Jag ska installera golvvärme i 12kvm tvättstuga med dusch i källaren på mitt hus från -37. Kommer att ha 20cm isolering inunder det armerade golvet.

Sommartid är av förklarliga skäl den vattenburna uppvärmningen av huset stängd. Jag har fyra alternativ för golvvärmens installation och dess funktion på sommaren. Jag har prioriterat hur jag skulle vilja installera det hela. Era kommentarer och förslag emottages med stor tacksamhet!

1. Push12 kopplad till systemet och pannans cirkpump (Grundfos 25/40) avslagen. Övriga radiatorer i systemet avstängda. Orkar Push12s cirkpump dra nödvändigt radiatorvatten genom den avstänga cirkpumpen på pannan till golvvärmeslingan?

2. Push12 kopplad till systemet och pannans cirkpump påslagen. Övriga radiatorer i systemet avstängda. Hur "samarbetar" då Push12ans och pannans cirkpumpar?

3. Elpush12 kopplad till systemet och pannans cirkpump avslagen. Övriga radiatorer i systemet avstängda. Elpush12 hanterar golvvärmen och dess cirkulation själv, right?!

4. Push12 kopplad till pannans acktankskopplingar, dvs inte på 2-kretssystemet och pannans cirkpump. Push12ans cirkpump drar in nödvändigt varmvatten själv sommartid såväl som vintertid. Fast då måste jag dra om rören som redan är förberedda för Push12 och allt vad det för med sig...

Samt drar man in golvvärmeslangarna även under en duschhörna?

Värmesystemet är ett 2-kretssystem med Thermia Biomatic +20 Pelletspanna

Håkan

Sista frågan kan jag svara på först, ja men du håller dig på ett minimiavstånd från avloppsbrunnen, kör du tex med LIP som tätskikt är detta avstånd 20 cm.

Jag tänkte göra min golvvärme enligt ditt sista alternativ för att kunna köra utan att störa det befintliga allt för mycket. Dock kör jag inte lyxvarianten med en push utan kör på vanlig 25/40 med begränsningsventil.

Det rätta är att ansluta gv direkt till värmekällan, inte på radiatorsystemet. Och push12 klarar lätt att pumpa fram vatten, det finns numera en strypventil på dom just för detta.

Pratade med Uponor idag.

De rekommenderade också alternativ 4. Push12 är egentligen för svag för en egen, cirkulationspumpsfri krets men i mitt fall är sträckan så kort (P12 precis bredvid pannan) och jag kan stänga av radiatorkretsarna så att endast den mot golvvärmen är med, så P12anbör klara det. Alternativ 3 var ju också bra (och ja, elvärmen kan stängas av på vintern så att den inte av misstag går in och stödvärmer).

När vi kommer till mina alternativ 1/2 så bedömde han att P12an borde kunna dra runt radiatorvattnet även i det fallet. Enligt Grundfos ska det finnas ett förbiflöde i deras cirkulationspump och "propellern" lätt snurra runt. Skulle inte detta ge tillräcklig golvvärme slår jag igång pannan cirkkulationspump men måste då temporärt ställa om P12 till enkretssystem för att säkerställa att det finns ett flöde genom P12an. Grundfos-pumpen får inte stå och pumpa mot en avstängd krets som det annars skulle bli.

Jag kommer troligtvis köra på alternativ 1/2 eftersom det är det jag förberett och annars måste tömma hela systemet och dra nya rör bakom pannan etc etc etc...

Och ja, golvvärmeslangen ska dras in under såväl skåp som duschhörna.

Det blir lite pullösning, hur ställer du tex in rätt temp på vattnet sommartid?

Och vår/höst när du vill ha golvet varmare än elementen men elemenenten igång?

Matss skrev:
Det blir lite pullösning, hur ställer du tex in rätt temp på vattnet sommartid?
Men vänta här nu, kanske kom jag på - den befintliga - lösningen?!

På pannan sitter det en Esbe motorshunt (en reglermotor 12000100/62 på shunt TM20 tror jag den heter). Trycker jag in ratten på reglermotorn så kan jag justera framledningstemperaturen från pannan manuellt. Den slutgiltiga framledningstemperaturen i golvvärmeslingan hanterar ju Push12. Right!?

Matss skrev:
Och vår/höst när du vill ha golvet varmare än elementen men elemenenten igång?
Den här kanske är lite knepigare men kanske kan hanteras vid injusteringen av systemet alt att jag har lite högre temperatur i systemet men drar ned på - de manuella - radiatorventilerna/slottsvreden.

Hmmm, so far drar cirkulationspumpen på panna runt golvvärmeslingan mer än väl. Känns som om att jag hade kunnat skippa Push 12an och nöjt mig med en radiatortermostat, ungefär en sådan Push 12an levereras med... Dang...

jag har separerat golvvärme och radiatorvärmen, radiatorerna tar jag via en bivalent shunt från tekniktankens topp eller mitt (beroende på hur varmt det är i tanken)
golvvärmen tar jag från mitten på tanken och returerna i botten. i garaget tar jag åxå golvvärmen från mitten på tanken och retur i botten, det gör att jag inte "tar" av det varma vattnet i lika stor utsträckning som om jag tagit från toppen...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.