Det talas ju om alla möjliga sätt att spara energin från sol/vind till senare, stora isolerade vattentankar, täljsten, gips osv. Jag undrar om det som de stora bolagen använder kan funka på personlig skala?

Dvs. man pumpar upp vattnet till högre nivå, sen tar man el ur det via ett "dynamo" när det rinner ner igen. Jag kanske torpederar det här konceptet från början men jag tror mängden vatten som krävs är orealistiskt stor, typ kanske man som bäst kan få några timmars ström ur en fylld tank?

Det är mest något jag skulle vilja höra hur pass orealistiskt det är snarare än något jag tror allvarligt att det kan funka, kanske lite konstigt att göra en tråd om något jag såpass skeptisk till men jag är nyfiken ifall någon har siffror att tillgå? :)

Tycker inte det arbetet svarade riktigt på frågorna. Pratade ju mest om storskalig lagring. Och det vet vi ju redan att det funkar bra, eftersom det används i hela världen. Man fick ju visserligen lite blandade formler, så man kan räkna på lite mindre skala själv, men det vill vi ju helst slippa! ;-)

Vad vill du driva med det lagrade vattnet, alltså hur stor effekt du behöver?

Om du funderar över hur stor fallhöjd du kan ha på vattnet mellan tanken och turbinen kan du räkna ut den lagrade energin med formeln

E=mgh
så om du kan ha 1m3 vatten med 2 meters fallhöjd blir det
E=1000*9,82*2=19640 joule energi

1J/s = 1W

Så din m3 vatten kan uträtta 5,4kWh arbete. Med 100% verkningsgrad.

För att det ska fungera behöver du en stor vattentank och framförallt hög fallhöjd. Högre än vad som är rimligt att få till om du inte har väldigt kuperad mark.

Funderade ifall det skulle gå att använda för att skapa ström till att driva en elektrisk luftvärmare av något slag, för att skapa värme i ett garage.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.