Hej,

Är precis i starten att lägga golvvärme på befintligt trägolv.
Innan så tar jag bort det tidigare golvet som består av 30mm spånskiva samt 7mm parkett.

Tänkte limma och skruva fast golvvärmeskivorna men funderar på att "pussla" ihop dessa på vissa ställen utan använda spånten.
Detta för att få varmaste delen av slingorna att ligga mot uteväggarna.

Jag kommer då få lägga vändskivorna innanför den varmaste delen av slingan.
(Lite svårt att förklara men ni kanske förstår)
Detta innebär då att en del av alla skivor kommer jag att få lägga mot varandra men utan spånten.

Kan detta innebära nått negativt att inte alla skivor inte blir spåntade ihop med varandra´?

Kommer fortfarande att limma ihop dom.

/Med vänlig hälsning jimmie

Lägg en bit skiva under i skarven och limma. Räcker med 12 mm plywood.

Protte

Jag förstår inte riktigt vad det är som du vill göra. Vill du få slingorna att ligga tätare längs med ytterväggarna eller är det den "inkomande" slingan som du vill få längs ytterväggen?

Det är normalt sett helt onödigt att ha slingorna tätare längs ytterväggarna. Jag har bara 75mm isolering i mina ytterväggar och jag har inte märkt av något kalldrag från väggarna. Nu har jag visserligen bara haft golvvärme i en vinter och det var ju en ganska mild vinter men runt 12 grader kallt hade vi under lång tid och då var det aldrig ett problem.

Om du vill få den "inkommande" slingan att gå längs ytterväggen så är det inget problem att ordna utan att hålla på att pussla med spånskivorna. Har du pratat med något tillverkare som har gett dig en förläggningsritning så bör du direkt där fått det problemet löst. Annars kan du lägga upp en ritning här så kan du säkert få lite tips och råd på hur du bör slangarna för att få till den inkommande slingan längs ytterväggen.

Hej,

Jag gjorde en liten skiss på hur första slingan ska dras.
Kanske underlättar lite om ni ser hur jag tänkt..
Skiss.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här ser ni att vändskivorna kommer ligga "innanför" den första delen av slangen.

Janus82 skrev:
Jag förstår inte riktigt vad det är som du vill göra. Vill du få slingorna att ligga tätare längs med ytterväggarna eller är det den "inkomande" slingan som du vill få längs ytterväggen?

Det är normalt sett helt onödigt att ha slingorna tätare längs ytterväggarna. Jag har bara 75mm isolering i mina ytterväggar och jag har inte märkt av något kalldrag från väggarna. Nu har jag visserligen bara haft golvvärme i en vinter och det var ju en ganska mild vinter men runt 12 grader kallt hade vi under lång tid och då var det aldrig ett problem.

Om du vill få den "inkommande" slingan att gå längs ytterväggen så är det inget problem att ordna utan att hålla på att pussla med spånskivorna. Har du pratat med något tillverkare som har gett dig en förläggningsritning så bör du direkt där fått det problemet löst. Annars kan du lägga upp en ritning här så kan du säkert få lite tips och råd på hur du bör slangarna för att få till den inkommande slingan längs ytterväggen.

Ungefär såhär hade jag tänkt mig att klippa/klistra med golvskivorna vid en sväng.

Skärmklipp.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Underlaget är hälften trägolv och hälften betongplatta.
När jag tagit bort nuvarande golvet så ligger en 2-3mm papp med små korkbitar som jag tänkt ha som underlag även för golvspånskivorna.
På trägolvet tänkte jag skruva fast golvskivorna men på betonggolvet får de ligga flytande och endast ihoplimmade.
Eftersom jag nu inte kan använda spånten överallt så blir det till att limma fast dem endast mot varandra.
Räcker detta tro?

Lägg matningen under undergolvet, gå därefter i sinusmönster och sedan åter till din fördelare.
Då slipper du pussla.

Det går även att göra i efterhand genom att lägga skyddsrör för matningen, inga små radier dock.

Sen när man ska trä i slangen skär man en lång "tunga" på den (typ klyver den med kniven för att den ska ta svängar bättre), och om det behövs kan man använda en dragfjäder för eldragning att hjälpa till med.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.