Hej därute,
stopp i dagvattenledningen från ett av stuprören. Huset är från slutet av 50-talet, se VVS-ritning, husgrunden ligger typ 6 m från trottoaren, 1 m längre ut på trottoaren finns ett lock som verkar vara till dagvattnet. Rensbrunnen är övertäckt och jag har letat genom att gräva och försökt sökt med tunnt ”järnspett ” men ännu ingen framgång. Tacksam för tips. Hur djupt brukar locket till min rensbrun (regnv.brunn enligt ritnin) ligga? hur långt ifrån husgrunden etc etc.
Tacksam för alla tips, känns just nu nästan tröstlöst men som sagt - bara nästan.
stopp i dagvattenledningen från ett av stuprören. Huset är från slutet av 50-talet, se VVS-ritning, husgrunden ligger typ 6 m från trottoaren, 1 m längre ut på trottoaren finns ett lock som verkar vara till dagvattnet. Rensbrunnen är övertäckt och jag har letat genom att gräva och försökt sökt med tunnt ”järnspett ” men ännu ingen framgång. Tacksam för tips. Hur djupt brukar locket till min rensbrun (regnv.brunn enligt ritnin) ligga? hur långt ifrån husgrunden etc etc.
Tacksam för alla tips, känns just nu nästan tröstlöst men som sagt - bara nästan.
Ska man tro ritningen så ligger ju brunnen vid husgrunden. Det är nog rätt vanligt, man grävde inte mer än man behövde så att lägga den i befintligt schakt är naturligt
Men den har nog gått upp till markytan med ett betonglock till den dag de senaste 70 åren när någon ville ha gräsmatta, plattsättning eller grusgång där. Vad är det vid fasaden?
Har du kollat gammalt flygfoto, t ex Min karta hos Lantmäteriet hur det har sett ut kring huset under 60- och 70-talen?
Men den har nog gått upp till markytan med ett betonglock till den dag de senaste 70 åren när någon ville ha gräsmatta, plattsättning eller grusgång där. Vad är det vid fasaden?
Har du kollat gammalt flygfoto, t ex Min karta hos Lantmäteriet hur det har sett ut kring huset under 60- och 70-talen?
vid fasaden är det rabatt och så verkar det ha varit hela tiden när jag kollat på Lantmäteriets kartor (tack för tipse) även om är lite svårt att se pga upplösningen. Inkommande vatten och avlopp ligger också där men hitta brunnen!!!!! Har grävt en del en bit från grunden men utan resultat, trodde därför att den låg lite längre ut. Om den är övertäckt från början , hur djupt ner kan locket ligga? Om jag inte hittar via grävning har du något tips hur jag kan hitta den då, spola i stuprör och lyssna, rensband från gatan eller ….. En sak till, huset har källare
Produkter som diskuteras: "rensband"
Rensband för stopp i avloppet 7,5 m
För avloppsrensning
74 kr inkl moms
Läs mer
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
