag var ute efter var erfarenheter av de produkter som trähus-företagen erbjuder som alternativ till deras träfasader. Det är kanske Optiroc då vad vet jag, får väl ringa dem om ingen här har egna erfarenheter?

Det finns en glasfiberarmerad specialputs
till frigolit, tyvärr vet jag ej vad den heter.

Merlin //

Även puts på mineralullskiva innehåller glasfiber i själva bruket. Dessutom har man som sagt galvat stålnät för armering.

När man putsar på frigolit kör man med ett glasfibernät som armering.

En firma som heter STO har prylarna.... fiberputs kallas det visst. Men pratar du med Optiroc och nämner det så garvar de åt dig !!

Kan det ha något att göra med att de är konkurrenter?

bOlzon skrev:
Inget av svaren svarar på det ursprungliga inlägget.... Bygger man trähus så är det trä, puts på frigolit eller i bästa fall tegel som erbjuds.

Det finns! som jag sa i mitt inlägg. Dessa skivor importeras av KARL LJUNGBERG & CO AB. Man kan köpa de t ex på Fredells och andra byggvaruhus.
Vi beställde de genom vår husleverantör. Det kostar ca 215 kr/kvm.
Våra kupor är av trä och vi begärde Masterfacade som beklädnad för att kunna putsa direkt på det eller måla med någonting som kallas för "konstnärsputs" som ser ut som puts.

Det var inga problem att få det.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.