Hej!
Är det nån som har erfarenhet eller tips hur man kan punktlaga tätskikt runt genomföringar i ett badrumsgolv?

Jag vet att man inte brukar laga tätskikt i våtutrymmen men eftersom badrummet är fräscht och snyggt och ser ganska nytt ut så vill jag inte göra om det dessutom är det sällan vatten på golvet ingen dusch bara badkar.

Badrummet är drygt tjugo år och ligger på andra våningen. Under klinkerplattor är det golvgips, spånskiva och träbjälklag. Man kommer åt badrumsgolvet från undervåningen.
/LL
 
Blir ju väldigt svårt att göra något med tätskicktet som är ekonomiskt försvarbart för ett badrum med den åldern, vad är det som gör att du vill göra något åt rören nu, om det funkat i 20 år menar jag.
 
  • Gilla
JCS1
  • Laddar…
Hej! Tack, att du tar dig tid att svara. Vill inte verka otrevlig men jag är intresserad av tips på hur man kan göra. Har du några konkreta tips hur man kan göra tar jag gärna emot dem.
 
Underifrån kan man inte täta nåt utan det måste göras ovanifrån, frilägga och på med manchett är det som går.
 
  • Gilla
JCS1
  • Laddar…
Precis som @Stefan N skriver, uppifrån.
Du måste ju lossa klinkersplattan, få bort fixet på befintligt tätskickt, gumma/klistra på en manschett, fästa tillbaka klinkersen och allt detta ska ju göras utan att skada tätskicktet som redan finns.
 
  • Gilla
JCS1
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp
Finns ju inte något fuktskydd idag, som fanns för 20år sen så det går ju aldrig att få ihop det.

Dessutom träbjälklag och andra våningen...
Skulle ALDRIG försökt med något hittepå i ett sådant läge för det kan komma och bli väldigt dyrt.
 
  • Gilla
doubleH och 1 till
  • Laddar…
Det var lite så jag tänkte också, skulle aldrig försöka, och speciellt inte på ett 20 år gammalt badrum. Antingen har det funkat fram till nu och man får hålla koll på genomförningarna i golvet till man renoverar, eller så får man kalkylera en renovering nu om det känns som saker håller på att gå illa.
 
  • Gilla
JCS1
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Underifrån kan man inte täta nåt utan det måste göras ovanifrån, frilägga och på med manchett är det som går.
Stefan N Stefan N skrev:
Underifrån kan man inte täta nåt utan det måste göras ovanifrån, frilägga och på med manchett är det som går.
Hade inte i direkt tanke att det skulle åtgärdas från undervåningen, var mer information om det kunde bidra till nått. //LL
 
Jag har en idé. Vet inte hur tydligt det här blir men jag ska försöka förklara. Jag funderar på att göra ett rektangulärt spår i golvet utanför rören. Med ett multiverktyg. I format som straffområdet på en fotbollsplan (utan den lilla halvcirkeln). Spåret ska fortsätta 2-3cm upp på kaklet. Hellst skulle spåret vika av vågrätt och bli en rektangel som går ihop med golvspåret men det blir svårt att komma åt väggen bakom rören. Spåret/snittet ska gå igenom klinker/kakel, fix och tätskikt. Teorin är att om jag fyller det spåret/snittet med nått lämpligt tätningsmedel så är tätskiktet intakt där spåret gjordes! Jag gör en 3-4cm hög sarg av klinker som står precis utanför det tätade spåret i golvet. Fyller området innanför sargen med tätningsmedel typ 2-3cm djupt som omsluter rören. Vad tror ni om den idén på lösning?
 
Kan man få se ett kort på rören så kanske det är lättare att tipsa om ideér, tycker det låter som du kör lite överkurs med att försöka täta dom men det kanske behövs. Hamnar det vatten där eller vad är anledningen till tätningen?
 
