I somras köpte vi ett hus med källare där besiktningsprotokollet visade på lätt förhöjda nivåer av fukt i ett par av källarrummen. Ventilerna var stängda och det fanns källarlukt när vi flyttade in. Nu är ventilerna öppnade och vi har även kört med avfuktare under en period. Eftersom det sitter spånskivor på träreglar direkt mot betongväggen började jag att riva ut skivorna för att bygga upp nya gipsväggar på metallreglar med en ventilerad luftspalt bakom alternativt med en Platon-lösning för att säkerställa att fukten inte stannar bakom väggskivorna.
När jag började riva fann jag att putsen hade lossnat från väggen troligen pga fukten. Vad jag dock inte är säker på är om det vita mjölet är mögel eller om det är något annat som har fällt ut ur väggen över alla år bakom skivorna. Jag tar tacksamt emot tips på vad det vita mjölet är och hur man går vidare med att rensa väggen innan man vågar bygga upp en vägg framför igen. Källargolvet ligger ca 130 cm under marknivån utanför och fasaden är dränerad med platon, 5cm frigolit och drän-grus.Dräneringen gjordes dock för 20 år sedan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
När jag började riva fann jag att putsen hade lossnat från väggen troligen pga fukten. Vad jag dock inte är säker på är om det vita mjölet är mögel eller om det är något annat som har fällt ut ur väggen över alla år bakom skivorna. Jag tar tacksamt emot tips på vad det vita mjölet är och hur man går vidare med att rensa väggen innan man vågar bygga upp en vägg framför igen. Källargolvet ligger ca 130 cm under marknivån utanför och fasaden är dränerad med platon, 5cm frigolit och drän-grus.Dräneringen gjordes dock för 20 år sedan.
Mögel är ju luddigt, jag tror det är en utfällning från stenen/putsen och är helt normalt när det har varit fuktigt. Problemet är sannolikt att dräneringen inte är tillräckligt effektiv.
Spontant så vete 17 om det är så klokt att sätta organiskt material framför den väggen innan du är säker på att murväggen är helt torr. Platon eller ej. Men jag hoppas fler med större erfarenhet kan bidra här...
Spontant så vete 17 om det är så klokt att sätta organiskt material framför den väggen innan du är säker på att murväggen är helt torr. Platon eller ej. Men jag hoppas fler med större erfarenhet kan bidra här...
Här har du två trådlänkar med andra som har en vit "påväxt" på väggarna
Tänkte att det fanns bildexempel och lite förklaring.
http://www.byggahus.se/forum/fasad/202681-utfallning-i-kallare-identifikation-bild.html
http://www.byggahus.se/forum/grund-markarbeten/201684-kallarvagg-konstig-pavaxt-organiskt-eller.html
Jag fann också detta bakom spånskivorna i källaren.
Mina reglar var dock monterade horisontellt.
Träreglar direkt mot betongen och sedan spånskivor framför.
Tänkte inte folk tidigare när de byggde ?
Tänkte att det fanns bildexempel och lite förklaring.
http://www.byggahus.se/forum/fasad/202681-utfallning-i-kallare-identifikation-bild.html
http://www.byggahus.se/forum/grund-markarbeten/201684-kallarvagg-konstig-pavaxt-organiskt-eller.html
Jag fann också detta bakom spånskivorna i källaren.
Mina reglar var dock monterade horisontellt.
Träreglar direkt mot betongen och sedan spånskivor framför.
Tänkte inte folk tidigare när de byggde ?
Tack för era inlägg, det är väl i någon mån ett positivt besked att det inte är mögel. Nu tänker jag göra rent väggen och låta den stå några veckor för att se om de vita utfällningarna återkommer (de verkar ju kunna återvända på något dygn i de värsta fallen med blöta väggar). Om utfällningarna återkommer så tänker jag gå vidare med utökad kontroll på utsidan av huset för att se om otillräcklig dränering kan vara orsaken. Förhoppningen är dock att utfällningarna inte återvänder utan är ett resultat av tidigare synder och långvarigt instängda betongväggar bakom träskivor samt dålig ventilation av källaren.
Tack för inlägget, jag har tänkt denna tanke men inte riktigt blivit klar över hur jag ska göra. Om man får ställa en dum fråga: vad har egentligen putsen för funktion på väggen? Är det bara för utseendet eller fyller det någon annan funktion?
Putsen behövs för att klara lufttäthetskrav. De vita utfällningarna som folk oroar sig för brukar vara kalkföreningar, salter - testa med ättika.
De är inte farliga men tyder på att fritt vatten rör sig i väggen (vatten i ångfas transporterar inte kalk). På sikt urlakas kalciumsilikayhydrat och väggen förlorar sin hållfasthet.
De är inte farliga men tyder på att fritt vatten rör sig i väggen (vatten i ångfas transporterar inte kalk). På sikt urlakas kalciumsilikayhydrat och väggen förlorar sin hållfasthet.
Hmm..
Hur kan du får fuktgenomslag på en vägg som är dränerad och monterad platonmatta på?
Är du säker på att detta är genomfört?
Putsen ser också obehandlad ut därför bör en fuktvandring nerifrån upp till det vita vara omöjlig?
Det vita ser ut som saltutfällning.
Kanske läge att gräva lite på andra sidan väggen och se vad du hittar?
Hur kan du får fuktgenomslag på en vägg som är dränerad och monterad platonmatta på?
Putsen ser också obehandlad ut därför bör en fuktvandring nerifrån upp till det vita vara omöjlig?
Kanske läge att gräva lite på andra sidan väggen och se vad du hittar?
Det är inte så konstigt, väggen står säkert direkt på icke-kapillärbrytande material och suger upp fukt underifrån genom sulan. Dränering hjälper inte mot allt...paddeman skrev:Hmm..
Kanske läge att gräva lite på andra sidan väggen och se vad du hittar?![]()
Redigerat:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Vilken puts till källarvägg
Byggmaterial & Byggteknik -
Laga insidan av källarvägg i 60-tal hus, sprickor, puts, etc.
Putsa del av källarvägg, pensla?
Vad putsa källarvägg med och hur?
Färgen lossnar men putsen på källarväggen ser fin ut?
Grund & Markarbeten