Hej

Skulle uppskatta kommentarer angående på hur jag tänkt lägga fallet i badrummet.

Är lite osäker på om jag skall gå upp ytterligare (dubbelt) och om det kan vara i pnicip plant i rutan 40 cm utanför badkaret (grovt ritad kontur).

Brunnen är alltså punkt H

• badrum-fall.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Men jösses vad du gör det svårt för dig.. :)

Till att börja med, du ska ha fall på hela golvet. Det ser ut som att du tänkte ha vissa ytor plana. (Om du ska rita fall så gör du det lämpligast på samma sätt som man ritar topografiska kurvor, med "koncentriska" linjer). Men jag förstår inte, du ska ha fall mot brunnen, d v s, från varje punkt i rummet ska golvet luta mot brunnen, minst 1:100, och närmast brunnen ska det luta 1:50. På vilket sätt vill du göra annorlunda, och varför?

jon_h skrev:
Men jag förstår inte, du ska ha fall mot brunnen, d v s, från varje punkt i rummet ska golvet luta mot brunnen, minst 1:100, och närmast brunnen ska det luta 1:50.
Vad räknas som "närmast brunnen"? Är det exempelvis hela duschen om den är klart avgränsad från övriga badrummet?

jon_h skrev:
Men jösses vad du gör det svårt för dig.. :)

Till att börja med, du ska ha fall på hela golvet. Det ser ut som att du tänkte ha vissa ytor plana. (Om du ska rita fall så gör du det lämpligast på samma sätt som man ritar topografiska kurvor, med "koncentriska" linjer). Men jag förstår inte, du ska ha fall mot brunnen, d v s, från varje punkt i rummet ska golvet luta mot brunnen, minst 1:100, och närmast brunnen ska det luta 1:50. På vilket sätt vill du göra annorlunda, och varför?

Att jag valt raka linjer handlar mest om att det blir enklare att få ording på fall osv. Området runt brunnen lutar dock mot brunnen sedan räknar jag delvis med att massan till viss del flyter ut självt och bildar ett mer cirkelformat fall.

På GVK's hemsida står det 1:300 utanför våtzonen och 1:50-1:200 (http://www.gvk.se/hem/index.asp?art_id=191).

PÅ ett annat ställe på den här sidan har jag läst: "Observera att golvfall i våtutrymme endast erfordras i duschplats och runt brunn vid badkar. Fallet där bör inte understiga 1:100." = nästan samma som GVKs rekomenderade 1:300.

Den största anledningen till att jag vill hålla nere fallat är att vi trots mycket letande enbart har hittat en sorts plattor vi gillar och dessa är 30*60.

Jag tror det bla var denna text tagen från Optirocs hemsida som jag baserade mina mått på; "Fall i våtzon (vid golvbrunn) min 1:150 max 1:50. Övrig yta min 1:600 max 1:200."
http://optiroc.lithoteknik.se/pid/data_sheet/pdf/2635_1.pdf

Vad räknas som våtzon? hela ytan under badkar + 1m?

Börjar kännas snurrigt, hittar nya måt oavsett vart jag letar men GVK´s bild borde väl vara riktigt och där tolkkar jag att våtzonen är uder badkaret och en liten bit ut. Jag tänker inte ha någon yta helt plan utan se till att det hela tiden faller lite mot brunnen.

En förvirrad
Erik J

Ja, ska du lägga 30x60-plattor så kommer du få problem med ett rundat fall. Det handlar inte om hur stort fallet är, har man ett rakt fall så kan du lägga 100x100-plattor i fall på 1:10 om man så vill. Det är när fallet böjer sig som det drar iväg.

Men det här med förvirringen kring fallet, det som gäller för dig om du ska lägga keramik är PERs branschregler, som du hittar på www.bkr.se . Det har just kommit en skärpning i boverkets byggregler, som säger just det som står på bkr. Golvfallet är betydligt viktigare med keramik än med matta, då tätskiktet under plattorna inte är lika tätt som mattan.

phl: Jepp, till exempel duschen.

OK, det förklarar varför jag hittat så många olika siffror...

1:50 runt brun gäller oavsett om man duschar direkt på golvet eller i kar eller kan man "nöja" sig med 1:100 under badkar?

Brunnen kommer i mitt fall hamna direkt innanför fronten på badkaret och placeringen utesluter nästan att man använder den som brunn för en eventuell dusch om någon skulle få för sig att ta ut badkaret.

Tack för synpunkterna i övrigt!

Idag la elektrikerna in värmekabeln så nu kan jag börja spackla så fort jag köpt gummistövlar och bestämt alla punkter ;)

/Erik J

Jag tycker nog att du ska ha 1:50 under badkaret och närmaste biten runt brunnen (jepp, det gäller även då), just för att vattenspill och det som rinner ner på väggarna och in under karet inte ska bli stående på tätskiktet onödigt länge. I princip alla regler kring det här finns på förekommen anledning, och för du problem senare så kommer ditt försäkringsbolag att slå ner på för dåligt fall direkt.

Återigen tack! Det är alltid skönt att göra rätt ;)

Hur lång utanför brunnen/badkaret hade du lagt 1:50 fall?

Spelar det någon roll om det är en dränerad (Isodrän) betong som utgör golv?

Och hade du gjort någon avspärrning eller bara haft nivåerna klara och kört med skrapa?

Så länge jag inte får bakfall (hade en grop i det gamla golvet) är jag nöjd men någon gång säljer vi väl huset...

/Erik J

Jag hade lagt 1:50 under hela badkaret och kanske 30-50 cm utanför golvbrunnen, med mjuk övergång till 1:100.

Isodrän bör gå bra att flytspackla på som vanligt, men ring till leverantören av flytspacklet och kolla om det är något speciellt du ska tänka på.

Jag hade varken avspärrat eller använt nivåpinnar, utan kört på fri hand. Jag jobbar så här att om man vet hur stor ytan är och hur mycket fallet ska vara så kan man räkna ut hur mycket spackel som behövs. Sen häller man strategiskt mycket på olika ställen, öser ur brunnen med en skopa på skaft och häller längs väggarna. När spacklet precis går att gå på så går man in och krapar fallet precis runt brunnen. Fast har man inte gjort det förut så kan det vara ganska knepigt att få det rätt första gången.

..Och just det ja, om du verkligen inte kan undvika att gå i spacklet, vad jätteförsiktig med elslingorna. Inte bara för att du kan skapa jordfel och annat besvärligt när du trampar på dem, utan också för att om de lossnar och flyter upp så har du ett helvete.. Försök hälla och jobba dig mot dörren, och sen arbeta med verktyg på skaft.

Jon, vad menar du när du skriver "ösa ur brunnen"?

Jag menar att man har en skopa på ett teleskopskaft, och sen öser man upp spacklet från brunnen efterhand som det rinner ditåt och så häller man det man öst längs väggarna. Eller, om spacket börjat stelna, så häller man det i en hink och slänger det. På så sätt får man ett fall som, om man har hällt bra från början, blir lagom ute på golvet och sen mjukt brantare vid brunnen. Finjustering med stålspackel efter ett par timmar.

Om det är en Jafobrunn räcker det med skyddslocket som sitter där, det bildar i sig en liten skål. Är det en Purus så tar man bort skyddslocket, täpper till med hårt packad mineralull i utloppet för säkerhets skull, och sen klämmer man fast dubbla lager byggplast med hjälp av klämringen och skär bort överflödet. Då har man en skål att ösa ur.

Tack för ett excellent svar!

Det var så lite. :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.