J JCS1 skrev:
Jag har en idé. Vet inte hur tydligt det här blir men jag ska försöka förklara. Jag funderar på att göra ett rektangulärt spår i golvet utanför rören. Med ett multiverktyg. I format som straffområdet på en fotbollsplan (utan den lilla halvcirkeln). Spåret ska fortsätta 2-3cm upp på kaklet. Hellst skulle spåret vika av vågrätt och bli en rektangel som går ihop med golvspåret men det blir svårt att komma åt väggen bakom rören. Spåret/snittet ska gå igenom klinker/kakel, fix och tätskikt. Teorin är att om jag fyller det spåret/snittet med nått lämpligt tätningsmedel så är tätskiktet intakt där spåret gjordes! Jag gör en 3-4cm hög sarg av klinker som står precis utanför det tätade spåret i golvet. Fyller området innanför sargen med tätningsmedel typ 2-3cm djupt som omsluter rören. Vad tror ni om den idén på lösning?
En tätning måste läggas omlott.
Du skulle få en 90 graders skarv mellan befintligt tätskikt (folie eller ev bara "gummi-guck") och tätmedlet i ditt spår/snitt.
En sån skarv håller inte tätt!
Och även om du bryter uppkaklet och lyckas frilägga tätskiktet utan att skada det (troligen inte då både folie och rollade tätkikt är tunna och ömtåliga) så kan det vara svår att få ett modernt tätskiktsystem att fästa på det gamla.
När du river upp den gamla kakelfixen så lär tätskiktet trasas sönder.
Om du inte vill eller av andra skäl kan riva upp o göra om så är nog enda alternativet att skippa badkaret och ställa in en duschkabin istället. Då är tätskiktet inte lika kritiskt men fortfarande ett krav enligt GVK.
 
  • Gilla
JCS1
  • Laddar…
Du har fått rätt svar i #5.

Det kommer dock vara lite pilligt jobb att frilägga tätskicktet. Du har troligvis något rollat tätsikt(om du ens har ett).
Har du låg fuktbelastning så klarar man sig undan med väldigt mycket, hus klarar mer än man tror.

Kör bara på!
 
  • Gilla
JCS1
  • Laddar…
Om det är 20 år gammalt. Så har du med stor sannolikhet ett rollat tätskikt. Det är alltså en rollad/målad beläggning med ett gummiliknande material.

Det finns inget godkänt sätt att skarva ett sådant tätskikt. Om det är fritt, inget kakel eller annat ytskikt på det, så kan man skarva genom att rolla nytt tätskikt (är det rör, så skall man måla fast manschetter), med 50 mm överlapp (vissa fabrikat säger 100mm).

Problemet när du har klinker, är att då måste du ta bort plattor minst 50 - 100 mm ifrån punkten som skall "lagas". och när du gör det så punkterar du per defenition tätskiktet, och måste frilägga ytterligare 50mm osv.

Modernare tätskikt med limmad folie, anses vara möjliga att frilägga utan att skada dem.
 
  • Gilla
JCS1 och 1 till
  • Laddar…
D doubleH skrev:
En tätning måste läggas omlott.
Du skulle få en 90 graders skarv mellan befintligt tätskikt (folie eller ev bara "gummi-guck") och tätmedlet i ditt spår/snitt.
En sån skarv håller inte tätt!
Och även om du bryter uppkaklet och lyckas frilägga tätskiktet utan att skada det (troligen inte då både folie och rollade tätkikt är tunna och ömtåliga) så kan det vara svår att få ett modernt tätskiktsystem att fästa på det gamla.
När du river upp den gamla kakelfixen så lär tätskiktet trasas sönder.
Om du inte vill eller av andra skäl kan riva upp o göra om så är nog enda alternativet att skippa badkaret och ställa in en duschkabin istället. Då är tätskiktet inte lika kritiskt men fortfarande ett krav enligt GVK.
Tack för ditt svar.
 
A andersda skrev:
Du har fått rätt svar i #5.

Det kommer dock vara lite pilligt jobb att frilägga tätskicktet. Du har troligvis något rollat tätsikt(om du ens har ett).
Har du låg fuktbelastning så klarar man sig undan med väldigt mycket, hus klarar mer än man tror.

Kör bara på!
Tack för ditt svar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.