Medlem
· Södermanland
· 234 inlägg
Nu sitter golvbrunnen på plats med monteringsplatta. Sftersom jag ska lägga golvgips och sen flytspackel så använde jag både förhöjningsklacken på 13mm samt den på 6mm, d.v.s. golvbrunnen ligger 19mm över spångolvet.
Någon som jobbat med denna typ av konstruktion som kan säga om det blir bra?
Någon som jobbat med denna typ av konstruktion som kan säga om det blir bra?
Medlem
· Södermanland
· 234 inlägg
Medlem
· Södermanland
· 234 inlägg
Oj
Kul att höra!
En liten synpunkt bara innan du fortsätter! Om du ska lägga golvvärme ska du se till att ha plats med tillräckligt tjockt lager flytspackel ovanpå golvgipset och värmekabeln. Min värmekabel skulle ha minst 15 mm spackel om jag minns rätt. 19 mm totalt för gips och spackel blir då för lite.
Medlem
· Södermanland
· 234 inlägg
Tänkvärt! Ska kolla med DEVI, hittar inget på deras hemsida. Kabeln är 4,5mm grov men jag lägger ingen golvvärme intill brunnen.Marlon Brando skrev:
Hej Mattias!
Det finns installationsbeskrivningar under "dokumentation", på DEVIs hemsida. DEVI tar ej på sej ansvaret, vad gäller val av spackelmassa, utan hänvisar till branchregler (PER & GVK) samt tillverkaren av spackelmassan.
En gemensam faktor, som flera spackeltillverkare tar upp, är risken för sprickbildning ovanför värmekabeln, om spackelskiktet är för tunt.
Vid användande av våtrumsmatta eller fuktskydd, så rekomenderas minst 10mm spackelmassa ovanför värmekabel.
Det finns installationsbeskrivningar under "dokumentation", på DEVIs hemsida. DEVI tar ej på sej ansvaret, vad gäller val av spackelmassa, utan hänvisar till branchregler (PER & GVK) samt tillverkaren av spackelmassan.
En gemensam faktor, som flera spackeltillverkare tar upp, är risken för sprickbildning ovanför värmekabeln, om spackelskiktet är för tunt.
Vid användande av våtrumsmatta eller fuktskydd, så rekomenderas minst 10mm spackelmassa ovanför värmekabel.
Intressant lösning. Några frågor bara:
Vad är det för material på förhöjningsklacken?
Låter man golvspacklet flyta upp ovanpå förhöjningen? Hur tunt får spacklet bli, för det verkar inte vara något avstånd alls mellan brunnens ovankant och förhöjningen.
Vad är det för material på förhöjningsklacken?
Låter man golvspacklet flyta upp ovanpå förhöjningen? Hur tunt får spacklet bli, för det verkar inte vara något avstånd alls mellan brunnens ovankant och förhöjningen.
Man ska använda ett spackel som går att dra mot noll. Spacklet ska gå in på monteringsplattan men får ej gå in på brunnens fläns. Brunnen är (till skillnad fån plattan) gjord av ABS-plast som ej är limningsbar.Consensus skrev:
Medlem
· Södermanland
· 234 inlägg
Precis! Läste detta jag med idagArdexsmitten skrev:Hej Mattias!
År det verkligen olika material i monteringsplattan och golvbrunnen? När jag monterade ficka jag intrycket att det var precis samma.
Jag vet, det verkar vara precis samma material, men när jag snackade med en tekniker på Purus för några år sen så hävdade han att plattan var av en limningsbar plast medan brunnen är ABS. Och att det därigenom är grönt att spackla in på plattan.Marlon Brando skrev:
Skönt att höra att det var OK att spackla på den, för det var vad jag gjorde utan att fundera nåt vidare på det. Fast jag hade å andra sidan andra en förhöjningsring i brunnen som gjorde att det blöev ett rejält lager spackel ovanpå monteringsplattan.