30 634 läst ·
51 svar
31k läst
51 svar
PURUS 300 monteringsplatta, hur spackla?
Jag tycker att ni ska ringa till tillverkaren av era spackel. Det visade sig ju högre upp i tråden att till exempel höganäs hade lite egna idéer. Men när jag har pratat med tekniker på Schönox och Finja tidigare så har det gått hur bra som helst att flyta i situationer som era. Minst 12 millimeter om det är spån (så tjockt även om styvheten redan var löst genom 30 c/c), och att det gick bra att dra det tunnare om det dessutom låg golvgips. De flesta spackel kan man också dra till noll och låta gå upp på monteringsplattan, men inte in på brunnsflänsen.
Men som sagt, ring till tillverkaren av just era spackel och prata med en tekniker. Helst inte en sopa i kundtjänst, utan någon som kan mer än det som står i gör-det-själv-anvisningen. Skriv gärna här vad dom sa.
Men som sagt, ring till tillverkaren av just era spackel och prata med en tekniker. Helst inte en sopa i kundtjänst, utan någon som kan mer än det som står i gör-det-själv-anvisningen. Skriv gärna här vad dom sa.
Är själv snart i samma sits och ska börja dona med golvet! Har läst och hört massa olika lösningar så jag ringde för infons skull Ardex och fick prata med en tekniker. I mitt fall så har jag 195mm c/c 30 samt golvspån och tänkte då höra om det var ok att lägga spackelskiktet utan golvgips, men enligt honom så rör sig spånet så pass att han rekommenderade gips där limmet tog upp den mesta rörelsen från spånet. Frågade också ang. golvbrunn då jag har förberett enligt ardex anvisning "Golvbrunnsanslutning med fallspackling"
http://www.ardex.se/produkter/pdf/monteringsanvisningar/golvbrunnar.pdf
Tydligen skulle man vara extra noga med att ordentligt prima dom fasade kanterna på gipset intill brunnen annars fanns risk för att skiktet släppte från det blottade gipset efteråt.
Så jag kommer att ha c/c 30, golvspån samt limmad golvgips och värmeslinga och brunnen i golvspånets höjd och göra en fallspackling. Hoppas att detta funkar! Stabilt golv kommer det nog iallafall bli!
http://www.ardex.se/produkter/pdf/monteringsanvisningar/golvbrunnar.pdf
Tydligen skulle man vara extra noga med att ordentligt prima dom fasade kanterna på gipset intill brunnen annars fanns risk för att skiktet släppte från det blottade gipset efteråt.
Så jag kommer att ha c/c 30, golvspån samt limmad golvgips och värmeslinga och brunnen i golvspånets höjd och göra en fallspackling. Hoppas att detta funkar! Stabilt golv kommer det nog iallafall bli!
Det där är dumheter. Det är fullt godkänt att använda spackel istället för gips, till och med att låta spacklet ha en förstyvande effekt om man har c/c 600 istället för c/c 300. Men Ardex gillar verkligen sitt svindyra S48-lim, så det är klart att han rekommenderar det. Men det behövs inte, och ännu mindre när man har c/c 600. Så antingen är han okunnig eller så ljuger han när han säger att det skulle bli problem med bara spackel.pugge skrev:
Får jag fråga hur du löser ditt fall på 1:100 i hela rummet med s48 och gips?
Ok! så då kan man skippa gipset i mitt fall om jag förstår dig rätt. Lägga värmemattan och minst 15mm spackel då? Behövde man verkligen fall 1:100 i hela badrummet? Läste att utanför våtzon räckte 1:300. Ang. få till fallet utanför våtzonen, har du några bra tips?
Ardex har tidigare inte haft nåt spackel som har förstyvande effekt. Antagligen därför rekommenderar han som han gör med golvgips, men de har ett på gång, men de har kanske inte börjat sälja det än...jon_h skrev:Det där är dumheter. Det är fullt godkänt att använda spackel istället för gips, till och med att låta spacklet ha en förstyvande effekt om man har c/c 600 istället för c/c 300. Men Ardex gillar verkligen sitt svindyra S48-lim, så det är klart att han rekommenderar det. Så antingen är han okunnig eller så ljuger han när han säger att det skulle bli problem med bara spackel.
Japp, du kan skippa gipset och göra som du skriver. Se till att prima enligt spackeltillverkarens anvisninger, ibland vill de att man strör spackelpulver i den våta primern och jobbar ut. Vissa vill också att man lägger ett punktsvetsat stålnät i botten som armering. Men kolla det med din tillverkare.pugge skrev:
Fallet ska vara 1:100 enligt branschreglerna. Förut behövde det inte vara fall alls ute i rummet, bara närmast brunnen, men det har skärpts nu.
Edit: Vad gäller att få till fallet så kan du läsa i slutet av den här tråden.
Jag hade tänkt göra följande...
Golvspån skruvat och limmat, golvgips limmat med maxit serpo 616, Jafo´s 12mm förhöjningsplatta.
På gipset elvärmegolv och flytspackling av fallet till ca 50 cm från brunnen och avslutar med handspackel combo rapid som är klarar 0-50 mm.
Se sid 6 http://se.maxit-cms.com/media/22/pdf/gds/spackla_golv.pdf
Golvspån skruvat och limmat, golvgips limmat med maxit serpo 616, Jafo´s 12mm förhöjningsplatta.
På gipset elvärmegolv och flytspackling av fallet till ca 50 cm från brunnen och avslutar med handspackel combo rapid som är klarar 0-50 mm.
