Hej,

Helt ny här, och helt ny som husägare. Det kan hända att det redan finns 1000 svar om detta i forumet, men försökt leta, men inte hittat, kanske för att jag inte använder rätt termer.

Jag flyttade in i ett radhus från 2006 förra veckan och efter några nätter kunde jag inte längre vänta, det var dags att få upp mörkläggningsrullgardiner i två sovrum.

Eftersom jag alltid bott i lägenhet öppnades en helt ny värld för mig. Enkelgips, dubbelgips, gipsankare bla bla bla..

Efter att ha borrat ett hål konstaterade jag att det var enkelgips och köpte därför gipsankare för upp till 13mm. Sedan borrade jag och monterade, när jag i andra rummet borrade hålen var jag nog lite försiktigare och kunde konstatera att ganska tätt inpå gipsskivan så sitter någon form av plastduk mellan gipset och isoleringen. Denna har jag garanterat punkterat på 3 av hålen, kanske det fjärde när jag skruvade in skruven i gips-ankaret. Så min fråga, vad har jag gjort? Har jag klantat mig ordentligt, och isåfall vad ska jag göra?

Och fråga nummer 2, med tanke på längden på skruven som skulle in i gipsankaret så kan jag inte se hur jag skulle kunna använda dessa plugg och skruv utan at ha hål på plasten, hur ska man göra det?
 
P pipen84 skrev:
Hej,

Helt ny här, och helt ny som husägare. Det kan hända att det redan finns 1000 svar om detta i forumet, men försökt leta, men inte hittat, kanske för att jag inte använder rätt termer.

Jag flyttade in i ett radhus från 2006 förra veckan och efter några nätter kunde jag inte längre vänta, det var dags att få upp mörkläggningsrullgardiner i två sovrum.

Eftersom jag alltid bott i lägenhet öppnades en helt ny värld för mig. Enkelgips, dubbelgips, gipsankare bla bla bla..

Efter att ha borrat ett hål konstaterade jag att det var enkelgips och köpte därför gipsankare för upp till 13mm. Sedan borrade jag och monterade, när jag i andra rummet borrade hålen var jag nog lite försiktigare och kunde konstatera att ganska tätt inpå gipsskivan så sitter någon form av plastduk mellan gipset och isoleringen. Denna har jag garanterat punkterat på 3 av hålen, kanske det fjärde när jag skruvade in skruven i gips-ankaret. Så min fråga, vad har jag gjort? Har jag klantat mig ordentligt, och isåfall vad ska jag göra?

Och fråga nummer 2, med tanke på längden på skruven som skulle in i gipsankaret så kan jag inte se hur jag skulle kunna använda dessa plugg och skruv utan at ha hål på plasten, hur ska man göra det?
finns säkert flera hål i plasten innan du var och gjorde nya.
 

Bästa svaret

Det är en plastfolie, en "ångspärr" som ska hindra kondens och fukt i väggarna. Några hål av en plugg har ingen påverkan på funktionen. Ett hus är inte en rymdstation ...
 
  • Gilla
Ragganof och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.