Se sid 6 http://se.maxit-cms.com/media/22/pdf/gds/spackla_golv.pdf
Medlem
· Södermanland
· 234 inlägg
Svimma inte nu Jon_h.jon_h skrev:Jag tycker att ni ska ringa till tillverkaren av era spackel. Det visade sig ju högre upp i tråden att till exempel höganäs hade lite egna idéer. Men när jag har pratat med tekniker på Schönox och Finja tidigare så har det gått hur bra som helst att flyta i situationer som era. Minst 12 millimeter om det är spån (så tjockt även om styvheten redan var löst genom 30 c/c), och att det gick bra att dra det tunnare om det dessutom låg golvgips. De flesta spackel kan man också dra till noll och låta gå upp på monteringsplattan, men inte in på brunnsflänsen.
Men som sagt, ring till tillverkaren av just era spackel och prata med en tekniker. Helst inte en sopa i kundtjänst, utan någon som kan mer än det som står i gör-det-själv-anvisningen. Skriv gärna här vad dom sa.
Ringde Finjas tekniska support och där sa man att 260 inte ska läggas tunnare än 15mm vid konstruktion av min typ (22mm golvspån och limmat golvgips). *suck*
260 skulle inte gå att dra "mot noll". Låg det betong även under monteringsplattan skulle det gå bra. *2 x suck*
Hehe, nejdå, jag svimmar inte.
Nej, 260 är svår att dra mot noll, den står det 2 millimeter på, men 240 är finare, det går med den. Eller, det går med 260 också såklart, men det blir lite ojämnt längs med kanten då.
Vem snackade du med på finja? För det låter fullständigt puckat. Spån plus hellimmad golvgips är att likställa med betongunderlag vad gäller rörelser i det här fallet. Jag har tidigare haft omsorgsfulla diskussioner med både Jim och en lirare till som jag glömt namnet på på finja, och de har varit överens. Ibland blir man kopplad till en säljare när man frågar efter tekniker. Då brukar man få dumma svar..
Edit: Kom på den andra killens namn nu, Magnus var det.
Edit 2: Skulle man alltså behöva 15 millimeter om det var spån plus golvgips medan det räcker med 12 millimeter om det bara är spån..?
Nej, 260 är svår att dra mot noll, den står det 2 millimeter på, men 240 är finare, det går med den. Eller, det går med 260 också såklart, men det blir lite ojämnt längs med kanten då.
Vem snackade du med på finja? För det låter fullständigt puckat. Spån plus hellimmad golvgips är att likställa med betongunderlag vad gäller rörelser i det här fallet. Jag har tidigare haft omsorgsfulla diskussioner med både Jim och en lirare till som jag glömt namnet på på finja, och de har varit överens. Ibland blir man kopplad till en säljare när man frågar efter tekniker. Då brukar man få dumma svar..
Edit: Kom på den andra killens namn nu, Magnus var det.
Edit 2: Skulle man alltså behöva 15 millimeter om det var spån plus golvgips medan det räcker med 12 millimeter om det bara är spån..?
Jag ringde just och pratade med finja. Killen där (samma som Mattias pratade med) sa att de inte har någon officiell rekommendation på mindre än 15 millimeter, alltså att de inte har en konstruktion där de överhuvudtahet tar hänsyn till om böjstyvheten redan är löst eller om det är en död yta som ligger där (gips). Men ha sa till mig att det i praktiken fungerar att lägga tunnare just om böjstyvheten är löst, särskilt som att det snabbt blir tjockare en bit ifrån brunnen. Det är samma besked jag fått från de andra killarna tidigare.
Fast i och för sig, min princip är ju att alltid följa tillverkarens officiella rekommendation, så jag får nog ändra mig och säga minst 15 millimeter. Inte för att det behövs, utan för att det är mindre risk att det blir problem med ansvarsfrågan om någonting händer om fem år..
Förresten, det jag skrev i inlägget ovanför om att det räcker med 12 millimeter är inte Finjas mått. De säger alltid 15 mm. Det är branschreglernas minimimått, se här.
Fast i och för sig, min princip är ju att alltid följa tillverkarens officiella rekommendation, så jag får nog ändra mig och säga minst 15 millimeter. Inte för att det behövs, utan för att det är mindre risk att det blir problem med ansvarsfrågan om någonting händer om fem år..
Förresten, det jag skrev i inlägget ovanför om att det räcker med 12 millimeter är inte Finjas mått. De säger alltid 15 mm. Det är branschreglernas minimimått, se här.
..Och nu har jag snackat med den mycket kunnige Davidsson på Schönox (Casco), som säger att man har kommit överens om i branschen (de företag som inte bara levererar spackel utan också tätskiktssystem, alltså är inte finja med i det gänget) om att det ska alltid vara 12 millimeter spackel minimum på spån, oavsett om det är c/c 300 eller 600, och att det alltid ska vara punktsvetsat armeringsnät. Däremot sa han att om det ligger hellimmad gips på spånet, det vill säga att böjstyvheten är löst och ytan är "död" så kan man dra spacklet till noll. Han var övertygad om att detta ansåg alla tillverkare i branschen.
Okej. Men hur gör man vid förhöjningsplattan? Stannar man med spacklet kant-i-kant, eller drar man upp det ovanpå plattan, då det naturligtvis blir mycket tunnare än 15 mm?
Det logiska är ju att man låter plattan sticka upp åtminstone 15 mm och att spacklet går till förhöjningen - inte längre.
Det logiska är ju att man låter plattan sticka upp åtminstone 15 mm och att spacklet går till förhöjningen - inte längre.